41 میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش بیمه سلامت است/ ۲۰ ماه است که به بیمارستان‌ها بدهکاریم

مدیرعامل بیمه سلامت ایران گفت:‌‌ ۲۰ ماه است که به بیمارستان‌ها بدهکاریم و کارانه پزشک و پرستار داده نشده و این در حالی است که یک هزار و ۷۰ میلیارد تومان عدم وصولی داریم اما با این وجود خدمات خود را ارائه می‌دهیم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس طاهر موهبتی ،در اجلاس سراسری مدیران سازمان بیمه سلامت گفت: 22 سال از سن سازمان بیمه خدمات درمانی می‌گذرد که دچار تغییراتی شده، از وزارت بهداشت منفک و به رفاه رفت و قرار بود بخش‌های درمانی در آن ادغام شود که هیچ‌گاه صورت نگرفت، اما عنوانش به بیمه سلامت تغییر کرد و سرانجام هم به وزارت بهداشت مجدد بازگشت.

وی ادامه داد:‌ 41 میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش بیمه سلامت است که بیشترین جمعیت با 21 میلیون نفر به بیمه روستایی تعلق دارد و کمترین به بیمه ایرانیان که 4 میلیون و 300 هزار نفر را پوشش می‌داده است.

موهبتی گفت: 34 میلیون نفر از جمعیت بیمه شده ما بیمه رایگان هستند که با احتساب کمیته امداد 40 میلیون نفر می‌شود.

مدیرعامل بیمه سلامت ایران گفت:‌ سالی نبوده که زیان انباشته را تجربه نکرده باشیم و این بدهی‌ها در ذات بیمه رفته است.

موهبتی ادامه داد:‌سال گذشته 7 هزار میلیارد اوراق مشارکت اگر نداشتیم، 14 هزار میلیارد زیان انباشته می‌داشتیم، در حالی امروز یک هزار و 70 میلیارد تومان عدم وصولی داریم، در سالی که بودجه ما 12 هزار میلیارد است و هزینه 25 میلیارد تومان بوده است.

وی مهمترین علت این موضوع را واقعی نبودن پرداخت حق بیمه از خانوار دانست و گفت:‌ در همه بیمه‌ها پرداخت خانوار 9 درصد است اما در بیمه سلامت 7 درصد و این یعنی در یک خانواده سه نفره 40 هزار تومان تفاوت در پرداخت می‌شود و کسری ما 7 هزار و 200 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

مدیرعامل بیمه سلامت ایران گفت:‌ باید در منابع مالی به سمتی برویم که ارزیابی آزمون وسع انجام شود و از محرومان واقعی حمایت کنیم و تا کی می‌توانیم با این فرمان پیش برویم و بدهی ما 20 ماهه شود، باید منابع مالی پایدار را ببینیم و به دنبال حذف هم‌پوشانی برویم.

وی از استقرار نظام پایش و نظام الکترونیکی خبر داد و گفت: این نظام‌ها برای خرید راهبردی نیاز است که باید اجرایی شوند.

موهبتی با اشاره به بدهی 15 ماهه بیمه به بیمارستان‌ها و عدم پرداخت کارانه پزشک و پرستار گفت:‌با این وجود خدمات خود را ارائه می‌دهند و حتی در برخی استان‌ها می‌بینیم برای اداره زندگی خود وام می‌گیرند اما باز هم به حوزه سلامت کم‌لطفی می‌‌شود.
706

کد خبر: 913029

وب گردی

وب گردی