انتقال دانش روز دنیا به صنعت وظیفه دانشگاهیان است

قائم مقام وزیر نفت گفت: مهم‌ترین وظیفه دانشگاه‌ها انتقال تازه‌ترین دستاوردها و دانش روزآمد دنیا به صنعت است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ مرضیه شاهدایی امروز (سه‌شنبه، ۱۵ اسفند ماه) در هفتمین همایش ملی مهندسی ایمنی و مدیریت HSE در محل سالن جابر‌بن‌حیان دانشگاه صنعتی شریف، اظهار کرد: مخاطراتی که صنایع کشورمان تاکنون تجربه نکرده‌اند باید از طریق دانشگاهیان شناسایی شود و با ارائه دانش پیشگیری و مدیریت ریسک تحت کنترل درآیند.

قائم مقام وزیر نفت گفت: محیط زیست یکی از سه مقوله HSE است که آلودگی آن به‌ویژه در مناطق نفت‌خیز ذاتی نیست و این مناطق در اثر بی‌توجهی و کوتاهی دچار آلودگی شده‌اند.

او با اشاره به نقش دانشگاهیان در ارائه دانش روزآمد حفاظت از محیط زیست گفت: انتشار گازهای گلخانه‌ای، سوزاندن گازهای ارسالی به مشعل و دورریز آب‌های آلوده از نکاتی است که باید مانند کشورهای توسعه‌یافته از تولید آن مطابق برنامه‌ریزی‌های مدون جلوگیری شود.

او گفت: آتش‌سوزی و سقوط از ارتفاع بیشترین حوادثی است که در کشور ما رخ می‌دهد و راهکارهای اصلی جلوگیری از این نوع حوادث، مدیریت ایمنی فرآیند (PSM) و طراحی‌های ذاتا ایمن است، یعنی خطر را در زمان طراحی و پیش از اجرای پروژه شناسایی و حذف کنیم.

صلاحیت حرفه‌ای و آموزش‌های اثربخش از دیگر نکاتی بود که قائم مقام وزیر نفت به آن تاکید کرد و گفت: دانشگاه درباره تربیت و آموزش متخصصان نقش ویژه ای دارد، زیرا بهره‌مندی صنایع از افرادی که در دانشگاه‌ها به دانش روز تسلط دارند گام بلندی به سوی اجرایی کردن قوانین مدون احراز صلاحیت حرفه‌ای کارکنان است.

شاهدایی تاکید کرد: مادامی که دانشگاه مدیریت دانش و درس‌آموزی از حوادث را جزو اصول آموزش خود قرار دهد و بحث تربیت مهندسان متعهد به اصول حرفه‌ای را از دغدغه‌های خود بداند، صنعت با مخاطره‌های حاصل از خطای انسانی کمتری روبه‌رو خواهد شد.

ارائه کارگاه‌های آموزشی تخصصی در زمینه مهندسی ایمنی و مدیریت HSE از سوی استادان دانشگاه‌های داخلی و بین‌المللی و کارشناسان برجسته با تجربه کاری مرتبط از دیگر برنامه‌های جانبی هفتمین همایش ملی مهندسی ایمنی و مدیریت HSE بود.

معرفی و بحث روی مفاهیم پایه ایمنی و مدیریت HSE در صنایع، فراهم کردن زمینه‌های مناسب همکاری میان متخصصان و محققان دانشگاهی و کارشناسان HSE در صنعت، بررسی تازه‌ترین فناوری‌ها و روش‌های جاری ایمنی صنعتی و HSE، شناسایی مسائل و عناوین پروژه‌های تحقیق و توسعه HSE در صنایع، تشویق مراکز دانشگاهی و صنعتی برای ایجاد برنامه‌های مؤثر و کارآمد تحقیق و توسعه در زمینه‌های مختلف ایمنی و مدیریت HSE، شناسایی و بررسی توان بالقوه سیستم مدیریت HSE در حفاظت محیط زیست ملی و جهانی و دستیابی به اهداف توسعه پایدار تعریف شده برای صنایع مختلف و در سطح ملی و بین‌المللی از مهم‌ترین اهداف برپایی این همایش بود.

402

کد خبر: 913590

وب گردی

وب گردی