آیا قرار است قیمت‌ کرایه  اسنپ به آژانس برسد؟

سامانه هوشمند حمل‌ونقل اسنپ در مدت‌ زمان اندکی موفق شد با تکیه بر قیمت‌های پایین خود بین مردم محبوب شود و مورد استقبال قرار بگیرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، با وجود این، به تازگی بحث قیمت‌گذاری و در مواقعی افزایش قیمت سفرها در این سامانه با انتقادات متفاوتی مواجه شده است. طبق اعلام اسنپ، قیمت‌گذاری‌ در این سامانه بر اساس یک الگوریتم انجام می‌شود و سازوکار مشخصی برای آن وجود دارد. با وجود تمام اطلاع‌رسانی‌های این سامانه در مورد بحث افزایش قیمت‌ها هنوز چرایی این امر برای همه مسافران روشن نیست.

برای بررسی بیشتر این موضوع با فرید شهابی، مدیر بخش تجاری اسنپ، به گفت‌وگو نشستیم و از او درباره حرف‌وحدیث‌های پیرامون قیمت‌های این تاکسی اینترنتی پرس‌وجو کردیم.

فرید شهابی ضمن بیان اینکه اسنپ یک شغل است و بسیاری از افراد به دید یک کار ثابت به آن نگاه می‌کنند، گفت: «ما انتظار داریم کاربران راننده اسنپ که به صورت تمام‌وقت در این سامانه به درآمدزایی مشغول هستند، به طور میانگین یک درآمد مشخص داشته باشند. به همین دلیل هر عاملی که این میانگین درآمد را کاهش دهد بر تعیین قیمت نیز تاثیر می‌گذارد.»

وی ادامه داد: «به طور مثال راننده‌ای را در نظر بگیرید که به طور میانگین در روز ۱۰ سفر را به انجام می‌رساند و در مقابل x تومان درآمد دارد. در شرایط بارندگی که شاهد ترافیک‌ سنگین هستیم، سفری که در حالت عادی ۲۰ دقیقه زمان می‌برد در ۴۰ دقیقه انجام می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود تا به جای ۱۰ سفر روزانه، تنها ۵ سفر را به انجام برساند و درآمد او نیز به نصف کاهش پیدا کند. بنابراین نه از لحاظ زمانی و نه درآمدی برای کاربر راننده منصفانه نیست.»

به گفته مدیر بخش تجاری اسنپ بزرگترین مشکلی که سیستم‌های حمل‌ونقل سنتی با آن دست به گریبان هستند، سیستم قیمت‌گذاری ناعادلانه و ثابت است. او معتقد است یک راننده تاکسی خطی برای یک مسیر ثابت در هر شرایط آب و هوایی یک قیمت ثابت را از مسافر دریافت می‌کند. این موضوع هم برای مسافر و هم برای راننده منصفانه نیست چرا که مسافر نباید در شرایط مساعد به قیمت ساعات نامساعد هزینه پرداخت کند و همینطور بالعکس، راننده نیز مستحق دریافت هزینه یکسان برای تمام شرایط نیست. به همین علت بسیاری از رانندگان به سوار کردن مسافر دربستی روی می‌آورند و شاهد صف‌های طویل مسافر در مسیرهای خطی می‌شویم.

شهابی در رابطه با دلیل افزایش قیمت اسنپ در روزهای برفی با وجود ترافیک کمتر توضیح داد: «در آن روز برفی ما شاهد خیابان‌های خلوت و نسبتا بدون ترافیک بودیم. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم، خطرهای رانندگی در شرایط بد آب‌وهوایی است که راننده محتمل می‌شود. در شرایط آب‌وهوایی نامساعد -مثل بارش سنگین برف روزهای گذشته- احتمال افزایش تصادفات، لیزخوردگی‌ها و حوادث گوناگون بالاتر می‌رود. این موضوع را باید به عنوان یک فاکتور قیمت‌گذاری در نظر بگیریم تا علاوه‌ بر احقاق حق کاربر راننده، او را به حضور در ناوگان اسنپ تشویق کنیم.»

وی درباره مقایسه قیمت‌های اسنپ با دیگر سرویس‌های حمل‌ونقل اینترنتی گفت: «ما می‌توانیم اپلیکیشنی توسعه دهیم که از شمیران تا شهر ری را هزار تومان قیمت‌گذاری کند، اما سوال اینجاست که اگر این اپلیکیشن نتواند سرویس‌دهی مناسبی داشته باشد این قیمت مناسب به چه کاری می‌آید. به طور کلی هدف از افزایش قیمت در اسنپ، کاهش درخواست‌های ناموفق و به مقصد رسیدنِ مسافران است. طبق آنچه که ما در سیستم تحلیل سفرها به وضوح می‌بینیم، روزهایی که به دلیل شرایط خاص قیمت‌ها را به صورت مقطعی افزایش می‌دهیم، شاهد سفرهای موفق بیشتری هستیم. متقابلا در شرایط آب‌وهوایی و محیطی مشابه و بدون افزایش قیمت، مسافران به دشواری موفق به انجام سفر می‌شوند. در واقع افزایش قیمت اهرمی است برای متعادل کردن میزان عرضه و تقاضا و با این کار مسافران بیشتری به مقصد خود می‌رسند.»

مدیر بخش تجاری اسنپ مناسبت‌های خاص و میزان عرضه‌ و تقاضا در مناطق مختلف را از دیگر عوامل موثر در قیمت‌گذاری شمرد و در انتها اشاره‌ای به شرایط کاهش قیمت کرد و گفت: «قیمت‌گذاری منصفانه به این معنی نیست که فقط برای کاربر راننده صدق کند. بلکه در شرایط مساعد آب‌وهوایی که شاهد ترافیک خاصی نیستیم و مدت‌زمان سفرها کمتر شده است، قیمت‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.»
706

کد خبر: 913088

وب گردی

وب گردی