وزیر علوم:  به رهبر انقلاب قول دادم در مساله نفوذ دقت بیشتری داشته باشیم

وزیر علوم در دیدار با نمایندگان بسیج دانشجویی گفت: نفوذ یک بحث ظریف و مهم است و من در ملاقاتی که با رهبر معظم انقلاب داشتم یکی از نگرانی‌های ایشان هم همین مسئله نفوذ بود که من خدمتشان قول دادم که در این زمینه دقت بیشتری کنیم، اما نفوذ مسئله آشکاری نیست و بسیار ظریف بوده و مثل کفر و شرک است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی، منصور غلامی وزیر علوم در جمع دانشجویان بسیجی دانشگاه‌های کشور گفت: برای استفاده از فارغ التحصیلان دانشگاهی در صنایع و کارخانجات وارد بحثی شده ایم که براساس آن فارغ التحصیلان پس از گذراندن دوره‌های آموزشی نظامی خدمت خود را در صنایع و کارخانجات بگذرانند.

وی با بیان اینکه در خصوص مسائل مالی این طرح آنچنان وارد بحث نشده ایم، ولی آن را به گونه‌ای پیش برده ایم که رقم قابل توجهی پیشنهاد نشود تا صنایع و کارخانه‌ها عقب نشینی کنند افزود: این طرح تقریبا در سطح وزارت خانه‌ها نهایی شده است وبنا بر رایزنی که با ستاد کل نیرو‌های مسلح صورت گرفته آن‌ها نیز از اجرای این طرح حمایت کرده اند.


غلامی با بیان اینکه اخیرا جلسه‌ای با سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در مورد بحث مهارت آموزی به سربازان داشته ایم تصریح کرد: سربازان دو سال در پادگان‌ها به خدمت می‌پردازند و این در حالی است که بعد از چند ماه احساس می‌کنند که وقت شان تلف می‌شود با این وجود توافق نامه‌ای با ستاد کل نیرو‌های مسلح امضا شده تا با کمک دانشگاه‌های فنی و حرفه ای، دانشگاه جامع علمی و کاربردی و دیگر دانشگاه‌ها و از سوی دیگر سازمان فنی و حرفه‌ای کشور دوره‌های مهارت افزایی برای سایر سربازان اعم از اینکه تحصیلات دانشگاهی داشته باشند یا نداشته باشند برگزار و گواهی نامه‌های مورد قبول صنعت و وزارت کار برای آن‌ها صادر شود.


وزیر علوم افزود: امیدواریم با اجرای این طرح یک امکان برای افزایش اشتغال و توانایی کارافرینی در سربازان ایجاد شود. در هر حال این طرح نهایی شده و امیدواریم در اجرا هم موفق باشد.


وی گفت: در سال جاری حدود صد هزار سرباز به صورت پایلوت در دوره‌های مهارت افزایی شرکت کرده اند و گزارشات خوبی نیزاز این طرح ارایه شده، اما این که چرا اعلام نشده به خاطر این بوده که به صورت پایلوت اجرا شده بود.


غلامی اظهار کرد: پیش بینی می‌شود سال آینده حدود ۲۰۰ هزار سرباز و در دو سال آینده تا ۴۰۰ هزار نفر از سربازان در این دوره‌های آموزشی شرکت کنند. این طرح طرح خوبی است و امیدواریم نتایج مورد نظر آن نیز مطلوب باشد.


وزیر علوم با اشاره به اینکه مباحث مطرح شده توسط دانشجویان در این جلسه عموما شامل بحث‌های آموزشی، علمی، عدالت اجتماعی، عدالت در سطح دانشگاه‌ها و هم چنین بخشی از مباحث شامل نگرانی‌هایی در خصوص فارغ التحصیلان می‌شود تصریح کرد: تعداد دانشگاه‌ها در یک مقطع زمانی خیلی افزایش یافت به گونه‌ای که ۳۵۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی در کشور ایجاد شد هم چنین دانشگاه‌های دولتی از ۶۰ دانشگاه به ۱۷۰ تا ۱۸۰ دانشگاه افزایش یافتند و از طرفی مراکز مستقل غیردانشگاهی از ۲۰ تا ۳۰ مرکز به ۱۹۰ مرکز مورد حمایت دولت افزایش یافتند و این براساس یک حرکت شتاب زده و غیرکارشناسی و فقط با هدف پاسخگویی به نیاز ورود به دانشگاه‌ها اتفاق افتاد.


وی افزود: افزایش تعداد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در آن مقطع با این توجیح اتفاق افتاد که جوانان برای ادامه تحصیل به خارج از کشور نروند و جلوی زمینه خروج ارز از کشور گرفته شود.


غلامی با اشاره به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۹۴ مصوبه‌ای داشت که در آخر اسفند ماه همان سال ابلاغ شد تصریح کرد: براساس این مصوبه باید دانشگاه‌ها ساماندهی می‌شدند و همه این‌ها به معنی این بود که داوطلب ورود دانشگاه‌ها کم شده بود و عملا سرمایه‌ها در جا‌های مختلف برای ایجاد فضای فیزیکی مورد استفاده قرار گرفته بودند.


وزیر علوم با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد یک دانشگاه غیردولتی است با این وجود می‌توانید آمار تعطیلی‌های آن را در دو سه سال اخیر بگیرید اظهار کرد: این تعطیلی مراکز دانشگاه آزاد جبرا اتفاق می‌افتد و آن‌ها دوست ندارند که این مراکز تعطیل شوند و دارند تلاش خود را می‌کنند که این اتفاق نیفتد.

