کاهش تصادفات درون شهری منجر به فوت در گیلان

معاون حمل و نقل شهرداری رشت، خوشبختانه طی چند سال گذشته شاهد کاهش تصادفات منجر به فوت در درون شهرهای استان با توجه به افزایش خودروها بودیم.

به گزارش ایسکانیوز، فرامرز جمشیدپور در نخستین همایش ایمنی رانندگان حرفه ای که در سالن اجتماعات اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان برگزار شد، انسان، راه و وسیله نقلیه را سه عامل موثر در تصادفات جاده ای دانست و اظهار کرد:مهندسی و رفع نقاط حادثه خیز، نصب تابلوهای علائم، هوشمندسازی و تعریض جاده ها و... از جمله اقدامات صورت گرفته در حوزه راه جهت کاهش سوانح است.

وی با اشاره به ارتقای روزافزون طراحی خودروها و افزایش استانداردهای اجباری ایمنی، تصریح کرد: متاسفانه 60 درصد کلیه تصادفات به صورت مستقیم ناشی از عامل انسانی و 95 درصد با دخالت انسان است.

معاون حمل و نقل شهرداری رشت،با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی ایمنی تردد،گفت:براساس آمار جهانی، 1.2 میلیون نفر در سال بر اثر سوانح جاده ای فوت می کنند و 50 میلیون نفر مجروح و بستری می شوند. به ازای هر یکصد هزار نفر در کشور، 44 نفر فوتی داریم که دو برابر استاندارد جهانی است.

جمشیدپور، 10.3 درصد مرگ و میرهای کشور را ناشی از حوادث رانندگی دانست و افزود: 90 درصد تصادفات در دنیا در کشورهای جهان سوم رخ می دهد لذا نیازمند برنامه ریزی هدفمند جهت کاهش تلفات و سوانح هستیم.

وی با اشاره به فرارسیدن ایام نوروز و آغاز سفرها، عنوان کرد:با توجه به حوادثی که در کشور رخ داده، مردم تمایل دارند با خودروهای شخصی مسافرت کنند، زیرا تصور می کنند که سفر ایمن تری خواهند داشت لذا از هم وطنان می‌خواهیم قبل از سفر نسبت به معاینه فنی خودروی خود اقدام کنند و همواره سرعت مجاز را مد نظر قرار دهند، زیرا سرعت بالا هم شدت حوادث را افزایش می دهد و هم امکان کنترل خودرو در سرعت بالا وجود ندارد.

این مقام مسئول، با تاکید بر لزوم پرهیز از سبقت های غیر مجاز در جاده ها، متذکر شد: رانندگان به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام بگذارند. آمارها نشان می دهد استفاده از کمربند ایمنی 5 برابر ایمنی راننده را در برابر حوادث منجر به فوت افزایش می دهد.

جمشیدپور، دوچرخه سواران، عابرین پیاده و راکبان موتورسیکلت را کاربران پرخطر در سطح جاده ها دانست و اظهار کرد: خوشبختانه طی چند سال گذشته شاهد کاهش تصادفات منجر به فوت در درون شهر های استان با توجه به افزایش خودروها بودیم.

وی از اختصاص 70 درصد بودجه عمرانی شهرداری رشت در بحث زیرساخت های حمل و نقل درون شهری خبر داد و گفت: احتیاط در رانندگی به معنی ترس و بی تجربگی نیست، بلکه علاقه مند بودن فرد به جان و مال و خانواده خود را نشان می دهد.

900

کد خبر: 913212

وب گردی

وب گردی