عظمت و مرام حضرت  فاطمه(س) در حال جهانی شدن است

نقش زنان به عنوان مادر و همسر در پایه ریزی محبت و استحکام روابط اعضای خانواده و ایجاد محیطی امن و آرامش بخش از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اعتدال نهاد خانواده را از تمامی جهات برقرار می کند مدیریت اقتصادی زن در خانواده برای رعایت اعتدال در اقتصاد خانواده و خودداری از اسراف و داشتن روحیه قناعت از مهم‌ترین ویژگی‌های همسر مطلوب در روایات اسلامی ذکر شده است.

به گزارش ایسکانیوز گرایش های فطری انسان به کمال جویی انسان را وا می دارد تا برای رسیدن به کمال در امور مختلف زندگی فردی و اجتماعی به دنبال بهترین الگو در زندگی باشد. کتاب آسمانی مسلمانان که برای هدایت انسان و پاسخ‌گویی به نیازهای فطری او نازل شده، پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت آن حضرت را به عنوان کامل ترین الگو برای بشر بر می شمارد و حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت زینب(ص) از جمله الگوهای معرفی شده از این خاندان مطهر است.

اسلام به عنوان کاملترین دین در جهان حاوی قوانین و مفاهیم لازم برای زندگی بشر است بنابر این نیازی به هیچ مفهوم غیر اسلامی ای برای زندگی وجود ندارد و درست به همین دلیل ضرورت شکل‌گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می‌سازد وسلامت معنوی در فرهنگ متعالی اسلامی به‌عنوان یک ارزش مطرح شده است.

اما آنچه در زندگی کوتاه حضرت فاطمه زهرا(س)، بیشتر مبتلور شده است سیره حضرت، در عرصه خانواده و همسرداری و تربیت فرزندان است نقشهای همسری و مادری بانوان، به عنوان دو نقش خانوادگی دو نقش بی بدیل زنان در جهان آفرینش است که امنیت و سلامت روانی بشر را در درون خانواده تضمین می کند و کسی جز همسران و مادران نمی توانند این رسالت را برعهده گیرند.

اساس خلقت زن در مبانی اسلامی به صورتی تعریف شده است که به تفاوت های رفتاری زن در مقایسه با مردان بخشی‌ از پایه‌های‌ تشکیل‌ دهنده‌ معرفتی‌ و شناختی‌ رفتار و پیدایش‌ مأموریت‌ انسانی‌ زن‌ در حیات‌ بشری‌ دانسته‌ که باعث‌ پیدایش‌ شخصیت‌ کاملاً متمایز زن‌ در مقایسه‌ با مرد است.

امروزه اسلام از حوزه کشورهای اسلامی خارج شده و در جهان امروز با رشد اسلام گرایی ،احکام و دستورات اسلام مورد توجه بسیاری از جامعه شناسان ،رفتار شناسان و کارشناسان علوم اجتماعی غربی قرار گرفته است تا حدی که زبده ترین فعالان و کارشناسان اجتماعی و رسانه ها را بر آن واداشته تا علت های رشد اسلام را مورد بررسی قرار دهند.

بر اساس کتاب اسلام در جهان :In the Islamic world پروفسور جان ال. اسپوزیتو ،استاد امور بین‌الملل و مطالعات اسلامی در دانشگاه جرج‌تاون ، برخلاف بیشتر همتایان غربی خود که با ترس همراه با تنفر، از ترسی موهوم به نام خطر اسلام و مسلمانان سخن می‌گویند، تهدید بودن اسلام برای غرب را به افسانه نزدیک‌تر می‌داند تا حقیقت.

وی در حال حاضر استاد مطالعات اسلامی و تطبیقی در دانشگاه جورج تاون در واشینگتن است. تخصص او در اسلام و اسلام سیاسی است و تاکنون 35 کتاب از او منتشر شده است.


