جان‌ احمدی: عشق در منظر فراشری تعبیری عافانه دارد

دبیر شورای سیاستگذاری همایش بین‌المللی «بررسی اندیشه‌های نعیم فراشری» گفت: آثار فراشری نشان می‌دهد که تعلق خاطر او به اهل بیت (ع)، تعلقی معرفتی است.

به گزارش ایسکانیوز از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نخستین دور گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و بالکان در قالب برپایی همایش بین‌المللی بررسی اندیشه‌های نعیم فراشری، شاعر و ادیب برجسته پارسی‌گوی آلبانی در تهران آغاز به کار کرد.

جان‌ احمدی، دبیر شورای سیاستگذاری همایش بین‌المللی «بررسی اندیشه‌های نعیم فراشری» و مدیر گروه تاریخ دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس در سخنرانی خود در این همایش گفت: تا پیش از این همایش اطلاع چندانی از نعیم فراشری نداشتیم و اطلاعات ما از همکاری‌های فرهنگی تاریخی اندک بود؛ اگر چه خانواده تاریخ و حوزه فرهنگی تا حدودی فراشری را می‌شناخت؛ اما برای بازنمایی افکار او، دستمایه‌های اندکی داشت. شاید این همایش بتواند بخشی از افکار فراشری را برای ما بازنمایی کند.

وی با تأکید بر اینکه روابط تاریخی در حوزه مطالعات منطقه‌ای بالکان همواره برای ایرانیان مهم و حایز اهمیت بوده است، گفت: روابط فرهگی ایران و بالکان در پیشینه تاریخی ما حضوری مهم و پررنگ دارد.

جان‌احمدی افزود: ورود اسلام به بالکان تنها به مدد عثمانی نبود. بیشتر کسانی که همانند محمدنعیم فراشری در حوزه علم و ادب و علوم مختلف متبحر بودند، در انتقال این فرهنگ در دورست‌ بسیار مهم بوده‌اند.

وی همچنین گفت: بخش عظیمی از سنت‌های نوشتاری سازمان‌های اداری آلبانی تا پیش از این مدیون افرادی همانند نعیم فراشری است؛ اما در حوزه مطالعات همچون ایران، مانند نخبگان سایر سرزمین‌ها چندان متبحر نیستند.

دبیر شورای سیاستگذاری همایش بین‌المللی «بررسی اندیشه‌های نعیم فراشری» در ادامه با گفتن اینکه برگزاری این گفت‌وگوهای فرهنگی می‌تواند آلبانی و سرزمین‌های بالکان را با فرهنگ ایران بیشتر آشنا کند، گفت: مطالعات تاریخی نشان داده که در ادوار تسلط امپراتوری عثمانی، سه زبان، زبان علمی بودند؛ عربی، فارسی و شاید هم ترکی.

وی ادامه داد: هرچند فراشری هرگز به ایران نیامد؛ اما تسلط او در منابع نشان می‌دهد که زبان فارسی را همچون زبان مادری خود می‌دانست. کتاب «تخیلات» او حاکی از این تسلط و پرباری و فخر زبانی در آثار اوست. همچنین آثار فراشری نشان می‌دهد که تعلق خاطر او به اهل بیت (ع)، تعلقی معرفتی است و نیز، عشق در منظر فراشری تعبیری عافانه دارد و از مادر به زیبایی سخن می‌گوید و بهار را که خالق طبیعت است که به خوبی توصیف می‌کند.

جان‌احمدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: فراشری متدینی خانواده‌ دوست و اهل معرفت بود که حضورش در دربار عثمانی و موقعیت اداری که داشت او را از ملتش جدا نکرد و با دانستن این موضوع که سلطه زبان بیگانه، زبان مادری و بومی را از بین خواهد برد، در احیای زبان مادری خود همت گذاشت و در تقویت هویت ملی مردم آلبانی کوشید.

دبیرخانه گفت‌وگوی فرهنگی ـ بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با همکاری دانشگاه تربیت مدرس، انجمن‌های علمی، رایزنی فرهنگی کشورمان در آلبانی و صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، این همایش را به منظور بهره‌گیری هرچه بیشتر از ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی کشور در مسیر گسترش مناسبات فرهنگی بین گروه‌های مرجع ایرانی و آلبانی، برگزار کرده است.

همایش بین‌المللی «بررسی اندیشه‌های نعیم فراشری» با حضور رجب میدانی، رییس جمهور پیشین آلبانی، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، فورشا دادو، معاون آکادمی علوم آلبانی و جمعی دیگر از اعضای آکادمی علوم آلبانی، شخصیت‌های فرهنگی ایران، آلبانی و کشورهای حوزه بالکان در سالن شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس، برگزار شد.

502

کد خبر: 913307

وب گردی

وب گردی