سیری در سرمقاله های روزنامه های عرب زبان

روزنامه  های عرب زبان در سرمقاله های امروز خود به دیدگاه های نویسندگان شان در موضوعات متفاوت و متنوعی اشاره داشته اند.در زیر برخی از این روزنامه ها را بررسی کرده ایم که چکیده سرمقاله هایشان را می خوانید.

روزنامه" الشرق الاوسط عربستان" در سرمقاله اش با عنوان "آیا ترامپ در موضوعاتی که دیگران ناکام ماندند، موفق خواهدشد؟" به قلم "عبد الراحمن الراشد "دبیر سابق این روزنامه و مدیر قبلی شبکه تلویزیونی العربیه آورده است:" هر رییس جمهوری که وارد کاخ سفید شد تلاش کرد تا مساله صلح میان اسراییل و اعراب را طرح نماید، جز باراک اوباما که خودش را به مسایل دیگر منطقه مشغول نمود. باید گفت که در آشپزخانه ترامپ بویی مهم ولی غیر ممکن را استشمام می کنیم . نزدیک ترین اشخاص به وی مانند مشاور و دامادش کوشنر ایده صلح را بر وی تحمیل کردند و وی نیز شخص "جیسون گرینبلات "را برای تحقق این ایده منصوب نمود و سفرهای زیادی را برای به سرانجام رساندن این پروژه در خاورمیانه انجام داد. ما نمی خواهیم الان درباره موفقیت و یا ناکام ماندن این طرح عجله نموده و قضاوت کنیم و حکم دهیم اما همه می دانیم که هیچ کسی تاکنون در این خصوص موفق نشد و طرح صلح کامل میان اسراییل و اعراب همانند مرغ افسانه ای ققنوس شده که تاکنون ظاهر نشده است. این درحالی است که اگر به شرایط کنونی منطقه نگاه کنیم، می بینیم که آماده ترین شرایط برای تحقق صلح از زمان کمپ دیوید در دهه هفتاد و کنفرانس صلح مادرید در ابتدای دهه نود و موافقت نامه مشهور اسلو تاکنون بوده است".

روزنامه "الخلیج امارات" در مقاله ای با عنوان "حل ریشه ای اخلال در روابط کشورهای عربی " که به قلم" یوسف مکی" به رشته تحریر در آمده، به تاریخ شکل گیری کشورهای عربی بعد از جنگ جهانی دوم پرداخته است نویسنده به متن پروتکل اسکندریه در 7 اکتبر 1945 مبنی بر تشکیل اتحادیه عرب اشاره داشته که در آن آمده است: همه اعضای این اتحادیه موافقت نموده اند که درصورت شکل گیری اختلاف میان یکی از اعضا با دیگران و یا میان برخی از اعضا با برخی دیگر ؛ اختلافات موجود را بین خودشان حل و فصل نمایند. وی همچنین در این خصوص می نویسد:" علی رغم این که در متن میثاق اتحادیه عرب نیامده است که دبیر کل باید مصری باشد اما مصر از زمان نظام پادشاهی در این کشور تاکنون همیشه سمت دبیر کلی این اتحادیه را بر عهده داشته است. مساله دیگر در این اتحادیه که باید به آن توجه کرد عدم دخالت در امور داخلی کشورهای عضو و احترام به حاکمیت هر یک از اعضا است اما با این توافق و اعتراف از سوی اعضا، استثنائاتی شکل گرفته که با متن میثاق در تضاد بوده و ناقض آن است و متاسفانه این نقض کردن ها و بحران های موجود زیاد می باشد و در این راستا در غیاب ابزارهایی که اختلافات میان کشورهای عربی را حل نماید، طرح های اسراییل روز به روز بیشتر به جلو می رود ".

