کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی با کمک کانون های فرهنگی مساجد/ راه اندازی موثرترین شبکه فراگیر فرهنگی خانواده محور

دبیر ستاد عالی کانون فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: در 17 سال آینده با توجه به افق 1414 موثرترین شبکه فراگیر فرهنگی هنری خانواده محور و مسجد پایه را راه اندازی خواهیم کرد.

به گزارش ایسکانیوز نشست خبری یک ربع قرن تلاش با حضور حجت الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی مساجد و اصحاب رسانه در خبرگزاری شبستان برگزار شد.

حجت الاسلام ارزانی در نشست خبری که به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تاسیس کانون‌های فرهنگی مساجد برگزار شد گفت: مساجد بهترین مکان برای ارتباط زمینیان با اهل آسمان و بهترین مکان برای حفظ انسان معاصر و منشا نهضت‌های بزرگ اسلامی است.

وی افزود: با توجه افق 1414 در 17 سال آینده موثرترین شبکه فراگیر فرهنگی هنری خانواده محور و مسجد پایه را راه اندازی خواهیم کرد.

دبیر ستاد عالی کانون فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به اینکه 133 روز از مسئولیتش می گذرد، گفت: به طور متوسط هر سال هزار کانون (هر روز 2 کانون )ثبت شده و در حال حاضر 24 هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد وجود دارد.
دکتر ارزانی با بیان اینکه 18 اسفند سالروز تاسیس کانون است افزود: ما تنها شبکه مویرگی هستیم که در سراسر کشور در مساجد حضور داریم و می توان گفت که تقریبا نیمی از مساجد کشور را شامل می شود و بنا داریم همزیستی مسالمت آمیز مبتنی بر ظرفیت اجتماعی مسجد را ایجاد کنیم.
وی ادامه داد:پورتال جامع کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با نام «سجا» این هفته رونمایی می‌شود اما فعالیت رسمی خود را از اول فروردین سال ۹۷ آغاز می‌کند و ۱۴۱۴ جایزه برای افرادی که بیشترین فعالیت در «سجا» دارند پیش بینی شده که بیش‌تر این هدایا آموزشی است.

ارزانی با اشاره به اینکه در کانون های فرهنگی به مسائل جامعه می پردازیم گفت : بچه های مسجد در حوزه معضلات اجتماعی هم کمک خواهند کرد اما محور هدف آموزش ما برای بانوان و کودکان است و با توجه به فراگیر شدن استفاده از فضای مجازی در نظر داریم از ظرفیت دختران و بانوان بیشتر استفاده کنیم.
به گفته دبیرستاد عالی کانون فرهنگی و هنری مساجدکشور 1690 کانون فرهنگی هنری اهل سنت فعال است و در حوزه بین الملل طرح اخوت مساجد جهان اسلام از ابتدای سال 97 اجرا می شود.

کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی با کمک کانون های فرهنگی مساجد

حجت الاسلام ارزانی در پاسخ سوال خبرنگار ایسکانیوز مبنی بر اینکه با توجه به گسترده شدن آسیب های اجتماعی و زنانه شدن آسیب ها، بچه های مسجد در کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی چه اقدام و کمکی می توانند انجام دهند گفت: بچه های مسجد در کانون های فرهنگی مساجد می توانند در سه بخش فکری ، معموی و رفتاری ورود پیدا کنند و از آنجا که برخی از آسیب ها از نبود یا کمبود مهارت های زندگی ناشی می شود کانون ها می توانند نقش مهمی ایفا کنند .

وی تاکید کرد: در حوزه فکری و معنوی هم می توان برنامه های مفیدی در مساجد اجرایی کرد چرا که بهترین پایگاه مسجد است.

ارزانی گفت: برای این کار 5 لایه تعریف شده است:لایه بچه های کانون ،لایه نمازگزاران ، لایه اهالی مسجد و لایه بقیه مردمی که سر و کاری با مسجد ندارند و مسجد هم با آنان کاری ندارد و بچه های مسجد باید به سراغ آخرین لایه که همان مردم عادی که در مسجد حضور ندارند بروند و با آنها ارتباط بگیرند و هنرمندانی که در حوالی مسجد زندگی می کنند حس کنند که بهترین مکان فعالیت در حوزه هنر مساجد هستند.

رونمایی از سرود ملی کانون های فرهنگی هنری مساجد به مناسبت 25 سالگی تاسیس کانون از حواشی این نشست بود.

زهره حاجیان

700

کد خبر: 912855

وب گردی

وب گردی