غلامی در با اشارهع به انتقادتی در خصوص ورود شورا های صنفی به مسائل سیاسی، گفت: بر اساس قانن شوراهای صنفی حق ورود به مسائل سیاسی و اجرایی دانشگاه‌ها را ندارند.


وی با بیان اینکه وقتی دانشگاه‌های دولتی ظرفیت پذیریش دانشجو را دارند دانشجویان برای تحصیل به دانشگاه‌های آزاد در شهر‌های کوچک نمی‌روند و البته در مورد دانشگاه پیام نور، غیرانتفاعی و غیردولتی هم وضعیت همین گونه است تصریح کرد: امروز پس از گسترش بی رویه آموزش عالی در کشورمان شاهدیم که این حوزه مانند یک محل مرطوب که حاشیه‌های آن در حال خشک شدن است دارد می‌خشکد.


غلامی با اشاره به اینکه طرح ساماندهی دانشگاه‌ها برای جلوگیری از اتلاف منابع ماموریت گرا کردن واحد‌ها و عمق بخشیدن به ماموریت‌ها و مسئولیت‌ها در حال انجام است اظهار کرد: در این راستا یکی از برنامه‌ها این است که به دانشگاه‌ها بگوییم براساس ظرفیت‌های منطقه و توانایی‌هایی که ایجاد کرده اند فعالیت کنند در واقع بحث ما این است که دانشگاه‌ها در سه تا چهار رشته که مزیت دارند و فعالیت آن‌ها توجیح دارد این حوزه‌ها را تقویت کنند.


وزیر علوم تصریح کرد: امروز در دنیا مراکز پژوهشی کوچک با نقش‌های بزرگ داریم که معروف هم هستند مثلا برخی از مراکز تحقیقاتی در سطح دنیا وجود دارند که با ۴۰ تا ۵۰ هیئت علمی فعالیت می‌کنند، اما دستاورد‌های علمی آن‌ها در سطح دنیا شناخته شده است و این مراکز به عنوان مبدا نوآوری شناخته می‌شوند. فلذا این رویه در کشورمان نیز شدنی است البته باید برای اجرایی شدن آن وقت بگذاریم.
وی با اشاره به اینکه طرح ساماندهی از سال ۹۵ شروع شده او البته اقدامات صورت گرفته نیز در قالب طراحی و ساماندهی بوده است اظهار کرد: این طرح در سال ۹۶ کمی پیشرفت داشته، اما با مقاومت مناطق جغرافیایی روبه رو شده است به گونه‌ای که نمایندگان می‌گویند چرا باید دانشگاه‌ها یا فلان رشته تعطیل شوند. ما جوابمان این است که بگذارید این اتفاق را مدیریت کنیم، چون در غیر این صورت دانشجو برای تحصیل به این دانشگاه‌ها نمی‌آید و دانشگاه بدون دانشجو و رشته هم معنایی ندارد، در هر حال معتقدیم هیئت علمی و کارمندی که در این شرایط حقوق می‌گیرند خودشان هم کلافه می‌شوند. در هر حال ما در این زمینه تلاش خود را می‌کنیم.


غلامی در بخش دیگری از صحبت هایش در مورد نفوذ گفت: نفوذ یک بحث ظریف و مهم است و من در ملاقاتی که با رهبر معظم انقلاب داشتم یکی از نگرانی‌های ایشان هم همین مسئله نفوذ بود که من خدمتشان قول دادم که در این زمینه دقت بیشتری کنیم، اما نفوذ مسئله آشکاری نیست و بسیار ظریف بوده و مثل کفر و شرک است.


وزیر علوم با اشاره به اینکه خیلی از آدم‌هایی که ادعای ایمان می‌کنند وقتی واکاوی می‌کنیم می‌بینیم که مشرک هستند تصریح کرد: با این وجود نفوذ یک بحث جدی و ظریف است که حتما باید به آن توجه شود.


وی در مورد مقالات علمی ICI بیان کرد: تاکید رهبر معظم انقلاب براین است که نگذاریم رشد علمی متوقف شود با این وجود برخی از رشد علمی نیز مربوط به حضور ما در عرصه بین الملل، ارایه مقالات و اختراعات است با این وجود ارایه مقالات شاخص خوبی برای کشور ماست.


در این نشست صمیمانه، همچنین نمایندگان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور، درخواست‌ها و انتظارات خود از وزیر علوم بیان کردند. از جمله محورهای اصلی مطرح شده از سوی نمایندگان بسیج دانشجویی کشور می توان به «عدم نظارت و جهت‌دهی ارائه مقالات دانشجویان مرتبط با نیازهای جامعه»، «تدوین قوانین و مقررات درخصوص پوشش دانشجویان»، «طراحی سایتی جامع در راستای به اشتراک‌گذاری تجربیات علمی استادان و تولیدات علمی دانشگاه‌ها»، «تربیت دانشجوی کارآفرین»، «لزوم ارتزاق دانشگاه‌ها از درآمدهای پژوهشی»، «به روزرسانی سرفصل دروس بخصوص در حوزه علوم انسانی» و «ارتقاء، روزآمدسازی و حفظ دانشگاه‌های مادر» اشاره کرد.

جلسه وزیر علوم با نمایندگان بسیج دانشجویی کشور یکی از سلسله نشست هایی است که دکتر غلامی به منظور دیدار رو در رو و صمیمانه با نمایندگان تشکل های مختلف و متنوع دانشجویی و آگاهی از دغدغه ها و نقطه نظرات آنها برگزار می کند.

کد خبر: 913929

وب گردی

وب گردی