ناشران به مولف نگاه اقتصادی دارند/ایجاز در شعر را از روزنامه‌نگاری آموختم

شاعر مجموعه شعر «معجزه در ساعت 5 عصر» با بیان اینکه در شعرهایم، از بازی های ادا گونه فرمی پرهیز  کردم، گفت: زبان ساده و بی تکلف را انتخاب کردم که از شغل روزنامه نگاری ام نشات می گیرد.

سجاد روشنی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره انتشار نخستین دفتر شعرش، اظهار کرد: «معجزه در ساعت 5 عصر» اولین مجموعه شعر من است که شامل دو دفتر شعری است که سروده های سال 95 و پیش از آن را در بر می گیرد.

وی با بیان اینکه فضای کلی اشعار این دفتر عاشقانه است، گفت: شعرها در این دو دفتر موجز و با موضوعات متنوع است و دلیل ایجاز در اشعارم به سال ها کار روزنامه نگاری من باز می گردد.

شاعر مجموعه شعر«معجزه در ساعت 5 عصر» افزود: سال ها کار در روزنامه نگاری به من آموخت، مخاطب امروز خیلی وقت و حوصله خواندن مطالب بلند را ندارد در این رابطه تلاش کردم در شعرم از دو عنصر ایجاز و ایماژ بهره ببرم.

روشنی درباره اولین فعالیت ادبی اش توضیح داد: به عنوان روزنامه نگاری که سال ها در حوزه فرهنگ و کتاب فعالیت کرده ام در جریان بسیاری از مناسبات این حوزه قرار داشتم و شرکت در برنامه های فرهنگی و مطالعه کتاب، در جوشش شعری ام تاثیر بسیاری داشت.

وی با بیان اینکه در شعرهایم، از بازی های ادا گونه فرمی پرهیز کردم گفت: در سرایش شعرهایم یک زبان بسیار ساده و بی تکلف را انتخاب کردم که از شغل روزنامه نگاری ام نشات می گیرد.

روشنی درباره سختی های انتشار کتابش، گفت: مجموعه شعرهایم را برای چاپ به سه ناشر معرفی کردم که هر سه آنها کتابم را تائید کردند اما دست آخر کتابم را به انتشارات روزنه برای چاپ سپردم زیرا رفتار دو ناشر دیگر فوق العاده نامحترمانه و دارای نگاه از بالا به پایین بود.

وی ادامه داد: متاسفانه ناشران خیال می کنند که می توانند هر گونه رفتاری را با مولف داشته باشند و چنان فضایی را برای خود به وجود آورده اند که نوبت چاپ دو یا سه سال بعد را برای انتشار به کتاب یک مولف اختصاص می دهند.

روشنی با بیان اینکه بارها شنیده ام نوشتن در این کشور شغل نیست، گفت: در چنین فضایی ناشران طبیعی است که بیش از نگاه فرهنگی به مقوله نشر، نگاه اقتصادی داشته باشند.

شاعر مجموعه «معجزه در ساعت 5 عصر» اظهار کرد: اولین مجموعه شعر انشارات روزنه دفتر شعری من است که به دبیری فاضل ترکمن مورد تائید قرار گرفت.

وی درباره تعیین دبیر شعر در انتشارات گفت: هر محتوایی متناسب با فضایی که قرار است منتشر شود نیاز به تائید دارد و همان طور که ما روزنامه نگاران ، دبیر صفحه داریم شعر نیز به دبیر نیاز دارد همان طور که کل حوزه فرهنگ نیاز به یک وزارت ارشاد دارد البته نباید روند تائید کار به دور از شفافیت و تنها براساس سلیقه یک فرد صورت بگیرد.

این شاعر در مورد فعالیت آینده اش گفت: فعالیت های هنری بعدی ام بستگی به بازخورد مخاطبان و استقبال از این مجموعه شعر دارد.

روشنی در پایان اضافه کرد: وضعیت مطالعه در کشور اصلا جالب نیست و به غیر از مسائل میعشتی که مردم دست به گریبانش هستند بزرگترین آفتی که مطالعه را تهدید می کند، تفکر سیاست زده به حوزه فرهنگ است در این رابطه هر چیزی را متاسفانه سیاسی تعبیر می کنیم و هر منظوری را از مولف به موضوع سیاسی ربط می دهیم، درحالیکه حوزه فرهنگ وسیع ترین حوزه است و نباید آنرا این قدر تنزل دهیم.

502

کد خبر: 913570

وب گردی

وب گردی