گلعلی بابایی: یکی از هنرهای حسام رنگ آمیزی خاطرات رزمندگان و شهداست

نویسنده کتاب « همپای صاعقه» گفت: حمید حسام را زمانی شناختیم که بازنشسته شد وآثار خوبی را در مدت کوتاهی نوشت و توسط مقام معظم رهبری تقدیر شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، سیداحمد عبودتیان مسئول بنیاد خاتم الوصیا شامگاه امروز یکشنبه 13 اسفند در آیین بزرگداشت حمید حسام در سالن سوره حوره هنری، گفت: در این روزها که اتفاقات بد، خواب شما و حضرت آقا رو پریشان کرده کمتر پیش می آید که به فتوحات فکر کنیم.

وی افزود: امیدواریم شب وصل برای شکرگذاری به دلیل بزرگان این نسل پر رویش باشد و یکی از این عزیزان حمید حسام و این حلقه را با نام این عزیز شروع کنیم.

عبودتیان اظهار کرد: حمید حسام اولین کسی بود که بحث موزه دفاع مقدس و کنگره سرداران شهدا را آغاز کرد و دعا می کنیم روایت فتح فلسطین به دست سربازان اسلام نوشته شود.

در ادامه دکتر سنگری عاشورا پژوه و نویسنده گفت: از توفیقات زندگی ام آشنایی با حمید حسام بود از انجا که نزدیک ولادت بانو فاطمه زهرا هستیم از سوره کوثر بهره می بردم و براساس این سوره ما یا کوثری هستیم یا ابتری.

سنگری افزود: زیست کوثری زیستی زایا، پویا و پایاست و به قول مقام معظم رهبری کوثر زاینده و زنده است و نقطه مقابل آن ابتر است که یکی از خصوصیات حسام وجود کوثری اوست.

وی با تاکید بر قلم نظام مند حسام گفت: عرصه ادبیات دفاع مقدس، بخشی از ان به سمت مسخ دفاع مقدس به سمت تحریف برخی ارزش ها حرکت می کند.

این نویسنده گفت: عرصه خاطره نگاری عرصه امیدبخشی است که ویژگی دفاع مقدس را بارز کرده و این همه ویژگی در آثار حسام وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه فربه ترین ژانر ادبی ما حوزه خاطره نگاری است گفت: در مطالعه آثار وی مثل آب هرگز نمی میرد، وقتی مهتاب گم شد همه آرزویم این بود که درباره شهید چیت چیان چیزی نوشته شود که آرزویم براورده شد.

وی افزود: نمی دانم وی چند بار کتابش را بازنویسی می کند در این رابطه در کتاب آب هرگز نمی میرد ۳۰۶ ارجاع وجود دارد که در خاطره، نگارش فقر استناد می بینیم و این استناد ارزشمند است کتاب از جلد تا آخرین فصل هارمونی دارد.

سنگری در پایان گفت: استان نگاری لازم است البته کار لشگرنگاری شروع شده و این اتفاق در همه استان ها شروع شود و باید ادبیات استان ها را آغاز کنیم و ادبیات استان ها باید نوشته شود در حوزه ادبیات کسی که اثر خلق کرده و گاه نامه نوشته استان همدان است و برای بقیه استان ها نیز باید این کار انجام شود زیرا زمان را داریم از دست می دهیم.

در ادامه وهب همدانی فرزند شهید سردار همدانی گفت: حسام از آن دست افرادی است که حال آدم را خوب می کند وی روزی که در همدان پدر را دفن کردند گفت که تصمیم به نگارش کتابی در مورد پدرم را دارد و بارها کتاب را طبق سلیقه ما اصلاح کردند اما درباره ساختار کتابش با کسی شوخی نداشت.

وی افزود: بهترین کار حسام این است که یکسری شهدایی که کمتر برای ما شناخته شده بود را به ما معرفی کرد. حسام به ما علی چیت ساز ، علی خوش لفظ و ستار محمدی را معرفی کرد که ستاره های بزرگی هستند و همیشه ادای انقلابی گری را در نمی اورد و حال ادم را خوب می کند.

در ادامه گلعلی بابایی گفت: سابقه آشنایی ام با حمید حسام به ۲۰ سال قبل برمی گردد وی در آن زمان مسئول بنیاد فرهنگی استان همدان بود و کارنامه عملیاتی لشگر را می نوشتیم و ایشان خیلی روی رزمندگان استان همدان حساس بود. لشگر ۲۷ وقتی قرار بود تکمیل شودتوسط رزمندگان استان همدان بود ان زمان با عظمت کارش آشنا شدم

وی افزود: از کارهای شاخص ایشان برگزاری کنگره دفاع مقدس و شاه بیت کارهای وی جشنواره ربع قرن کتاب دفاع مقدس بود که کار طاقت فرسایی بود.

نویسنده همپای صاعقه ادامه داد: حسام را زمانی شناختیم که بازنشسته شد و اثار خوبی چون خداحافظ سالار، وقتی مهتاب گم شد را د مدت کوتاهی نوشت و در جشنواره ها گل کرد و توسط مقام معظم رهبری تقدیر شد و یکی از هنرهای حسام رنگ امیزی هنرمندانه رزمندگان و شهداست.

در این مراسم همچنین محسن مومنی شریف ، آقا محمدی عضو تشخیص مصلحت نظام، دکتر حاجی بابایی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی و جواد محقق هر یک درباره حمید حسام به ایراد سخنرانی پرداختند.

در این میان جواد محقق با توجه به پاسداشت چنین مراسمی گفت: بهتر است در پاسداشت بزرگان سعی در مستند نگاری نیز داشته باشیم زیرا در بزرگداشت شاعر مرحوم قیصر امین پور حتی یک فریم نیز از او برای نمایش در تلویزیون پیدا نکردیم و بهتر است تصاویر و مطالب این گونه مراسم نوشته شود تا برای آیندگان نیز باقی بماند.

براساس این گزارش، در مراسم نکوداشت حمید حسام سردار و نویسنده علیرضا قزوه، مدیر دفتر آفرینش های ادبی حوزه هنری، علیرضا کمری، محمدرضا سنگری، مرتضی سرهنگی، جواد محقق، نصرت الله محمدزاده، محسن مومنی شریف، گلعلی بابایی و دیگر ادب دوستان حضور داشتند.

502

کد خبر: 912954

وب گردی

وب گردی