آیا شبکه ایران کالا صاحب مخاطب می‌شود؟

درحالی که مسولان شبکه «ایران کالا» طرح های آینده خود را برای جذب مخاطب این شبکه مناسب می دانند اما تجربه تاسیس این گونه شبکه ها خبر از اتفاق دیگری می دهد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، شبکه «ایران‌کالا» یکی از شبکه‌های تلویزیونی تازه تاسیس است که به عنوان شبکه 28 و تنها شبکه اقتصادی رسانه ملی در مجموعه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مدیریت می‌شود. این شبکه در روز اول اسفند ماه ۱۳۹۵ پخش آنونس برنامه‌های خود را در فرستنده‌های سوم سراسر کشور آغاز کرد.

این شبکه که مدیریت آن به عهده اردشیر زابلی زاده است، در تاریخ 4 اسفندماه 1395 در مراسمی پخش آزمایشی خود را آغاز کرد و اکنون پس از یک سال در تاریخ 12 اسفند ماه سال 1396 بطور رسمی با حمایت رسانه‌ای از تولید ملی و معرفی نشانه های تجاری ایرانی افتتاح شد.

درست است که مشابه چنین شبکه هایی که صرفا به یک بحث تخصصی بپردازد، در سایر کشورهای دنیا وجود دارد و در واقع امری رایج است که یک شبکه تلویزیونی بصورت تخصصی اقتصاد و تولید ملی، واژه های تخصصی و اخبار اقتصادی را به مردم انتقال دهد اما در خصوص شبکه «ایران کالا» این سوال مطرح می شود که با وجود کمبود بودجه در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران لزومی برای تأسیس این شبکه جدید وجود داشت؟

مدیران صدا و سیما بارها و بارها از مشکل کمبود بودجه در این سازمان گلایه کرده و از دولت خواستار افزایش بودجه برای سال آینده بوده اند، بنابراین شاید بهتر بود معرفی برندها و تولیدات داخلی و سایر محتوایات این برنامه به سایر شبکه های سیما واگذار می شد تا حداقل کمی در هزینه های مالی این سازمان صرفه جویی می شد چرا که جذب آگهی و مخاطب برای این شبکه تخصصی با دشواری همراه است.

** شبکه ایران کالا مخاطب عام ندارد

از سوی دیگر به دلیل نزدیک بودن افتتاح این شبکه به ایام نوروز و ترافیک پخش برنامه های سرگرم کننده در سایر شبکه ها این سوال به اذهان متبادر می شود که این شرایط «ایران کالا» می تواند مخاطبی برای خود دست و پا کند؟

برای بدست آوردن پاسخ این سوال به سراغ اردشیر زابلی زاده مدیر این شبکه رفتیم تا از پروژه های جذب مخاطب برای شبکه «ایران کالا» مطلع شویم.

زابلی زاده در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز شبکه «ایران کالا» را مکمل سایر شبکه های صدا و سیما دانست و اظهار کرد: درست است که جذب مخاطب برای این شبکه جدید بسیار مهم است اما قرار نیست که مخاطبان سایر شبکه های پخش سیما را کاهش دهیم و به علاقه مندان «ایران کالا» اضافه کنیم.

وی ادامه داد: مخاطبان ما افرادی هستند که در واقع به اطلاعات اقتصادی نیاز دارند. البته ناگفته نماند که حرفای‌مان را در قالب برنامه های متنوع و سرگرم کننده مانند مسابقه، نمایش و انیمیشن به مردم می گوییم تا به این واسطه پل ارتباطی خود با مردم را حفظ کنیم.

** شبکه «ایران کالا» می تواند مخاطبان داخلی و بین المللی داشته باشد؟

درست است که نمایش، انیمیشن و مسابقه مردم را سرگرم می کند اما به نظر می رسد شبکه «ایران کالا» ابتدا به معرفی بیشتری نیاز دارد. افتتاح این شبکه در ایام نزدیک به نوروز انجام شد بنابراین انتظار می رود که با توجه به حجم بالای برنامه های سرگرم کننده در شبکه های دیگر، ایران کالا از قافله عقب بماند و نتواند مخاطبان چندانی را برای خود دست و پا کند.

در ادامه برای شنیدن نظری کارشناسی درباره افتتاح و موفقیت شبکه «ایران کالا» با حسین سلطان محمدی به طور مختصر گپ و گفتی انجام دادیم.

سلطان محمدی معتقد است که تأسیس شبکه ایران کالا به تولید داخلی و معرفی محصولات ملی کمک های بسیاری می کند اما موفقیت این شبکه باید بی پولی رسمی صدا و سیما را در نظر بگیرد و با جذب آگهی بتواند درآمد قابل قبولی بدست آورد.

وی همچنین به فرستنده های ایران کالا بر روی ماهواره اشاره کرد و گفت: این شبکه برای جذب مخاطب باید بصورت بین المللی تلاش کند و همچنین با شناخت درست از مخاطب خود، برنامه هایی باب سلیقه و نیاز آنها تولید کند، در غیر این صورت رفته رفته این شبکه نزول می کند.

در نهایت باید ماند و دید که شبکه جدید در صدا و سیما می تواند موفق عمل کند یا سرنوشت این شبکه هم مانند بسیاری دیگر از شبکه های مختلف که چند صباحی افتتاح و بدون جذب مخاطب از شبکه رسانه ملی خارج شدند، دچار می شود؟

از: نازنین میرزایی

503

کد خبر: 913113

وب گردی

وب گردی