کویر چگونه تولید ثروت می کند؟

مشاور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت : " تجارت خاطره " و کویر دو پتانسیل تولید ثروت هستند که در کشور مغفول مانده اند در حالیکه بانک ها با توجه به میراث فرهنگی و تغییر رویکرد در مواجهه با نیروی انسانی می توانند به کمک توسعه اقتصادی و تقویت سرمایه اجتماعی بیایند.

به گزارش ایسکانیور سید احمد محیط طباطبایی مشاور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور با اشاره به نقش گردشگری در توسعه اقتصادی گفت: مبنای تفکر درباره گردشگری مادامی که بر بستر اقتصاد بنا باشد ،نمی تواند منجر به تولید ثروت شود، مگر آنکه طبق قرن 18 فرهنگ را مبنای توسعه قرار دهند تا زیر ساختهای آن با هدف شناخت فرهنگهای مختلف به اهداف ثانویه یعنی تولید ثروت منجر شود.
وی گفت: بیش از 42 سال است که استراتژی کشورهای اروپایی شناخت فرهنگ آلمان و فرانسه است و گردشگری با هدف صلح توانسته به توسعه پایدار منجر شود.
محیط طباطبایی افزود: در ایران دو نوع گردشگری داخلی و خارجی وجود دارد و دو رویکرد متفاوت درباره آن اتخاذ شده است ،که باید مورد آسیب شناسی قرار گیرد چنانچه باید پرسید که چرا لباس بزهکاران و قاچاقچیان مواد مخدر در اغلب فیلم های کشور لباس بلوچ هاست در حالی که قوم بلوچ تنها قومی هستند که با وجود کمبود آب ومواد غذایی و خشک شدن تالاب ها و تعطیل شدن کشاورزی همچنان به سرزمین خود معتقدند و در زمین آبا و اجدادی خود زندگی می کنند.


کویر چگونه می تواند تولید ثروت کند؟


رییس ایکوم ایران همچنین با اشاره به تفاوت های گردشگری محیط گفت: رویکرد اشتباه آن است که راهی که دبی یا سنگاپور برای توسعه گردشگری به کار گرفته در ایران تاریخی نیز دنبال شود متاسفانه در ایران از همه توسعه گردشگری تعداد اتاق های هتل و دستشویی های مجهز به توالت فرهنگی مورد توجه قرار می گیرد ،این در حالی است که ایران با داشتن ویژگی های خاص طبیعی نظیر کویر و قومیت های فرهنگی شرایط متفاوتی با کشورهای مذکور دارد.
وی ادامه داد: کویر در ایران دارای یک مزیت نسبی است و در همه دوران ها می تواند مبدا گردشگری قرار گیرد چرا که کویر در ایران زنده تلقی می شود و با یک بارش به سبزه نشسته و آرامش بیشتری در آن حاکم است لذا تمرکز بر کویر می تواند بیشترین گردشگری را در ایران داشته باشد.
وی گفت: بررسی هانشان داده اهالی کویر مردمی با رفتارهای متفاوت آرام و قدرتمند هستند که توانایی انعطاف پذیری آنها باعث پایدار ماندن محیط زندگیشان شده و از سوی دیگر برخی مناطق کویری نظیر یزد دارای مردمی اقتصادی هستندکه به حفظ میراث گذشته زمین و خانه های قدیمیشان اهتمام داشته و مامن مناسبی برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری محسوب می شوند

جایگاه تجارت خاطره در اقتصاد توریسم ایران کجاست ؟

این فعال حوزه میراث فرهنگی همچنین با اشاره به ویژگی های گردشگری در کشورهای توسعه یافته گفت: تجارت خاطره یکی از مهمترین مبناهای تولید ثروت است که در ایران مغفول واقع شده و به آن توجه نمی شود چنانکه هتل قدمی شیراز به عنوان محلی که دکتر جمال زاده و بسیاری از شخصیتهای سیاسی و فرهنگی شناخته شده ایران در آن اقامت داشته اند می تواند به عنوان یک هتل قدیمی مورد اعتماد شخصیت های سرشناس همچنان در مرکز توجه باشند؛ در حالی که هتل های قدیمی لاله زار و مناطق مرکزی تهران به آسانی ویران شده و مجوز هتل سازی جدید گرفته می شود.
وی تاکید کرد : در اروپا هتل های قدیمی که کسانی نظیر ویکتور هوگو در آن اقامت داشته اند اکنون به عنوان گرانترین هتل های دنیا به شمار می روند که با تجارت خاطره به تولید ثروت دست یافته اند در حالی که ما در ایران محملی برای تجارت خاطره نداریم.

نقش بانک ها در رونق میراث فرهنگی چقدر است؟

این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به نقش بانکها در توسعه گردشگری گفت: تعریف بانک در ایران و در اروپا متفاوت است و در واقع کارکردی که اکنون در بانکهای اروپایی وجود دارد ،یک کپی از فرهنگ مردم ایران بوده است به این معنا که ملک التجار ایرانی که با اهمیت به تجار و در راس توجه قراردادن شخص بازرگان اقدام به جبران ضرر و زیان یا تامین نقدینگی برای آنها می کردند ،اکنون در اروپا اجرا می شود در حالی که در ایران نیروی انسانی مورد توجه نیست.

وی تاکید کرد: مشتریان ایرانی در صورتی که گردش مالی بیش از 100 میلیارد نیز داشته باشند اگر کسری اندکی در تامین چک وصولی دیده شود به راحتی برگشت می خورد، این در حالیست که در کشورهای اروپایی اعتماد و احترام به شخصیت انسانی و مشتریان بانکی اصل و مبنا قرار می گیرد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی زواره با اشاره به نقش بانکها در توسعه میراث فرهنگی و احترام به آن گفت: اگر بانکها مصوب کنند میراث فرهنگی نیز می تواند به عنوان وثیقه در نزد بانک مورد قبول قرار گیرد آنوقت مشتری با ارائه تابلوی کمال الملک که ارزش اقتصادی آن مشخص است می تواند تسهیلات مورد نیاز خود را دریافت کند.

طباطبایی افزود: توجه به میراث فرهنگی توسط بانکها می تواند رونق اقتصادی در بخش هنر و توجه به هنرمند را به دنبال دارد و حفظ میراث فرهنگی و میراث گذشتگان به عنوان یک ارزش از سوی مردم پذیرفته شده و تعلق خاطر به سرزمین و خاطرات خود نیز یک سرمایه اجتماعی است که ارزش سرمایه گذاری برای آن با هیچ عدد و رقمی مشخص نمی شود.

700

کد خبر: 913984

وب گردی

وب گردی