استان کرمان در سالی که گذشت

سال 96 به پایان رسید و اتفاقات تلخ و شیرینی را در استان کرمان رغم زد که از اتفاقات تلخ آن می توان به زلزله ای که در شهرستان های راور و کوهبنان این استان قدم گذاشت یاد کرد، به همین منظور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان به تشریح اتفاقات در سال 96 در این استان پرداخته است.

سید مصطفی آیت اللهی موسوی با بیان این که استان کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور با 183285 کیلومتر مربع در جنوب شرقی ایران واقع است، در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: جمعیت این استان براساس آخرین سرشماری 3164718 نفر تعیین شده براساس این سرشماری استان کرمان نهمین استان پرجمعیت کشور است.

استان کرمان مرجع صنعت، مذهب و کشاورزی است

وی با بیان این که این استان مرجع صنعت، فرهنگی، سیاسی، کشاورزی، دانشگاهی، علمی، مذهبی و معدنی است، افزود: استان کرمان دارای بیش از 660 اثر ثبت ملی و 5 اثر ثبت جهانی است؛ همچنین این استان دارای 23 شهرستان،71شهر، 58 بخش، 151 دهستان و 11697 آبادی است.

معاون استاندار کرمان تصریح کرد: از لحاظ تاریخی سابقه سکونت در این استان به هزاره چهارم پیش از میلاد بر می گردد تنها شهر خشتی جهان ( ارگ بم) متعلق به هزاره پیش از میلاد، بازار کرمان به همراه ده ها اثر باستانی ، طبیعی و معماری که گردشگران را مجذوب می کند؛ از جمله آثار تاریخی این استان باغ شاهزاده ماهان ، باغ فتح آباد کرمان ، ارگ راین ، ارگ بم ، بازار کرمان ، روستای تاریخی میمند ، حوزه تاریخی هلیل رود ، کویر لوت ، گنبد جبلیه کرمان ، کلوتهای شهداد ، باغ سنگی سیرجان ، حمام گنجعلی خان کرمان ، مجموعه وکیل کرمان ، مجموعه ابراهیم خان کرمان ، مسجد جامع کرمان ، قلعه اردشیر و قلعه دختر ، قلعه راین، عمارت موسی خانی شهربابک و روستای دستکند میمند نام برد.

تقسیم صنایع استان کرمان به دو دسته صنایع دستی و ماشینی

موسوی با بیان این که صنایع استان کرمان در دودسته صنایع دستی و ماشینی تقسیم می شوند، گفت: صنایع دستی شامل شال بافی پته دوزی، ترمه دوزی، مسگری، قالی بافی، جاجیم وگلیم بافی و همچنین صنایع ماشینی شامل کارخانجات لاستیک، کک، قطران، آلومینیوم، سیمان، مس و خودرو سازی است.

استان کرمان بزرگترین تولیدکننده مواد معدنی کشور است

وی با بیان این که استان کرمان به عنوان بزرگترین تولید کننده مواد معدنی کشور شناخته شده است، اظهار داشت: استان کرمان با 832000 هکتار اراضی زراعی و باغی و تولید 4 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در سال ، قطب مهم کشاورزی کشور به شمار می رود و رتبه نخست باغداری کشور با بیش از 25% باغات کشور ، رتبه نخست در تولید پسته با متوسط 165 هزار تن در سال رتبه نخست تولید گردید و در کشور با تولید 43 هزار تن در سال ، رتبه دوم خرما با تولید 345 هزار تن در سال و مرکبات با تولید 58 هزار تن در سال ، رتبه سوم محصولات جالیزی و گلخانه ای با تولید 2 میلیون و پانصد هزار تن در سال و گل محمدی با تولید 5 هزار تن در سال است .

