خواهرخواندگی اصفهان با موستار بوسنی/اصفهان هیچ مانعی برای خواهر خواندگی با دیگر شهرهای جهان را ندارد

نائب رئیس شورای شهر اصفهان با اشاره به این که 14 شهر در جهان با یکدیگر خواهرخوانده هستند، گفت: شهرهای خواهرخوانده با یکدیگر وجوه اشتراکی دارند و یکسری کارهای نمادین در این شهرها انجام می شود.

علیرضا نصراصفهانی در رابطه با چگونگی خواهرخواندگی شهرها با یکدیگر در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: به منظور عقد خواهرخواندگی یکسری تناسبات فرهنگی میان دو شهر مد نظر قرار می گیرد.

وی ادامه داد: با عقد خواهرخواندگی میان شهرها مقداری ارتباطات بیش از گذشته شکل خواهد گرفت و ماموریتی که خواهرخواندگی دارد مقداری به سمت ارتباط، تعامل و مباحث فی مابین شهرها خواهد رفت.

نائب رئیس شورای شهر اصفهان با اشاره به این که 14 شهر در جهان با یکدیگر خواهرخوانده هستند، تصریح کرد: شهرهای خواهرخوانده با یکدیگر وجوه اشتراکی دارند و یکسری کارهای نمادین در این شهرها انجام خواهد شد.

نصر اصفهانی ادامه داد: به طور مثال می توان گفت که محلی واقع در خیابان فرایبورگ در آلمان وجود دارد که نقشه شهر اصفهان را در مقابل شهرداری آنجا بر روی سنگی حک کرده اند که مورد بازدید مردم آنجا قرار می گیرد، در نتیجه این بازدید منجر به معرفی شهر اصفهان شده و گردشگران را با سوالاتی درگیر می کند که آنجا افراد به این سوالات پاسخ داده و با شهر اصفهان آشنا می شوند.

نائب رئیس شورای شهر اصفهان افزود: شهر اصفهان هیچ منع و محدودیتی برای خواهرخواندگی با شهرهای خارج از ایران ندارد و اگر شهری در هر کشوری اعلام آمادگی کند با توجه به شرایطی که وجود دارد اصفهان می تواند با آن شهر خواهرخوانده شود.

وی افزود: تنها مانع برای خواهرخواندگی فقط کشورهایی هستند که در خط قرمز جمهوری اسلامی قرار دارند اما با شهرهای کشورهای دیگر که تناسبهایی را می توان میان دو شهر ایجاد و تعریف کرد و یا مشابهت هایی از لحاظ مباحث اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مد نظر قرار داد می توان اعلام آمادگی کنیم تا مقاماتشان در اصفهان حضور پیدا کرده و گفت وگویی با آنها داشته باشیم و براساس آن گفت وگو تصمیمات گرفته شود و در نتیجه خواهرخواندگی میان دو شهر مبادله خواهد شد.

خواهرخواندگی با هماهنگی وزارت خارجه انجام می پذیرد

نصراصفهانی با تاکید بر این که خواهرخواندگی باید با هماهنگی وزارت خارجه صورت پذیرد، ادامه داد: طی مبادله تفاهم نامه میان کشورها منجر می شود تا یکسری سفرهایی در دوره های مختلف انجام و از توانمندی ها، تجربیات و امکاناتی که این دو شهر دارند استفاده شود.

وی ادامه داد: به طور مثال در شهر بارسلون در اسپانیا یا در شهر ایروان در ارمنستان با اصفهان خواهرخواندگی داریم و دلیل این خواهرخواندگی مباحث فرهنگی و هنری بعضا ورزشی است که دو شهر با یکدیگر وجوه تشابهی را پیدا خواهند کرد.

نائب رئیس شورای شهر اصفهان افزود: عمدتا دو شهری قرار بگذارند تا با یکدیگر خواهرخواندگی داشته باشند با توافقی که میانشان ایجاد خواهد شد به دنبال تشابهات یکدیگر در شهرها می گردند.

به گزارش ایسکانیوز، خواهرخواندگی قراردادی است که میان سران مملکتی یا سران دو شهر برای ایجاد همبستگی و اتحاد بیشتر انسانی و فرهنگی بسته می‌شود.

محمدجواد ظریف که از دوشنبه گذشته همراه با هیئت بلندپایه سیاسی و اقتصادی سفر دوره‌ای خود به صربستان، بلغارستان، کرواسی و بوسنی را آغاز کرد در سارایوو و در دیدار با همتای خود روابط میان شهرهای ایران و بوسنی را هم به یکی از محورهای گفت‌وگویی خود بدل کرد و گفت: «روابط دو ملت تاریخی است و با خواهرخواندگی بین شهرهای ایران و بوسنی این روابط بین همه مردم دو کشور توسعه می یابد. خوشحالم سارایوو خواهر خوانده تهران است و به زودی موستار با اصفهان و بانیالوکا با تبریز خواهر خوانده هم می شوند».

خبری که ظریف در پایتخت بوسنی اعلام کرد خیلی زود روی میز مذاکره میان شهرداران اصفهان و موستار قرار گرفت و طرف بوسنیایی با سفر به اصفهان، آغاز همکاری‌ها را کلید زد. زمینه‌سازی برای توسعه مناسبات گردشگری و اقتصادی میان اصفهان و موستار، طرح پیشنهاد امضای پیمان خواهرخواندگی میان این دو شهر و امضای تفاهم نامه اقتصادی در زمینه همکاری‌های بانکی، نمایشگاهی و گردشگری مهم‌ترین محورهای دیدار شامگاه شنبه قدرت اله نوروزی با «لیو بوشلیچ»، شهردار موستار بود. براساس این تفاهم‌نامه دوجانبه، با توجه به ظرفیت سالانه گردشگری در شهر موستار، اصفهان به عنوان پتانسیل قابل توجه گردشگری در خاورمیانه از این فضا به صورت مشارکتی برای جذب گردشگر استفاده خواهد کرد. همچنین برگزاری نمایشگاه‌های مشترک در حوزه‌های مختلف نیز از دیگر توافقات این دیدار بود.
«لیو بوشلیچ» درحالی روز شنبه به اصفهان سفر کرد و توسعه گردشگری با اصفهان را در دستور کار سفرش به اصفهان قرار داده است که موستار یکی از گردشگرپذیرترین شهرهای بوسنی به شمار می‌آید و پایتخت فرهنگی و معنوی منطقه هرزگوین را به نام خود سند زده است.

900/901

کد خبر: 913227

وب گردی

وب گردی