اولین واحد پرورش بز شیری مورسیا کشور، تجربه ای موفق در"صنعت دامپروری کشور"

احداث مجتمع بز شیری در شهرستان قلعه گنج یکی از طرح های موفق دامپروری در کشور بعد از انقلاب شکوهمند ایران اسلامی در جهت نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی و محرومیت زدایی صورت پذیرفته است .

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ اقدامات جهادی و انقلابی بنیاد ضمن تحول نقش موثر و مفیدی در جهت ایجاد آرامش، امنیت، اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی روستاییان و شهروندان را درپی داشته است که شور و نشاط مردم، تحولات اقتصادی ، شهرسازی و طرح هایی که توسط بخش خصوصی در آن شهرستان اجرا و در دست اجرا می باشد و موید دستیابی به اهداف و برنامه های شایسته و رسالت بنیاد مستضعفان است.

احداث مجتمع بز شیری در شهرستان قلعه گنج یکی از طرح های موفق دامپروری در کشور بعد از انقلاب شکوهمند ایران اسلامی در جهت نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی و محرومیت زدایی صورت پذیرفته است .

به منظور حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب مراتع و منابع طبیعی که از عوامل اصلی به وجود آمدن ریزگردها و آلودگی محیط و ایجاد تعادل دام و مرتع تغییر الگوی بهره برداری از دامداری به دامپروری شهرستان و ارتقاء توان ژنتیکی نژاد بزهای بومی موجود در منطقه قلعه گنج و ترویج پرورش اصولی بز شیری در فضای بسته، شرکت کشاورزی و دامپروری فردوس پارس، نسبت به احداث مجتمع دامداری با ظرفیت سه ‌هزار رأس دام، در زمینی که بدین منظور اختصاص داده‌شده بود اقدام و سپس با بررسی نژادهای برتر دنیا، نسبت به انتخاب نژاد بُز مورسیا از اسپانیا که هم قابلیت شیردهی بالا و هم مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی منطقه را داشته باشد، اقدام کرد.

اجرای این پروژه به دلایل زیر در منطقه قلعه گنج یک فرصت مناسب محسوب می شود

• استفاده از مراتع غنی در منطقه گرمسیری قلعه گنج تولید اقتصادی را در پی ندارد. همانگونه که از180هزار رأس بز موجود در شهرستان به غیر از فروش بزغاله نر هیچ خروجی برای تولید شیر وجود ندارد.

• دوره رشد گیاهان در مراتع ایران بسیار کوتاه است. به این دلیل همواره پرورش دام سبک در ایران بصورت کوچ و عشایر مدیریت شده و می شود.

• عدم تأمین نیاز دام برای تولید شیر در شرایط مرتع وضعف تغذیه دامها در این مراتع ضعیف

• افزایش بهره وری از دام با تغذیه تکمیلی امکان پذیر است و علوفه موجود در مراتع فقیری همچون قلعه گنج تکافوی تولید اقتصادی را نخواهد داشت.

• وجود استرس گرمایی و تنش گرمایی شدید در منطقه

• عدم تولید شیر اقتصادی در دام های سبک موجود در منطقه و عدم امکان بهره برداری صنعتی .

• عدم وجود دام مشابه سبک با این تولید در کشور(همچون گاو) برای سرعت بخشیدن به بهبود وضعیت معیشتی در منطقه

• منبع ژنتیکی وارد شده (بز مورسیا) دام مولد بوده و به عنوان یک منبع مولد و تولید برای عرضه در کل کشور می تواند مؤثر باشد.

• با توجه به اینکه پرورش بز در فضای بسته انجام می شود در جهت گسترش صنعت خوراک دام است که اشتغال فراوانی در منطقه ایجاد می کند.

اشتغالزایی وتامین معیشت پایدار برای مردم

طبق برنامه های پیشنهادی در طول 5 سال حدود 25 هزار راس بز مورسیا با در نظر گرفتن متوسط 25 راس به ازای هر خانوار در مراکز روستایی واجد شرایط در جهت ایجاد اشتغالزایی و معیشت پایدار توزیع می گردد که بر اساس برنامه مذکور و سطح درآمدی، اشتغال مستقیم و غیرمستقیم این حرفه می توان به ازای هر بز مورسیا، 3 راس بز محلی را از چرخه دامی شهرستان حذف و درمجموع تعداد 75 هزار راس دام وابسته به سطح مراتع شهرستان را کاهش داد.

آخرین وضعیت پروژه

این طرح، درمجموع برای 44 نفر اشتغال‌زایی داشته که از این تعداد 18 نفر به‌صورت پرسنل اداری و 26 نفر به‌صورت پرسنل پیمانکاری مشغول به کار می‌باشند. تاکنون تعداد دام موجود 1٫275 رأس می‌باشد که تعداد زایش 381 رأس و تعداد دام تلقیح شده 300 رأس می‌باشد. همچنین تاکنون 54000 کیلوگرم شیر از این دامداری تولید و به پنیر تبدیل می‌شود.

نمونه دامداری محلی در قلعه گنج

در راستای اهداف اجرای این طرح تاکنون 4 مورد تسهیلات اشتغالزایی برای احداث دامپروری بز شیری پرداخت انجام شده که در مرحله احداث قرار دارد این طرح ها در سال جاری به بهره برداری می رسد شایان ذکر است اجرای این پروژه بقدری شور و نشاط ایجاد دامداری محلی را زیاد کرده که در بین مردم قلعه گنج این گفته مشهور است که شرط بنیاد مستضعفان برای همکاری در راه اندازی یک دامداری استاندارد جهت معیشت پایدار، داشتن ویزا( روادید) اقامت دائم در منطقه محروم قلعه گنج و داشتن مدرک دانشگاهی مرتبط است.

401

کد خبر: 913083

وب گردی

وب گردی