یکپارچه‎سازی فعالیت‎های اکتشافی در دستور کار شرکت ملی نفت قرار گرفت

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، سوءاستفاده مالی اخیر در مدیریت اکتشاف را رویداد ناخوشایند سال ۹۶ برای این مدیریت برشمرد و از آن به یک غده سرطانی ۱۵ ساله تعبیر کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سیدصالح هندی، در نوزدهمین همایش تبیین اهداف و برنامه‌های مدیریت اکتشاف در سال ۹۷، به رئوس اقدام‌های انجام شده در در سال ۹۶ و همچنین برنامههای آینده این مدیریت اشاره کرد و گفت: با همکاری مثبت و اثربخشی که بین مدیریت اکتشاف و شرکتهای بهرهبردار زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران برقرار شده، شرکتها به این نتیجه رسیدهاند که مدیریت اکتشاف میتواند پاسخگوی نیازهای آنها در حوزه اکتشاف باشد و بهتر است هر شرکتی به ماموریت اصلی خود بپردازد، از این رو با تصویب هیئت مدیره شرکت ملی نفت، تمرکز و یکپارچهسازی فعالیتهای اکتشافی در دستور کار قرار گرفته است.

او با اشاره به اینکه در سالهای گذشته، شرکتهای بهرهبردار میتوانستند خودشان فعالیتهای اکتشافی را انجام دهند، افزود: منتفی شدن این فرآیند که حاصل همکاری سازنده بین زیرمجموعههای شرکت ملی نفت بوده، نشان میدهد که میتوان با هماهنگی و همکاری، بسیاری از صفبندیها و مرزبندیها را درهم شکست و با هزینه کمتر به نتایج مطلوبتری دست یافت.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران دریافت اطلاعات مورد نیاز توسعه و تولید در چاههای اکتشافی و تولیدی کردن چاههای موفق اکتشافی را از دیگر نتایج این همکاری سازنده و دوسویه عنوان کرد.

او استقرار سیستم مدیریت پروژه در مدیریت اکتشاف و تصویب برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اکتشاف را در شورای عالی اکتشاف و هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران، از دیگر دستاوردهای این مدیریت در سال ۹۶ خواند و با بیان اینکه تعهدهای اکتشافی در برنامه ششم بر مبنای طرحها مشخص شده است، ادامه داد: این برنامه به صورت یکجا مصوب شده و اگرچه امکان دارد بر حسب نیاز در مقاطعی ویرایش شود، اما انسجام و یکپارچگی آن حفظ و به این دلیل فرآیندهای کاری تسهیل خواهد شد.

ادامه پیگیریهای قضایی در پرونده سوء استفاده مالی

هندی سوءاستفاده مالی اخیر در مدیریت اکتشاف را رویداد ناخوشایند سال ۹۶ برای این مدیریت برشمرد و از آن به یک غده سرطانی ۱۵ ساله تعبیر کرد که مشکلات جراحی و عوارض پس از عمل آن، به این دوره از مدیریت اکتشاف افتاد و گفت: در ادامه بررسیهای سوابق این سوء‌استفاده مالی، چکی مربوط به سال ۸۲ یافت شده که نشان میدهد آغاز این سوءاستفاده و فریبکاری حداقل به ۱۴ تا ۱۵ سال پیش بازمی‏گردد.

او از همکاری بسیار خوب همه نهادهای ذی‌ربط در این پرونده یاد کرد و گفت: بخش قابل توجهی از اموال فرد متواری شناسایی شده و باید منتظر ماند تا قوه قضاییه به وظیفه خود عمل کند.

این مقام مسئول ادامه داد: خوشبختانه تغییر برخی فرآیندها در مدیریت اکتشاف مانع از ادامه سوءاستفاده مالی و منتج به توقف و پایان روند طولانی آن شد، اما باید از درسآموختههای این رویداد تلخ، به بهترین نحو ممکن در اصلاح فرآیندهای مالی جاری این مدیریت و حتی شرکت ملی نفت استفاده و با «سهلانگاری» و «اهمال» در بخش مالی و دیگر بخشها به شدت مقابله کنیم و از تحکیم سلامت اداری و تعهد سازمانی غافل نشویم.

ایمنی شوخیبردار نیست

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در ادامه این نشست، به اولویتهای این مدیریت در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) در رأس همه امور و اولویتها قرار دارد. ایمنی شوخیبردار نیست و در این حوزه، با هیچ محدودیتی اعم از محدودیتهای مالی و ... روبه‌رو نیستیم.

او بر ضرورت توجه به تعهدهای تکلیفی در این مدیریت تاکید کرد و از اخلاقمداری به عنوان موضوع راهبردی نام برد و افزود: توجه به کرامت سازمانی، مبارزه با فساد و مبارزه با تبعیض باید به‌طور جدی مدنظر مدیران این مجموعه قرار گیرد.

هندی بر جوانگرایی و به‌کارگیری بانوان بر مبنای شایستهسالاری نیز تاکید کرد و گفت: بحث جوانگرایی در این مجموعه آغاز شده و باید ادامه یابد و جوانان نیز باید بدانند دانش و تحصیلات به تنهایی کافی نیست و تجربه، مولفه بسیار مهمی است.

او در ادامه بر ضرورت مدیریت بهینه طرحها هم تاکید کرد و افزود: باید شاخصهای دقیقی برای ارزیابی عملکرد بخش فنی تهیه کنیم و به مدیریت طرحها توجه ویژه‌ای داشته باشیم،‌ زیرا اگر طرحهای اکتشافی موفق نباشد، هرچه سازمان در شاخصهای دیگر پیشرفت کند باز هم به اهداف مدنظر دست نمییابد.

هندی در پایان این نشست ضمن جمعبندی مطالب مطروحه، بر امیدآفرینی و انگیزهبخشی به نیروی انسانی و توجه به این سرمایه ارزشمند، شایسته‌سالاری، بهبود مستمر فرآیندهای سازمانی، تخصیص بهینه منابع مالی و مقابله جدی با فساد تاکید و خاطرنشان کرد: اطمینان دارم با تعهد سازمانی، تلاش و جدیت همه کارکنان، در پایان سال ۹۷ به عملکرد مجموعه مدیریت اکتشاف افتخار خواهیم کرد.

402

کد خبر: 913862

وب گردی

وب گردی