انتخاب استان کرمان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی در سال گذشته

معاون استاندار کرمان ادامه داد: در سال گذشته استان کرمان به عنوان یکی از سه استان پایلوت اقتصاد مقاومتی توسط ریاست جمهور انتخاب شد که در این راستا براساس یک طرح توسعه گرایانه که توسط استاندار ارائه گردید استان به 8 منطقه اقتصادی تقسیم میشود و 23 معین اقتصادی که شرکت های توسعه گرا هستند و در راستای مسئولیت اجتماعی خود و به صورت اختیاری مسئولیت توسعه این مناطق راعهده دار شده اند .در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی در سال 95 تعداد 430 پروژه با متوسط پیشرفت 82 درصدی و در سال 96 تعداد 450 پروژه با پیشرفت متوسط 56 درصدی تدوین و در حال اجرا است.

وی تصریح کرد: از جمله اقدامات حائز اهمیت در زمینه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، توسعه منطقه ای و ارتقا بهره وری می توان به ایجاد شهر نمونه اقتصاد مقاومتی قلعه گنج اشاره کرد .

استان کرمان رتبه برتر گردشگری در کشور را از آن خود کرد

موسوی افزود: استان کرمان رتبه برتر در گردشگری، پدافند غیر عامل سلامت، امنیت، توسعه، ورزش و مبارزه با مواد مخدر را دارا است.

معاون استاندار ادامه داد: افزایش 71 درصدی صادرات و کاهش 8 درصدی واردات ، شناسایی 623 پروژه قابل واگذاری و واگذاری 119 طرح ، جذب 538 میلیون دلار سرمایه خارجی ، 2/5 میلیارد دلار فاینانس از جمله موفقیتهای استان است .

وی گفت: اشتغال از سال 75 تا سال 85 به تعداد 23800 شغل از سال 90تا 95 تعداد 32000 شغل و در سال 95 بیش از 46400 شغل پایدار در کرمان ایجاد شده است .

موسوی افزود: طرح همیاران آب از جمله طرح های موفق کشور بوده که در سال 93 در استان تصویب و اجرا شده است که نتیجه این طرح کاهش بیلان منفی برداشت از سفره های آب زیرزمینی از 930 میلیون متر مکعب در سال 93-94 به 802 میلیون متر مکعب در سالجاری ، مسدود کردن 4002 حلقه چاه غیر مجاز در استان ، نصب 4008 کنتور هوشمند و خاموشی چاه های کشاورزی که موجب کاهش بیش از 850 میلیون متر مکعب برداشت اضافه گردیده است که این طرح از ناحیه وزیر نیرو مورد استقبال قرار گرفته و به زودی به عنوان پایلوت در کشور مطرح خواهد شد .

908 خانوار بر اثر زلزله آسیب دیده اند

وی با بیان این که شهرستان راور با جمعیت 43198 نفر در شمال استان کرمان واقع شده است، افزود: وسعت این شهرستان 13936 کیلومتر مربع است که این شهرستان 3 زلزله بالای 6 ریشتری را تجربه کرده است که 908 خانوار از زلزله های مزبور آسیب دیده اند.

معاون استاندار کرمان تصریح کرد: همچنین شهرستان کوهبنان با 21205 نفر جمعیت در شمال استان واقع شده و وسعت آن 3296 کیلومتر مربع است این شهرستان 1 زلزله بالای 5 ریشتری را تجربه کرده که 1694 خانوار تحت اثر این زلزله آسیب دیده اند با برنامه ریزی های دقیق انجام شده و مساعدت دستگاه های متولی من جمله هلال احمر بنیاد مسکن، شهرداری و راه و شهرسازی و مدیریت استانداری و فرمانداری به حول و قوه الهی اسکان اضطراری به خوبی صورت پذیرفت و مرحله اسکان موقت نیز پشت سرگذاشته شد و در حال حاضر ساخت واحدهای دائم در دستور کار بوده که از پیشرفت مناسبی برخودار است.

901/900

کد خبر: 913479

وب گردی

وب گردی