وجود ۹ هزار واژه فارسی در زبان بنگالی

معاون سیاسی استاندار با تاکید براینکه به یمن ادبیات و شعر و زبان، هنر و عرفان و همدلی ایجاد می‌شود، گفت: در سفر به بنگلادش متوجه شدم بیش از ۹ هزار واژه فارسی در زبان بنگالی وجود دارد که این خود نقش زبان فارسی و گسترش آن را به ما یادآور می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، هادی پژوهش جهرمی معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس سه‌شنبه 15 اسفند در افتتاحیه‌ی نخستین همایش بین‌المللی ادبیات، زبان همدلی، تاکید کرد که ادبیات به دلیل اینکه وجه اشتراک همه‌ی فرهنگ‌هاست می‌تواند حلقه‌ی وصلی باشد و از این رو آغازی برای وصل شدن دل‌ها در زبان‌های مختلف هم محسوب می‌شود .

وی با بیان اینکه امروز جهان بیش از گذشته نیاز به همدلی و وفاق دارد، خاطرنشان کرد: زبان فارسی این توانمندی را دارد که حلقه وصل باشد.

معاون سیاسی استاندار با تاکید براینکه به یمن ادبیات و شعر و زبان، هنر و عرفان و همدلی ایجاد می‌شود، یادآور شد: در سفر به بنگلادش متوجه شدم بیش از ۹ هزار واژه فارسی در زبان بنگالی وجود دارد که این خود نقش زبان فارسی و گسترش آن را به ما یادآور می‌شود.

رییس دانشکده خبر شعبه شیراز نیز در این همایش با اشاره به اینکه چندین ماه از روند شکل‌گیری دبیرخانه برگزاری این همایش می‌گذرد و پیش همایش‌هایی نیز به واسطه این رویداد ادبی برگزار شد، گفت: برای نخستین بار مقالات برگزیده این همایش بین‌المللی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نمایه می‌شوند .

محمود شاکر این همایش را آغازی برای یادآوری این نکته دانست که همدلی نیاز کنونی ماست و بزرگان عرصه ادبیات در شیراز جمع شوند و این شهر فرهنگی به عنوان پایلوت ادبیات کشور گوشزد شود .

وی برگزاری اینگونه همایش‌ها را در شیراز استمرار نقش‌آفرینی این شهر در ایجاد همدلی دانست و گفت: دومین همایش بین‌المللی ادبیات، زبان همدلی با برنامه‌های منسجم تر در سال آینده برگزار می‌شود .

شاکر با اعلام اینکه مقدمات کار را برای دومین همایش پس از همایش اول آغاز می‌شود، یادآور شد: دومین همایش قطعا با در نظر گرفتن کاستی‌های گام نخست، با کیفیت بهتر و مهمانان خارجی بیشتر در شیراز برگزار می‌شود .

به گزارش ایسنا، نخستین همایش بین‌المللی ادبیات؛ زبان و همدلی با همکاری انجمن ترویج زبان و دبیات فارسی کشور، کرسی پژوهشی حافظ و مرکز حافظ شناسی به مدت یک روز به میزبانی دانشکده خبر شیراز در تالار حافظ آغاز به‌کار کرده و تا شامگاه سه‌شنبه ادامه دارد.

در این همایش یک روزه، که در دو نوبت صبح و بعداز ظهر با حضور اساتید و پژوهشگرانی از دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار می‌شود؛ یازده نفر از استادان دانشگاه، پژوهشگران و نویسندگان کشور سخنرانی خواهند داشت .

901/900

کد خبر: 913488

وب گردی

وب گردی