زنان

در طول قرن ها پس از ظهور اسلام، نقش زنان در جامعه اسلامی بطور چشمگیری تغییر یافته است موقعیت و جایگاه آنها در شرایط گوناگون اعم از اجتماعی ،اقتصادی و سیاسی تغییر یافته است .اگرچه اسلام زنان و مردان را برابر می داند اما بعضی از مقامات استعمارگر این دیدگاه ها را به چالش کشیدند.

زنان در جامعه اسلامی

با ورود اسلام، وضعیت زنان به میزان قابل توجهی بهبود یافت. قرآن و سنت بر روی برابری معنوی همه مسلمانان تأکید دارد. قانون اسلامی حق زن را برای انتخاب شریک ازدواج خود به رسمیت می شناسد، یک مرد می تواند تا چهار زن داشته باشد، اگر بتواند به طور مساوی و با آنها رفتار کند. قوانین اسلامی همچنین ازدواج را به عنوان یک قرارداد بین یک مرد و یک زن تعریف کرد. احکام مرد( داماد) را مجبورمیکرد که به طور مستقیم به عروس مهریه و نفقه پرداخت کنند. علاوه بر این، قرآن و سنت مشخص کرده اند که زنان می توانند ثروت را به ارث ببرند و زنان متاهل باید بتوانند پول و دارایی خود را کنترل کنند. این منابع علاوه بر این اظهار داشتند که شوهران باید از زنان خود در طول ازدواج و برای یک دوره معین پس از طلاق، از لحاظ مالی حمایت کنند.پیش از ظهور اسلام اعراب در یک جامعه سنتی، مردسالار (مردانه) زندگی کردند. مردان در نظر داشتند که زنان به عنوان اموال خود، به خواست آنها ازدواج کرده یا طلاق بگیرند. زنان معمولا در انتخاب شوهر چیزی نمی گفتند.

تحصیلات

زنان مسلمان همواره در گسترش دانش دینی نقش داشته اند. همسر محمد(ص) منبع مهمی از حدیث بود. در حقیقت، وی می گفت: که پیروانش نصف دین خود را از او دریافت می کنند. محمد (ص) خودش درس های مذهبی را به زنان آموزش می داد.

در طول تاریخ اسلام، برخی از دختران خانواده های ثروتمند در خانه تحصیلات خصوصی داشتند. در طول دهه 1800 مدارس برای دختران در بسیاری از کشورهای مسلمان افتتاح شد. آنها در موضوعاتی مانند صنایع دستی و خانهداری آموزش داده شدند.

یک اسلام شناس انگلیسی در سال ۱۸۷۶ در مقدمه ای بر ترجمه قرآن نوشت:

شاید گمانه زنی و شبهه افکنی های دشمنان اسلام برای مسلمانان واقعی که با تمام وجود به اسلام و آموزه های زندگی ایمان دارند خللی در باورهایشان ایجاد نکند اما کسانی هستند که به دنبال تفکرات و اظهار نظر دانشمندان سایر کشورها در مورد اسلام و قرآن هستند.

باید بپذیریم که قرآن برای نظرات و احکام عالی اش شایسته توجه کامل است این کتاب دارای روح قوی است که زندگی یک ملت جاهل را تغییر داد و تمدن کاملی را به وجود آورد تمدنی که از شرق و غرب گسترش یافت و در زمان کمی اقلیم بزرگی را در بر گرفت قرآن مقام والایی دارد زیرا وحدانیت را در میان ملل بت پرست در بین همه انتشار داد و اروپا نباید فراموش کند قرآن ناجی و روشن کننده اروپا در قرون وسطی بود.

ویل دورانت، دانشمند محقق و مورخ معروف معاصر در مورد قرآن و اسلام می نویسد:

در قرآن قانون و اخلاق مانند هم هستند و همه امور مربوط به آن از جانب خدا و توسط وحی آمده است.در قرآن به همه قوانین و مقررات شامل ازدواج،طلاق، رفتار با فرزند و همسر ، ادب و تندرستی، تجارت،سیاست ،قراردادها، صنعت، حقوق عمومی،خصوصی و اجتماعی اشاره و تعیین شده است.

خبرنگار و مترجم: اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 912996

وب گردی

وب گردی