روزنامه "الاهرام مصر " در مطلبی به قلم" عمرو عبد السمیع" با عنوان "پوتین و حمله پیشگیرانه" به سخنرانی خطرناک پوتین در مجمع اتحادیه روسیه که پنج شنبه هفته گذشته ایراد شد، اشاره کرده و می نویسد:" پوتین در این سخنرانی به هر نوع فکر و یا تصمیمی که از سوی آمریکا و یا غرب علیه روسیه در مساله اوکراین و یا ضد امنیت ملی روسیه از طریق گسترش سپر موشکی شان در لهستان و رومانی و یا در بسیاری از نقاط آسیا و همچنین حمله به متحدان این کشور مانند ایران گرفته شود حمله نمود. وی در این جلسه اعلام کرد که روسیه همه مجتمع های نظامی اش را برای تولید انواع سلاح هایی که از منظومه دفاعی بین المللی برتری داشته باشد، جمع آوری نموده و به آنها دستور ساخت این سلاح ها را داده است. پوتین همچنین فیلم هایی را برای حاضران به نمایش گذاشت و آمارهایی ارایه داد که نشان می دهد چگونه جهان از سوی آمریکا به واسطه نادیده گرفتن تفاهم نامه موشک های ضد بالستیک با خطر روبروست . وی گفت به رغم این که آمریکا بارها اعلام کرد از سلاح های جدید روسیه اطلاع داشته و به آن پاسخ می دهد، انگلیسی ها بیان کردند آمریکا از سلاح هایی که پوتین از آنها نام برده است اظهار شگفتی می نمایند".

روزنامه" الرای مدیا کویت" همچنین به قلم" ترکی العازمی "به مساله افرادی که وارد کویت می شوند و حقوقی که این افراد به لحاظ اجتماعی در این کشور برخوردارند، می پردازد . وی در مقاله اش با عنوان" مهاجرین و کویتی ها میان وظایف و حقوق" می نویسد:" در حاشیه کنفرانس مسئولیت اجتماعی، نماینده حقوق بشر و حقوق بین الملل سازمان عربی - اروپایی با استناد به سخنان برخی از نمایندگان مجلس کویت درباره وضعیت کسانی که به کویت وارد می شوند و در تنگنا بودن آنان در کشور با من گفت وگو کرد. من در جواب به وی گفتم، کویت کشوری است که هرکسی به آن وارد می شود و کار می کند، از احترام برخوردار است و با توجه به تعداد زیاد مهاجران و افرادی که از خارج وارد کویت می شوند، طبیعی است که مشکلاتی هم برای شان به وجود آید اما نسبت به کشورهای دیگر وضعیت آنان بهتر است. بله! در کویت هم کارگرانی هستند که با صاحب کارانشان قراردادهایی دارند و بر اساس قرارداد طرفین عمل می کنند اما ما کویتی ها بر اساس حدیث پیامبر که می فرماید مزد کارگر را قبل از این که عرقش خشک شود، بپردازید عمل می کنیم".

روزنامه" القدس العربی" سرمقاله اش را که بیانگر رویکرد این روزنامه می باشد و بدون نویسنده به سفر نتانیاهو به آمریکا و با عنوان " نتانیاهو در آمریکا در قامت نیکسون یا گلدا مائیر" اختصاص داده است. این روزنامه در خصوص این سفر می نویسد:" سفر نتانیاهو به آمریکا، پنج روز به طول می انجامد و طی این مدت با ترامپ و برخی از اعضای کنگره دیدار کرده و در کنفرانس عمومی "آیپک" که از مجموعه های ذی نفوذ و صاحب فشار در آمریکا می باشند، سخنرانی می کند. برخی از ناظران این دیدار، نخست وزیر اسراییل را همانند دیدار گلدا مائیر نخست وزیر اسبق اسراییل در پاییز سال 1973 در دیدار با نیکسون رییس جمهور آمریکا می دانند. از این جهت که هر دو با مشکلات و رسوایی های زیادی در داخل کشورشان مواجه بوده اند: نیکسون با رسوایی واترگیت و مائیر با کوتاهی دولتش قبل از شروع جنگ اکتبر اسراییل با عرب ها. این مساله هم اکنون درباره این دو نفر یعنی ترامپ و نتانیاهو نیز صادق است: ترامپ با رسوایی دخالت روسیه در انتخابات آمریکا و نتانیاهو با دریافت رشوه ".

کد خبر: 913546

وب گردی

وب گردی