مهدی فرخی : حضرت فاطمه(س) نگرش انسانی به دنیای شخصیت زن را تغییر داد

هنرمند نگارگر، گفت: حضرت فاطمه زهرا(س) با اخلاق آسمانی و جایگاه به‌خصوص الهی خود، نگرش انسانی به دنیای شخصیت زن را تغییر و مراتب اهمیت و کرامت آن را افزایش داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، به مناسب میلاد حضرت زهرا(س) تابلو نگارگری «کوثر آفرینش» اثر مهدی فرخی از سوی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، امروز در نگاه‌خانه سوره این سازمان رونمایی شد.

مهدی فرخی، هنرمند نگارگر، در آیین رونمایی این اثر که با حضور جمعی از هنرمندان و اهالی رسانه برگزار شد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری گفت: هنرهای تجسمی ایران همواره نگاهی نجیبانه به جایگاه زن و مادر داشته و دارد.

فرخی افزود: ما در آثار هنرهای تجسمی هنرمندان ایران آثار فاخر و قابل توجهی را با موضوع زن و مادر شاهد هستیم. یکی از دلایل این موضوع نقش سازنده زن و مادر در اجتماع مردمی کشور بوده و نقش حیاتی را ایفا کرده است. چرا که اتفاقات فرهنگی و سرنوشت‌ساز ایران از گذشته‌های دور تا به امروز به وجود مادران و همسران مردان ایرانی گره خورده است.

این هنرمند نگارگر آیینی کشور گفت: ویژگی متفاوت هنرمندان هنرهای تجسمی ایرانی به جایگاه زن نسبت به دیگر نقاط دنیا از اهمیت بالایی برخوردار است. ما همواره در آثارمان زن را تکریم کرده و نمایی نجیبانه از ایشان را به نمایش گذاشته‌ایم.

فرخی افزود: اسلام و فرهنگ آن زن و مادر را در نگاه مردمی به آسمان متصل می‌کند. علاوه بر آن، برکت وجود شخصیت والا مقام حضرت فاطمه زهرا(س) و اهمیت نقش مهم این بانوی بزرگوار در تاریخ، تاثیر بسیاری بر زاویه دید مردمی به جایگاه زن داشته است.

وی در ادامه گفت: حضرت فاطمه زهرا(س) نگرش انسانی به دنیای شخصیت زن را تغییر داد. ایشان با اخلاق آسمانی و جایگاه به‌خصوص الهی خود مراتب اهمیت و کرامت زن را افزایش داد. حضرت فاطمه زهرا(س) مایه لطف و رحمت الهی بر زنان است. بی‌شک تاثیرگذاری ایشان در تحول دنیای شخصیت زن میان مردم ایران، آینده جامعه ایرانی را تغییر داد.

فرخی با تاکید بر اهمیت شناخت دقیق شخصیت و سیره اخلاقی حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: برای شناخت درست و عمیق زندگی و ویژگی‌های اخلاقی این بانوی بزرگ و والامقام جهان اسلام نیازمند مطالعه هستیم. نیازمند اندیشه و تفکر در ماهیت وجودی ایشان هستیم. وجود ایشان از ذات پاک خداوند مستقیما سرچشمه می‌گیرد. پس هر کس شناختی از دریای معرفتی ایشان کسب کند، زندگی‌اش متحول خواهد شد.

وی افزود: امروزه جامعه عمومی مردمی کشور به هر دلیلی کمی از شناخت درست ارکان اصلی دین و شخصیت‌های بی‌نظیر تاریخ بشریت همانند حضرت فاطمه زهرا(س) دور شده‌اند. در نتیجه لازم است تا هنرمندان به هنر و خلاقیت‌های ذاتی و اکتسابی خود اقدام به تولید آثاری در خور شخصیت‌هایی همچون حضرت فاطمه زهرا(س) کنند. خلق آثاری در این مورد باید از سطحی‌نگری فاصله گیرد. برای پرداختن به مقام ممتاز و مرتفع حضرت فاطمه زهرا(س) باید اندیشه کرد. هنرمندان برای دست به کار شدن جهت تولید اثر در این مورد نیازمند غرق شدن در آگاهی از جایگاه ایشان هستند. در این صورت است که اثری درخور و شایسته ایشان و مادران ایرانی متولد خواهد شد.

فرخی ادامه داد: هنرهای تجسمی امروزه برای ارائه به نسل جوان نیازمند نمایش اندیشه‌های عمیق است. چرا که نسل امروز تحلیل‌گر است و هر چیزی را به راحتی نمی‌پذیرد. پس برای ارتباط بیشتر با این نسل هنرمندان هنرهای تجسمی به تفکر، صبوری و نظریه‌پردازی نیاز دارند. برای نمایش آثاری از شخصیت‌های معصومین باید دقت و کیفیت زیادی را خرج کرد. دقت و کیفیت در تولید آثار هنرهای تجسمی نیز به صبوری، زمان و افزایش عمق میدان دید هنرمند نیاز دارد. در غیر این‌صورت نمی‌توانیم نسل جوان خود را در قبال آثارمان قانع و جذب کنیم.

وی در پایان گفت: روز زن و مادر را به تمامی مردم جهان باید شاد‌باش گفت. چرا که وجود چنین روز با صفایی به برکت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) عطرآگین است و ایثار، فداکاری‌ها، مهرورزی‌ها و تمامی نعمت‌های بی‌همتای هستی را به ما یادآوری خواهد کرد.

فرخی در یادداشتی کوتاه با عنوان «کوتاه برای کوثر آفرینش» که در لوحی مقابل درب ورودی نگاه‌خانه سوره حوزه هنری نصب شده است برای تازه‌ترین اثر خود این‌گونه نوشته است:

«حدیث معروف قدسی، حضرت زهرا(س) را محور آفرینش معرفی می‌کند و خطاب به رسول خدا می‌فرماید: «لولاک لما خلقت الافلاک و لولا فاطمه لما خلقتک» تمام حرف اینجاست که می‌فرماید: «اگر تو نبودی من دست در آفرینش عالم نمی‌بردم و این زیبایی‌های هستی را نمی‌آفریدم؛ اما بدان که اگر فاطمه نبود تو را نمی‌آفریدم. او مقصد است.»

حضرت زهرا سلام الله علیها مهرورزی خالق هستی به نوع بشر است. سرچشمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی دانایی و تداوم‌بخش محبت الهی و تکمیل‌کننده عدالت است.

در این اثر تمثیلی در فضایی فیروزه ای بانویی چون بهارِ سرشار از شکوفه با قلبی آکنده از محبت و عشقی جوشان به مظهر ولایت و امامت و با نوری درخشان بر شانه که پرنده‌های بهشتی بر روی آن آرمیده‌اند به تصویر کشیده شده است.»

تابلوی نگارگری «کوثر آفرینش» با تکنیک اکریلیک و در ابعاد 100 در 70 سانتیمتر خلق شده و تمثیل بانویی پوشیده از شکوفه‌ها و گل‌های بهاری در زمینه‌ای فیروزه‌ای است که پرنده‌های بهشتی بر روی شانه‌های آن آرمیده‌اند. این اثر عصر امروز در نگاه‌خانه سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی به نشانی خیابان حافظ، نرسیده به خیابان سمیه رونمایی شد.

503

کد خبر: 913714

وب گردی

وب گردی