کار بین المللی دانشگاهی این نیست که برای آقازاده‌هایمان بورس تحصیلی درست کنیم / دانشگاه ها در حوزه بین الملل الهام بخش باشند

سرپرست اداره کل امور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه الهام بخشی در روابط بین الملل یک ضرورت است، تصریح کرد: الهام بخشی این است که دانشجویان کشورهای دیگر را در ایران پذیرش و تربیت کنیم.دانشگاه ها می توانند در نفوذ ما و الهام بخشی ما بسیار نقش داشته باشند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، مهندس علیرضا شیخ عطار سرپرست اداره کل امور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی، در میزگرد تخصصی «برنامه ششم توسعه، همکاری های بین المللی و وظایف آموزش عالی» که در هشتمین نشست سراسری معاونان و مدیران بین الملل دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری کشور به میزبانی دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد، گفت: بخش بین الملل مراکز دانشگاهی نه فقط وظایف مهمی که مربوط به حوزه دانشگاهی است به دوش می کشند، بلکه بخش مهمی از سیاست خارجی ما را نیز باید به دوش بکشند.

شیخ عطار با اشاره به نظریه قدرت نرم جوزف نای، افزود: جوزف نای واضع تئوری قدرت نرم در دهه 80، این مسئله را طرح کرد که به جای این همه خرج تسلیحاتی، به صورت نرم در دنیا اعمال قدرت کنیم. یکی از مهمترین ابعاد قدرت نرم، علم و دانش است.

وی افزود: آلمان علیرغم اینکه کشوری با نگاه لیبرالی است، در سیاست های فرهنگی خارج از کشورش تمرکز کرده است. وزارت خارجه آلمان سه موسسه دارد. موسسه زبان و فرهنگ، موسسه باستان شناسی و موسسه د.آ.د. هیچ دانشگاه آلمانی مجاز نیست مبنای روابط خارجی خود را خارج از چارچوب موسسه د.آ.د بگذارد. آلمان شکست خورده ای که قدرت نظامی اش محدود است و اجازه ندارد به بازیگر مهمی در عرصه جهانی باشد از این طریق آن محدودیت ها را جبران می کند.

شیخ عطار اضافه کرد: در اوج تحریم ها علیه ایران، شاید تنها توافقنامه جدی که بین ما و اروپائیان منعقد شد قراردادهای همکاری های دانشگاهی بود. البته شاید به این نیت که در مراکز علمی ما نفوذ کنند.

سرپرست اداره کل امور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه گفت: کار بین المللی دانشگاهی فقط این نیست که برای اساتید خود فرصت مطالعاتی درست کنیم. این نیست که برای آقازاده‌هایمان بورس تحصیلی درست کنیم. مهمترین کار آن این است که بخشی از بار سیاست خارجه را به دوش بکشد.

وی با بیان این مقدمه که بعد از انقلاب گنجینه ای چون میراث امام راحل و وجود مبارک مقام معظم رهبری را داریم که به عنوان رهبران انقلاب اسلامی مقابله با سلطه را مد نظر داشته و دارند، اظهار داشت: در اسناد بالادستی ما مثل قانون اساسی برای حضور در عرصه بین الملل نقشه راه تعیین شده است. در بسیاری از اصول قانون اساسی یعنی اصل 3، 10، 9، 159، 154 و 157 راجع به سیاست خارجه راهنمایی شده است.

شیخ عطار ادامه داد: در این اصول علاوه بر اینکه حضور در عرصه بین الملل منافع ملی، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی در نظر گرفته شده، بر نفی سلطه و داشتن آرمان های فرامرزی نیز تاکید شده است. یعنی آرمان هایمان تنها برای داخل کشور نیست. آرمان هایی از قبیل حمایت از مظلومان و مستضعفان در هر نقطه از جهان و به کارگیری معیارهای اسلامی در تنظیم روابط خارجی و تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان از تاکیدات استناد بالادستی است که باید در روابط بین الملل در نظر گرفته شوند.

وی با اشاره به سند چشم انداز بیست ساله کشور، گفت: در این سند علاوه بر این که بیان شده پس از بیست سال چه جایگاهی باید در منطقه داشته باشیم، عبارتی وجود دارد. در کنار ترسیم جایگاه آینده، می گوید «با هویت اسلامی انقلابی و الهام بخشی». این الهام بخشی در جهان اسلام با تعامل سازنده و موثر در روابط بین الملل بسیار مهم است.

علیرضا شیخ عطار افزود: ما چگونه می توانیم الهام بخش باشیم؟ سخنران به دیگر کشورها اعزام کنیم و فیلم جهانی بسازیم؟ بله. اینها هم اثر دارد، اما الهام بخشی اشاره به این دارد که انقلاب کردیم تا نتیجه آن بشود پیشرفت در علم و دانش و آموزش. خدا حفظ کند سردار قاسم سلیمانی را این سردار توانسته برای این الهام بخشی جاده را صاف کند. آنهایی را که مانع بودند و ما زورمان نمی رسید به همت ایثار ایثارگران از سر راه برداشته شدند. این زمین آماده بازی است. باید طوری بازی کنیم که الهام بخش باشیم.

سرپرست اداره کل امور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: جمهموری آذربایجان سال 1812 از ایران جدا شد و 70 سال زیر یوغ کمونیست بود. امروز یک میلیون ویزا به اتباع آذربایجان می دهیم و به ایران می آیند، یا برای زیارت به مشهد مقدس می روند و یا به بیمارستان ها مراجعه می کنند. می توانیم بگوییم 90 درصد این توریست ها به اطبا ما مراجعه می کنند. این معنای الهام بخشی است.

وی اظهار داشت: الهام بخشی این است که دانشجویان کشورهای دیگر را در ایران پذیرش و تربیت کنیم. در بدنه بروکراسی افغانستان بسیاری تحصیل کرده ایران هستند. در عراق نیز همینطور. پس دانشگاه ها می توانند در نفوذ ما و الهام بخشی ما بسیار نقش داشته باشند و این با شعار و آمار دادان کاذب نمی شود. ایران جغرافیایی ما کوچک تر از ایران فرهنگی ماست که از آسیای میانه و قفقاز تا بالکان، از شبه قاره تا شبه جزیره را در بر گرفته است.

شیخ عطار گفت: نمی شود بدون کار کارشناسی و بررسی دقیق ده یا بیست رشته را انتخاب کنیم و بگوییم دانشجو می پذیریم. باید ببینیم دانشجوی خارجی به چه رشته ای نیاز دارد. در کشورهای منطقه که باید هدف اصلی ما در جذب دانشجو باشند، عمده ترین نقیصه عدم دیسیپلین های بین رشته ای است که ما می توانیم با عرضه آن جذب خوبی انجام دهیم.

کد خبر: 913259

وب گردی

وب گردی