وزیر علوم:  بازنگری در حوزه ی آموزش عالی ضروری است

دکتر غلامی در اولین همایش علم متعهد گفت: بازنگری در حوزه آموزش عالی ضروری است

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اولین همایش علم متعهد گفت: علم متعهد می تواند در تربیت عالم متعهد نقش و اثر داشته باشد و جهت حرکت علم متعهد در راستای نگاه انسان از اسلام است.

غلامی افزود: دانشگاه های امروزی در شرایط خاصی قرار گرفته اند که از جهات مختلف مورد نقد هستند و از طرفی انتظارات فراوانی از جامعه علمی جهت رفع نیازهای کشور شکل گرفته است.

او با بیان اینکه به لحاظ جایگاه در جهان عقب هستیم ادامه داد: در داخل کشور نیز انتظار پژوهشگران، محقق نشده است و در حوزه ی مدیریت و برنامه ریزی نگاه نقادانه ای از دانشگاه ها شکل گرفته است که امروزه دستاوردهای مهم علمی و فناوری کشور را در حوزه های مختلف ارائه می کنیم اما هنوز گستردگی علوم شکل نگرفته است لذا بازنگری در حوزه ی آموزش عالی ضروری است.

وزیر علوم خاطر نشان کرد: با گستره ی وسیعی از ایجاد واحدهای آموزشی کشور روبرو بوده ایم که در زمان خود توجیهات خاصی داشته اند اما امروزه به تعمیق فناوری در حوزه های مختلف جامعه نیاز داریم و ضرورت دارد که روی تجمیع کار کنیم که واحدهای مختلف آموزشی را کنار هم بگذاریم و از ظرفیت تعاملی آن ها استفاده کنیم.

غلامی گفت: در ۲ سال گذشته اثر زیادی از ساماندهی کشور مشاهده نمی شود اما اقدامات خوبی صورت گرفته و زیرساخت ها در حال ساماندهی هستند.

وزیر علوم تصریح کرد: تلاش ما این است که دانشگاه جامع علمی کاربردی و فنی حرفه ای پایه ی اصلی انتقال مهارت و فن آوری در حوزه های صنعتی کشور باشند و ضرورت دارد که هدفمند پیش روند که در سال های اخیر در مسیر درستی حرکت نکرده اند.

وی ادامه داد: منع پذیرش دانشجو در پژوهشگاه های وابسته به دستگاه های اجرایی اقدامی بود که در سال ۹۶ انجام شد و وزارت علوم برای ساماندهی آموزش عالی تلاش جدی دارد.

غلامی خاطر نشان کرد: حرکت خوب و شتابداری در حوزه ی فناوری و بکارگیری فناوری در حوزه های مختلف کشور ایجاد شده است که نمونه ی بارز آن استارتاپ هایی است که در همین دانشگاه شریف شکل گرفته است که در سطح سرمایه گذاران ایجاد امیدواری کرده اند و ما نیز امیدواریم تولید محصولات دانش بنیان گسترش یابد هم چنین حضور در عرصه های بین المللی را نباید فراموش کنیم.

وزیر علوم در پایان تصریح کرد: ابنکه از برخی مقالات نمی توانیم استفاده کنیم به این دلیل نیست که این علوم نافع نیستند بلکه ما در برخی حوزه ها عقب هستم.
۲۰۲

کد خبر: 912869

وب گردی

وب گردی