حقوق‌ زیر دو میلیون تومان پلکانی افزایش می‌یابد

وزیر کار معتقد است فقر شهری بدتر از فقر روستایی و زندگی در روستا است.او می‌گوید همسان سازی حقوق و دستمزدها پول کلان می‌خواهد ولی تلاش می‌کند که حقوق های زیر دو میلیون تومان به شکل پلکانی افزایش یابد و دستمزد کارگران از تورم پیشی بگیرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ علی ربیعی با بیان اینکه نمی‌توان این واقعیت را کتمان کرد که وضع کارگران خوب نیست، گفت: سالها دریافتی کارگران از تورم پایین افتاده و قدرت خریدشان کاهش پیدا کرده است. غالب بازنشستگان تامین اجتماعی چیزی نمی‌گیرند و دریافتی چندانی ندارند و ما به اتفاق دکتر روحانی در این چهار سال برنامه هایی را دنبال کردیم چه در حوزه بازنشستگان تامین اجتماعی و کشوری و چه در زمینه حقوق کارگران و در سال اول ۲۵ درصد به دستمزد اضافه کردیم که عملا ۳۱ درصد بود، سال دوم ۱۷.۵ درصد دستمزد را افزایش دادیم که با درنظر گرفتن سایر جوانب ۲۱ درصد و طی این سال ها تلاش شد تا این شیب اصلاح شود، ولی آیا می‌شود در یک بازه قدرت خرید را بالا برد و حداقل دریافتی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را دو میلیون تومان کرد؟

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: ناچارم هم با کارفرمایان مدارا کنم و هم آنها را قانع کنم که کارگران باید با نشاط تر سرکار بروند. اما من وزیر تولید هم هستم و باید حفظ بنگاههای موجود را هم در نظر داشته باشم تا با تعطیلی مواجه نشوند.

ربیعی خاطرنشان کرد: شاید نتوانیم امسال همسان سازی را اجرا کنیم چون پول کلانی می‌خواهد ولی امسال برای بازنشسته‌ها پول گذاشته‌ایم و ۳۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته‌ایم و در مورد کارگران هم معتقدیم که باید مزدشان از تورم پیشی بگیرد و قدرت ضعیف شده آنها بازگردد، لذا تلاش می‌کنیم که حقوق‌های زیر دو میلیون تومان را به شکل پلکانی بالا ببریم.

او درباره میزان فاصله درآمد مسئولان و اطلاع مردم از دریافتی آنها نیز، گفت: مردم حق دارند احساس کنند که بین آنها و مسئولان فاصله افتاده است. شخصا معتقدم کار خوبی است که حقوق و دریافتی مسئولان اعلام شود و مردم بدانند من که وزیر هستم حقوقم چقدر است. در همان زمانی که بحث اعلام دریافتی‌ها مطرح شد در سایت خودمان این کار را انجام دادیم و لیست دریافتی‌ها و حقوق‌ها را اعلام کردیم منتها باید به روز می‌کردیم و از این جهت نیاز به اصلاح داشت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: با وجود بخشنامه‌ها و سخت‌گیری‌های انجام شده خوشبختانه اکنون در ساختارهای رسمی دولت پرداخت نامتعارف داریم ولی ممکن است در شرکت های شبه دولتی دیده شود. ممکن است کسی هم پیدا شود که قیمتش بالا باشد ولی آدم های دو سه میلیون تومانی هم هستند که ادعای ۲۰ میلیون تومان حقوق را داشته باشند.

او افزود: مردم حق دارند قضاوت کنند که یک وزیر زندگی آنچنانی داشته باشد ولی حقیقتا اینطور نیست. من خودم خریدهایم را می کنم و تمام فامیل هایم روستایی یا جنوب شهری هستند. عموم مردم هم من را می‌شناسند اما بازنشسته‌ها و قدیمی‌ترها و کارگران بیشتر مرا می‌شناسند و از سال ۱۳۵۵ تا به امروز با جامعه کارگری در ارتباط بوده‌ام.

ربیعی با بیان اینکه در برخی کشورها افراد بدون رشوه دادن نمی‌توانند زندگی کنند، گفت: چند مساله است که به مبارزه با فساد آسیب می‌زند اول پررنگ کردن پدیده فساد و دوم برخورد سیاسی با آن است. مردم حق دارند در این زمینه ذهنیت بگیرند و بگویند اگر اختلاس در کشور حل شود مشکل فساد هم حل می‌شود. من منکر فرایندهای فساد نیستم ولی برخورد سیاسی با فساد به مبارزه با آن لطمه می‌زند.

او گفت: فساد واقعیتی است که برنامه ساختارمند می‌خواهد و شفافیت، اصل مبارزه با فساد است و ما تلاش کردیم تا جایی که می‌توانیم تمام اصول را در این زمینه رعایت کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در برنامه پایش سخن می‌گفت، درعین حال از مردم خواست تا هرگونه تخلف و فساد در وزارت کار را گزارش دهند و گفت: افراد حقیقی و حقوقی در صورت مشاهده فساد یا تخلف در وزارت کار می‌توانند از طریق کانال تلگرامی sandogh_shafaf@ گزارش کنند و بدانند که به شکل جدی با فساد مقابله و برخورد می‌کنیم.

ربیعی در بخش دیگری از سخنان خود به خروج از بنگاه‌داری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر کاری که دنبال می‌کنیم بنیادی‌تر و شکلی که بنگاه ها را می فروشیم از گذشته متفاوت است. من در برابر بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی و کارگران مسئولم و باید اموالشان را به شکل مطلوب و در جای بهتر سرمایه‌گذاری کنم.

او با بیان اینکه تغییر رویکرد صندوق‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم، اظهار کرد: ما باید از بنگاه داری به سمت سهام داری برویم و به همین منظور شرکت های زیان ده را از بین شرکت های دیگر استخراج کرده‌ایم. همچنین شرکت های سود آوری که خارج از استراتژی بودند شناسایی و استخراج کردیم و در حال حاضر درصدد هستیم در قالب چند برنامه وضعیت بنگاه ها را از حالت فعلی نجات دهیم و مباحثی نظیر تهاتر سهام، فروش در بازار سهام، ادغام برخی شرکتها، فروش دارایی‌ها، انحلال شرکت ها و واگذاری به روش پیمان مدیریت را در دستور کار داریم.

ربیعی ادامه داد:متاسفانه بسیاری از شرکتهایی که در گذشته واگذار شدند در آینده حتی دو درصد هم بازگشت سرمایه ندارند. حداقل خدمتی که شرکتهای واگذار شده به صندوق‌ها داشتند این بود که تثبیت شغل کردند. یک شرکت فولادی را به عنوان بدهی به تامین اجتماعی دادند که ۸۰۰۰ نیروی اضافه دارد و قیمت تمام شده فرد در چنین واحدی چهارمیلیون تومان است اما متاسفانه خصوصی سازی به درستی انجام نگرفته بود.

به اعتقاد وزیر کار نقش صندوق‌ها به عنوان پیشران اقتصادی حایز اهمیت است و باید نحوه واگذاری‌ شرکت ها به گونه‌ای باشد که به شکل گیری اتفاقات خوب در اقتصاد منجر شود.

401

کد خبر: 913117

وب گردی

وب گردی