بحث اصلی درازدواج معلولان مسئله فرهنگی است/ نباید احساسی  تصمیم گرفت

معاون توانبخشی بهزیستی کشور گفت :اتفاقی که باعث ایجاد زندگی بهتر و راحت تر برای معلولان می شود هنوز رخ نداده است ،در واقع کارنامه برای زندگی رو به جلوی آن ها وجود ندارد.

دکتر حسین نحوی نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز درباره عملکرد سازمان بهزیستی گفت :عملکرد ما در دو بُعد تعریف می شود ،یک بعد براساس امکانات و توان موجود است و اینکه آیا توانسته ایم از منابع موجود استفاده خوب و بهینه داشته باشیم که به نظر بنده در بخش اول با توجه به اینکه بهزیستی یک میلیون و 400 هزار معلول تحت پوشش دارد و برای این تعداد حدود 1000 میلیارد تومان اعتبارلازم است و اگر مدیریت و برنامه ریزی درگیر کردن افراد جامعه ،سرمایه گذاران بخش خصوصی ، انجمن ها و غیره نباشد نمی توانیم حداقل خدمات را به خوبی ارائه بدهیم.

وی در ادامه گفت :در بخش دوم ،اتفاقی که باعث ایجاد زندگی بهتر و راحت تر برای معلولان می شود هنوز رخ نداده است و در واقع کارنامه ای برای زندگی رو به جلوی آن ها وجود ندارد.

معاون توانبخشی بهزیستی کشور افزود :مسئولیت معلولان فقط با سازمان بهزیستی نیست بلکه دولت ، وزارتخانه و غیره در بهبود زندگی معلولان نقش دارند.برای مثال تردد در کوچه و خیابان که معلولان را با مشکل روبه رو می کند مربوط به بهزیستی یا وزارت تعاون نمی شود ، اگر این عزیزان مشکل اشتغال دارند به سازمان ها دیگر مربوط می شود زیرا بهزیستی یک وزارتخانه یا سازمان کارآفرین نیست ، یا اگر معلولان خواستار اختصاص برنامه ای در صداوسیما هستند سازمان صداوسیما زیرمجموعه وزارت بهداشت نیست.

نحوی نژاد با اشاره به اینکه ما جزء کشورهایی هستیم که در این حوزه قانون داریم اما این قانون ضمانت اجرایی خوبی ندارد گفت: بزرگترین کارنامه سازمان بهزیستی یا وزارت تعاون لایحه ای است که با پیگیری های انجام شده توسط دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده که دارای ضمانت اجرایی درست است.

معلولیت های شدید جسمی که توان کار را از فرد گرفته و کاری هم برایشان وجود ندارد،از حداقل دستمزد شورای عالی کار برخوردار باشند

وی ادامه داد: این قانون جدید دارای چند مزیت است : اول اینکه معلولیت های شدید جسمی که توان کار را از فرد گرفته و کاری هم برایشان وجود ندارد،از حداقل دستمزد شورای عالی کار برخوردار باشند. دوم ، معلولان مانند جانبازان حق داشتن پرستار را داشته باشند و غیره ،البته این لایحه در مجلس تصویب شده اما شورای نگهبان ایراداتی به آن گرفته که باید آنها تصحیح شود.



وی در پایان درباره ازدواج معلولان افزود: از زمان گذشته در دستورالعمل ها مالی برای انجام این اقدامات، تشویق هایی را در نظر گرفته ایم البته بحث اصلی در موضوع ازدواج معلولان مسئله فرهنگی است .ازدواج یک ناتوان جسمی با معلول دیگر باید براساس شرایط موجود اتفاق بیفتد.در این راستا نباید احساسی فکر کرد و باید به صورت درست و بادرنظر گرفتن نظرات مشاور که آیا ازدواج دو معلول در این شرایط درست است یا نه اقدام کرد و حرکتی دیگر را که در این راستا آغاز کرده ایم ، مشکل ناباروری معلولان عزیزی که قطع نخاع هستند و توان بچه دار شدن را ندارند.



خبرنگار:حسین طالبی

706

کد خبر: 913918

وب گردی

وب گردی