دانشگاه شریف نسبت به سطح علم و دانش کشور بیدار و حساس است

رئیس دانشگاه صنعتی شریف: دانشگاه شریف نسبت به سطح علم و دانش کشور بیدار و حساس است و نظر مقام معظم رهبری در خصوص برگزاری جلسات و کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ما محقق شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ اولین همایش علم متعهد با حضور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و حجت الاسلام رستمی معاون فرهنگی سیاسی نهاد مقام معظم رهبری همچنین مدیران و اساتید دانشگاهی در سالن جابربن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

دکتر فتوحی رییس دانشگاه شریف در این همایش گفت: بیش از یک سال از دیدار دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف با رهبر انقلاب می گذرد که جلسه ای بسیار صمیمی بود و معظم له نیز ابراز رضایت فرمودند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۷۸ در بازدید از دانشگاه، دانشگاه صنعتی شریف را یک دانشگاه علمی و مذهبی دانستند که تواما در هر دو مسیر قدم برمی دارد.

فتوحی با بیان اینکه رهبری همواره تاکید دارند که رشد علمی نباید هرگز متوقف شود، افزود: علم شناخت انسان را نسبت به پدیده های جهان خلقت افزایش می دهد. استفاده از علم و فناوری در پیشرفت و تعالی کشور جزو وظایف اصلی دانشگاه ها است.

دکتر فتوحی تصریح کرد: دانشگاه شریف نسبت به سطح علم و دانش کشور بیدار و حساس است و نظر مقام معظم رهبری در خصوص برگزاری جلسات و کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ما محقق شده است.

دکتر فتوحی تاکید کرد: ضمن ارج نهادن به تمام تلاش‌هایی که از ابتدای انقلاب برای مفهوم تعهد ایجاد شده است؛ باید این تلاش‌ها را ناکافی بدانیم چون بسیاری از افرادی که آنها را الگوی تعهد می دانستیم در عمل به شیوه دیگری برخورد کردند.

او گفت: تعهد انسان ها شامل دو بخش کلی است: تعهدی که به دین دارند و تعهدی که به جامعه و کشور در افراد وجود دارد امروزه بیش از هر زمانی به تعهد انسان‌ها نیاز داریم و روحانیون وظیفه مهمتری برعهده دارند.

رئیس دانشگاه شریف تصریح کرد: تدریس محققین و ارتباط دانشگاه با صنعت نه تنها مبتنی بر اصول علمی است بلکه باید با رضایت خداوند و نیازهای جامعه صورت گیرد.

او افزود: تا هیچ دوره‌ای جامعه و دولت تا این حد از دانشگاه ها برای رفع مشکلات کشور انتظار نداشته اند و وظیفه دانشگاه ها حل مسائل با بهره گیری از تولید علم است.

فتوحی خاطر نشان کرد: از وزارت علوم انتظار می رود خطوط کلانی را مشخص کنند که دانشگاه ها در حرکت خاصی پیش روند که رهبر انقلاب نیز همواره بر پیشرفت علمی در کنار تعهد انقلابی تاکید کردند.

او تصریح کرد: ویژگی متعهد بودن به علم مربوط نمی‌شود بلکه به افرادی وابسته است که از آن استفاده می کنند اگر علم به دست نااهل بیفتد نه تنها فرد بلکه جامعه را آلوده خواهد کرد هم چنین در طول دو سال گذشته برنامه راهبردی دانشگاه شریف را برای افق ۱۴۰۵ ترسیم کرده ایم و دانشگاه شریف قدم های مناسبی برای تحقق چشم انداز خود برداشته است.

رئیس دانشگاه شریف افزود: در حوزه پژوهش و مشارکت در حل مسائل جامعه، دانشگاه شریف رتبه نخست را در ارتباط با صنعت داشته است هم چنین نخستین همایش علوم مهندسی در فرهنگ و علوم اسلامی آذر ماه سال آینده در دانشگاه شریف برگزار می‌شود.

او ادامه داد: این همایش میان رشته ای با دعوت از اندیشمندان که در حوزه ایران و اسلام تخصص دارند برگزار می شود برای تحقق این اهداف به هدایت و حمایت مراجع سیاستگذار نیاز داریم چون دانشگاه ها باید در چارچوب اسناد بالادستی توسعه یابند.

فتوحی گفت: در خصوص معیارهایی همچون ارتقا و جذب اعضای هیات علمی و منابع مالی نیاز است به دانشگاه‌های اختیار بیشتری داده شود.

202

کد خبر: 912863

وب گردی

وب گردی