طرح اعاده اموال، گامی برای جراحی گذشته مسئولان/ ۹۰درصد مردم با این طرح موافق هستند

عضو حقوقدان مجلس گفت: طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان طرحی برای جراحی گذشته مسئولان است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز، محمد دهقان عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در نشست خبری امروز خود، جزییات طرح اعاده اموال نا مشروع مسئولان را تشریح کرد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: در هیات بررسی اموال مسئولان، نمایندگان هر سه قوه حضور دارند و فراتر از قوه در صورت موافقت، یک نفر از اطلاعات سپاه و یک نفر از دفتر بازرسی مقام معظم رهبری حضور خواهند داشت. در این هیات نمایندگانی از قوه قضائیه و مجریه حضور خواهند داشت.

دهقان ادامه داد: ما به عنوان قانونگذار نماینده حکومت در بررسی اموال مسئولان را هیاتی از سه قوه قرار دادیم و طرح به گونه ای است که نقش قاضی در صدور رای نقشی منحصر به فرد باشد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: طبق این طرح اگر شکایتی در مورد رای هیات صورت گرفت دیوان عالی باید نظرات هیات را بشنود اگر به حجت رسید می تواند رای هیات را نقض کند البته رای هیات و رای دیوال عالی باید برای مردم منتشر شود.

دهقان گفت: این طرح با طرح های گذشته تفاوت زیادی دارد. این طرح جراحی برای گذشته است و پایه آن اصل ۴۹ قانون اساسی است. متاسفانه در سال ۶۳ قانونی درباره اصل ۴۹ قانون اساسی نوشته شد. قانون را به صورتی نوشته اند که انگار فقط مسئولان زمان شاه فاسد بوده اند و مسئولان در دوران بعد از انقلاب قدیس و بی عیب و نقص هستند. طبق این قانون باید اموال مسئولان زمان شاه بررسی شود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: قانون سال ۶۳ قانونی پر از اشکال است که فقط برای مسئولان زمان شاه قابل اجرا است؛ بعد از انقلاب اصل ۴۹و اصل ۱۴۳ قانون اساسی اجرایی نشده است و تعطیل بوده است.

وی تاکید کرد: تا سال ۹۴ حتی یک خط قانون در مورد اصل ۱۴۳ وجود نداشت این طرح بعد از ۱۰ سال از زمان ارائه طرح به مجمع تشخیص رسید و تبدیل به قانون شد.

دهقان اظهار داشت: از سال ۹۴ رییس قوه قضاییه به این دلیل که می گویند این قانون ناقص است آیین نامه اجرایی ان را نمی نویسند. به رییس قوه قضاییه گفته ام اگر ناقص است لایحه بیاورد و اصلاح کنید.

مسئولان باید مانند کمترین مردم زندگی کنند تا فقرا طغیان نکنند

وی ادامه داد: در این موضوع یک خط قانون وجود ندارد قانون رسیدگی به اموال مسئولان برای آینده است اما طرح اعاده اموال مسئولان جراحی عملکرد مسئولان در گذشته است.

دهقان اظهار داشت: ۶ ماه روی این طرح کار شده است و از تمام نقطه نظرات کارشناسان برای اصلاح این طرح استقبال می کنیم.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی گفت: مسئول کشور که نماینده مردم است و مسئولیتی در عرصه حکومتی دارد، مورد اعتماد مردم است.

وی ادامه داد: برخی مسئولان در داخل حکومت از رانت های حکومتی استفاده کرده و برای خود اموال قارونی جمع کرده اند. ثروت قارونی و نجومی بدست آوردند. این اموال از رانت خواری به دست آمده است.

دهقان افزود: حضرت علی در حکومت خودشان فرمودند اگر افراد اموال حکومت را کابین زنانشان کرده باشند بر می گردانم. مسئولان باید مانند کمترین مردم زندگی کنند تا فقرا طغیان نکنند.

عضو کمیسیون حقوقی مجلس تاکید کرد: در اول انقلاب مردم رضایت بیشتری داشتند چون مسئولان مانند مردم زندگی می کردند اما امروز علی رغم پیشرفت کشور، مردم به دلیل فاصله زندگی مسئولان با آن ها نارضایتی دارند.

وی اظهار داشت: قوه قضاییه اصل ۱۴۲ را که ۱۰ سال پیگیری کردیم را هم اجرا کند ما از ان ها ممنون هستیم، نامه نوشتیم تقاضا کردیم که این قانون اجرا شود اگر این قانون نسبت به اینده اجرا شود ما ممنون هستیم.

دهقان گفت: ما برای بررسی گذشته مسئولان طرح را به گونه ای نوشته این که هیات رسیدگی کننده به اموال مسئولان از همه طیف ها باشند بعید می دانم قوه قضائیه با این طرح مخالفت کند.

عضو کمیسیون حقوقی مجلس تاکید کرد: با اجرای این طرح سره از ناسره مشخص می شود برای اجرای این طرح نیاز به مطالبه عمومی وجود دارد.

وی گفت: طرح علنی شدن محاکمه مفسدان اقتصادی نیز مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت و به مجمع تشخیص ارسال شد خوشبختانه در کمیته مجمع به تصویب رسیده است و امیدواریم در صحن مجمع نیز به تصویب برسد.

دهقان ذدامه داد: این طرح شامل همسر و فرزندان مسئولان ، شرکای تجاری و مرتبطین با این افراد می شود.

عضو کمیسیون حقوقی مجلس تصریح کرد: ما یک وظیفه قانونی و ملی داریم که دربرابر اوضاع موجود ساکت نباشیم به فرمایش امام علی مسئولیت طعمه نیست.

وی ادامه داد: تا به الان طرح دارای ۱۵۱ امضا است.به برخی از همکاران هم طرح داده شده تابررسی شود و بعد طرح را امضا کنند.

دهقان اظهار داشت: قطعا افرادی هم هستند که از اجرای این طرح نگران هستند این افراد رانت ها ثروت های قارونی جمع کردند و زهر خود را می ریزند البته منتقدان و مخالفان این طرح همه در این گروه قرار ندارد.

نماینده مردم چناران و طرقبه اظهار داشت: با زعمای فراکسیون امید صحبت کردیم طرح را هم ارائه کردیم تا در صورت موافقت امضا کنند نمایندگان از فراکسیون های اصولگرایان امید و مشتقلین این طرح را امضا کرده اند.

دهقان تصریح کرد: اگر چه برخی زعمای فراکسیون ها نظر دیگری دارند اما بدنه فراکسیون ها از این طرح استقبال کردند.

301

کد خبر: 913230

وب گردی

وب گردی