بررسی تحولات خارجی دررسانه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در سرمقاله های امروز خود به دیدگاه های نویسندگان شان در موضوعات متفاوت و متنوعی اشاره داشته اند.در زیر برخی از این روزنامه ها را بررسی کرده ایم که چکیده سرمقاله هایشان را می خوانید.

روزنامه "الحیات" عربستان به قلم" رنده تقی الدین" یادداشتی با عنوان " رقابت روسیه و آمریکا در بازار نفت" به رشته تحریر در آورده است. نویسنده در این یادداشت اظهار می دارد: "افزایش تولید نفت که آژانس بین المللی انرژی گزارش آن را انتشار داد، سوال مهمی را درباره آینده اعضای اوپک و کشورهای خارج عضو این سازمان که تولید نفت آنها از سهم جهانی کاهش پیدا کرده است، طرح می کند. این در حالی است که 24 عضو اوپک که بزرگ ترین آنها عربستان و روسیه می باشند، تصمیم گرفتند تا سال در 2018 میزان تولید نفت را به 8/1 میلیون بشکه در روز کاهش دهند.در این میان آمریکا که در زمان اوباما واردکننده بزرگ نفت بوده است الان نه تنها صادرکننده گاز بلکه با دستور ترامپ به تولیدکننده بزرگ نفت تبدیل شده است و به نظر می رسد که شرکت های نفتی روسی از این که آمریکا سهمشان را در بازار جهانی نفت گرفته ناراحت و نگران هستند، از این رو روسیه برای رفع این نگرانی ها با عربستان همکاری نفتی دارد که این همکاری به نفع هر دو کشور است اما این سوال مطرح می شود که با توجه به حمایت روسیه از ایران در سوریه و تصمیم به دفاع از ایران آینده همکاری روسیه با عربستان و کشورهای عربی صادرکننده نفت برای مقابله با تولید نفت آمریکا چگونه خواهد بود؟".

روزنامه" البیان امارات" هم در مطلبی به قلم "منار الشوربجی"و با عنوان" انتخابات سال 2020 آمریکا از هم اکنون آغاز شد" به مساله انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری آمریکا پرداخته است. وی در این مقاله اشاره دارد: " اعلام زودهنگام ترامپ برای حضور در انتخابات سال 2020 آمریکا این کشور را از هم اکنون در حالتی از انتخابات دایمی قرار داده است. ابراز تمایل ترامپ برای حضور در انتخابات آتی این کشور در حالی که فقط یک سال از ریاست جمهوری اش می گذرد در نوع خودش جدید است. وی حتی اسم شخصی را که مسئول کمپین انتخاباتی اش می باشد، اعلام کرده است و این مساله در تاریخ ریاست جمهوری آمریکا یک استثنا ءاست. غالبا روسای جمهور را از این که زود نامزدی شان را برای انتخابات اعلام نمایند، نهی می کنند اما نکته مهم آن است که ترامپ مجددا "براد بارسکیل "را به عنوان مدیر کمپین انتخاباتی اش برگزیده و این بدان معناست که کوشنر داماد وی همچنان در مرکز تصمیم گیری های ترامپ قرار دارد".

روزنامه " الجمهوریه " مصر در مطلبی به مساله همکاری مصر با سازمان ملل متحد برای مبارزه با تروریسم می پردازد. این روزنامه که این مطلب را بدون نام نویسنده و با عنوان " مصر و سازمان ملل متحد، مبارزه با تروریسم" آورده به مساله قربانی شدن این کشور توسط تروریسم اشاره داشته و‌آن را سرطانی برای مصر به حساب می آورد. "الجمهوریه" می نویسد:" قربانی شدن مصر توسط تروریسم سبب شده است تا این کشور به عنوان مقصدی برای جامعه جهانی جهت بررسی این پدیده و چگونگی مبارزه با آن و استفاده از تجربیات مصر در مبارزه با تروریسم گردد. در همین چارچوب، نماینده سازمان ملل در امور مبارزه با تروریسم برای بحث درباره چگونگی اجرایی نمودن استراتژی مبارزه با تروریسم و خشکاندن منابع مالی و اعضای آن و بهره برداری از تجربیات مصر از این کشور دیدار نمود. بر این اساس، سرهنگ مجدی عبدالغفار وزیر کشور مصر با مسوولان ارشد سازمان ملل گفتوگو و استراتژی مبارزه با تروریسم و تفکیک قایل شدن میان تروریسم افراطی در منطقه با اختلافات سیاسی داخلی میان کشورهای منطقه را برایشان توضیح داد".

روزنامه "الغد" اردن نیز به مساله طرح ها و برنامه های آیپک (لابی اسراییلی – آمریکایی) برای سال 2018 می پردازد. این روزنامه مقاله اش را به قلم "احمد جمیل عزم " و با عنوان " طرح های پنهانی آیپک برای سال 2018" منتشر کرده است. نویسنده در این مقاله می نویسد :" کسانی که مسایل روابط میان اسراییل و آمریکا با یکدیگر را دنبال می کنند، می دانند که نشست سال جاری لابی اسراییل در آمریکا (آیپک) فقط از این جهت که شبکه حمایتی برای اسرییل و اندیشه صهیونیسم می باشد دارای اهمیت نیست بلکه به عنوان بخش مهمی از اسراییل به حساب می آید که جریانات قوی سیاسی اسراییل در این لابی با هم رقابت می کنند. در نشست امسال، سران اسرییل مانند نتانیاهو و یا سفیر آمریکا در اسراییل سخنرانی می کنند و یکی از دستورات مهم این نشست گسترش استراتژی کامل در مقابله با ایران است. دستور دیگر این نشست کمک به خانواده و اسرای فلسطینی و دستور سوم تداوم کمک های نظامی آمریکا به اسراییل می باشد".

کد خبر: 913964

وب گردی

وب گردی