بسته خبری هفته / سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی

گزیده اخبار سازمان مرکزی دانشگاه آزاداسلامی در هفته ای که گذشت

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، مهمترین رویدادهای هفته (12تا 16 اسفند ماه )در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به شرح زیر است:

اعطای مدرک مشترک بین دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه های آلمان در آینده نزدیک

مهندس شیخ عطارسرپرست اداره کل امور بین الملل در مراسم «روز علم آلمان و ایران» که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، با اشاره به سیاست های اداره کل بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی برای گسترش فعالیت ها در منطقه، گفت: در حال حاضر بیش از 9هزار دانشجوی خارجی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل میکنند و بیش از 2هزار دانشجو نیز در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی خارج از کشور مشغول تحصیل هستند و ما بنا داریم با سیاست هایی این تعداد را افزایش دهیم که در زمینه همکاری های بین المللی، تفاهم‌نامه ای بین واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد اسلامی و سه دانشگاه از ایالت تورینگن آلمان منعقد شده و به زودی عملیاتی خواهد شد.

تشکیل کارگروه مستندسازی و تثبیت مالکیت در دانشگاه آزاد اسلامی

دکتر اقبال شاکری رئیس مرکز عمرانی، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامی از شکل گیری کارگروه مستندسازی و تثبیت مالکیت در دانشگاه خبرداد وگفت:بیش از 70 درصد املاک دانشگاه آزاد اسلامی دارای سند قطعی هستند، که مستندسازی سایر املاک و مستغلات با اولویت بندی آنها به صورت مستمر و پیوسته در دستور کار است.

وی با اشاره به جمع آوری و راستی آزمایی اطلاعات مربوط به املاک و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامی در سامانه جامع املاک، خاطرنشان کرد: این سامانه تمامی اطلاعات املاک، زمین ها و دارایی کلیه واحدهای دانشگاهی در سراسر کشور را جمع آوری، ثبت و راستی آزمایی می کند.

تحول باید در دانشگاه ها اتفاق بیافتد/ لزوم ارزیابی مطالعه بنیادین ظرفیت دانشگاه‌ها

دکتر محمد مهدی طهرانچی در نشست علمی صنعت و تجارت که با حضور جمعی از اعضای هیأت علمی در واحد شهر قدس برگزار شد، گفت: تنها نظام آموزشی نداریم، بلکه نظام آموزش تحقیقاتی داریم که باید اصلاح شود و نهادینه کردن حاکمیت مدنی و ارزشها، تقویت عزم ملی، افزایش درک اجتماعی و ایجاد تحول در ارتباط بین نظام آموزش عالی تحقیقات و فناوری با سایر بخشها منتج به اقتصاد دانش بنیان می شود و در محیط دانشگاه باید به آموزش عالی به مدل دیگری نگاه کنیم و اگر از مدل‌های گذشته خارج نشویم، قطعاً محیط دانشگاه متحول نخواهد شد و رو به افول می‌رود؛ باید چالش‌های تحصیلات تکمیلی را نیز رفع کنیم و دانشگاه‌ها دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای هستند که باید به فرصت‌های بالفعل تبدیل شوند و یکی از پتانسیلهای مطلوب دانشگاه‌ها، پژوهش و پایان نامه‌هایی است که باید به صورت الگو آنها را کاربردی کنیم.

هدف گزینش شناسایی و انتخاب افراد شایسته و اصلح است

دکتر محمدرضا مردانی مشاور رئیس و مدیرکل دفتر مرکزی گزینش دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه هم اندیشی مدیران و رابطین گزینش دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران که به میزبانی واحد تهران مرکزی برگزار شد، گفت: هدف و ماهیت گزینش شناسایی و جذب و بکارگیری افراد شایسته و اصلح نسبت به سایر متقاضیان است.امر گزینش فوق العاده حساس و ظریف است و افراد واجد شرایط باید عهده دار امور گزینشی باشند. هرگاه در هر نهادی گزینش دقیق تر اجرا شده و اصالت خود را همچنان حفظ کرده است، آن نهاد در جذب نیرو موفق عمل کرده است.

مدیرکل دفتر مرکزی گزینش دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر گردش نخبگان در سطح واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: در همین راستا تشکیل بانک ذخیره استعدادها برای جانشین پروری و ایجاد ظرفیت هایی برای پست های مدیریتی در ادوار آتی هر واحد ضروری است.

وی به همکاری استادان مدعو متعهد و متخصص در واحدها تاکید کرد و گفت: فراخوان سراسری برای افراد متقاضی به منظور شناسایی اساتید حق التدریس در دانشگاه و صدور مجوز تدریس برای افراد واجد شرایط و همچنین تدوین منشور اخلاقی برای اعضای هیات علمی به جهت اینکه از جایگاه ویژه و حساسی که در نظام آموزشی دارند، الزامی است.

معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی دستورالعمل معافیت تحصیلی و اخذ سنوات ارفاقی دانشجویان مشمول شاغل به تحصیل را ابلاغ کرد

در این بخشنامه آمده است که براساس اعلام سازمان وظیفه عمومی ناجا یک دستورالعمل ملاک اقدام برای درخواست معافیت تحصیلی و سنوات ارفاقی دانشجویان مشمول قرار گرفته و تمام ابلاغیه های قبلی درخصوص معافیت تحصیلی کان لم یکن تلقی می شود.براساس این آیین‌نامه؛ سنوات تحصیلی مشمولان در مقطع کاردانی2.5 سال، کارشناسی ناپیوسته 3 سال، کارشناسی ارشد ناپیوسته 3 سال، کارشناسی پیوسته 5 سال، کارشناسی ارشد پیوسته 6 سال، دکتری پزشکی پیوسته 8 سال و دکتری تخصصی 6 سال است.دانشجویان مشمول در مقاطع مختلف به شرطی می توانند از سنوات ارفاقی بهره‌مند شوند که امکان فراغت از تحصیل طی مدت سنوات ارفاقی را داشته باشند.در آیین‌نامه سازمان نظام وظیفه عمومی تاکید شده فارغ‌التحصیل شدن در مهلت یک‌ساله معرفی، مجوزی برای صدور معافیت تحصیلی در مقاطع بالاتر نخواهد بود. بنابراین چنانچه دانشجو در مهلت یک‌ساله معرفی فارغ‌التحصیل شود، حق ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را نداشته و تا پایان خدمت دوره ضرورت یا اخذ معافیت دائم، شرایط برخورداری از معافیت تحصیلی را نخواهد داشت.

گسترش همکاری های آموزشی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه‌های عراق

روسای چهار دانشگاه کشور عراق در سفر خود به تهران با حضور در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با مهندس علیرضا شیخ عطار سرپرست اداره کل امور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی دیدار و گفت وگو کردند.سرپرست اداره کل امور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی در دیدار با هیات عراقی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی می تواند با دانشگاه های عراقی تبادلات آموزشی و پژوهشی داشته باشد.قرار است علاوه بر برگزای کلاس های حضوری و مشترک، دوره های مجازی برای دانشجویان عراقی برگزار کنیم و مدرک آن از سوی دانشگاه آزاد اسلامی یا به طور مشترک از سوی دانشگاه آزاد و دانشگاه عراقی صادر شود. اکنون بیش از 600 دانشجوی عراقی در دانشگاه آزاد اسلامی در حال تحصیل هستند، ارتباط واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه های عراقی باید گسترش پیدا کند. دانشگاه های عراقی علاقمند به استفاده از ظرفیت های علوم پزشکی، مهندسی و پیراپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی هستند.طرف های عراقی از این پیشنهادها استقبال کردند و قرار شد متن پیشنهادی ما را با وزارت علوم عراق مطرح کنند و پس از اخذ مجوزهای لازم، با توجه به موقعیت جغرافیایی دانشگاه و ظرفیت آن با یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ارتباط برقرار کنند و به این ترتیب دانشگاه آزاد در عراق فعالیت جدی خود را در حوزه آموزش عالی آغاز کند.

اختصاص 20 درصد تخفیف شهریه به دانشجویان تحت پوشش بهزیستی در دانشگاه آزاد

دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی طی بخشنامه‌ای، شیوه‌نامه اجرایی ثبت‌نام و نحوه دریافت شهریه از دانشجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه آمده است: در راستای اجرای تفاهم‌نامه منعقده بین دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان بهزیستی کشور و به منظور تحقق اصل عدالت‌محوری و ایجاد فرصت های برابر برای رشد و شکوفایی علمی و فرهنگی همه دانشجویان به ویژه دانشجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی، تمام دانشجویان تحت پوشش این سازمان در تمام مقاطع تحصیلی از میزان 20درصد تخفیف شهریه تحصیلی در نیمسال دوم سال تحصیلی 97-96 و نیمسال اول سال تحصیلی 98-97 برخوردار خواهند شد.در این شیوه‌نامه تاکید شده که دانشجو پس از اتمام مراحل انتخاب واحد و حداکثر تا دو هفته پس از انجام حذف و اضافه، اطلاعات مالی خود شامل هزینه قابل پرداخت پس از اعمال تخفیف، شناسه پرداخت و شماره حساب مربوط به واحد دانشگاهی را در سامانه درج کند و در اسرع وقت اصل مدارک شامل برگه انتخاب واحد و هزینه شهریه خود را به همراه کارنامه ترم گذشته ممهور به مهر معتبر دانشگاه، به اداره کل بهزیستی استان محل تحصیل تحویل دهد.

بیش از 80 درصد درخواست‌های دانشجویان برای انتقالی موافقت شده است

دکتر علیرضا صامت مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی درباره نقل و انتقالات دانشجویی، گفت: در ترم جاری حدود 15 هزار درخواست در سامانه نقل و انتقالات دانشجویی به ثبت رسید، که با حدود 12 هزار یعنی بیش از 80 درصد درخواست ها موافقت شده است.

وی با اشاره به تاکیدات رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و معاون فرهنگی و دانشجویی مبنی بر تحصیل دانشجویان دختر در محل سکونت خانواده، گفت: در میان درخواست های پذیرفته شده، بیش از 7 هزار درخواست مربوط به دانشجویان دختر بوده است و تا کنون سه ترم از سامانه منادا استفاده کردیم که نسبت به سامانه های قبلی هوشمندتر شده و کار را راحت تر کرده است.بیشترین درخواست در نقل و انتقالات را در رشته پرستاری بوده است و رشته های عمران، حقوق، مهندسی معماری و دامپزشکی در رتبه های بعدی درخواست انتقالی قرار دارند.

آغاز مهلت مجدد ثبت‌نام در کنکور ۹۷ دانشگاه آزاد اسلامی از امروز

مشاور سازمان سنجش آموزش کشور از آغاز مهلت مجدد ثبت نام در کنکور سراسری ۹۷ و دانشگاه آزاد اسلامی از امروز خبر داد و گفت: داوطلبان تا ۱۶ اسفند ۹۶ امکان ثبت نام و ویرایش اطلاعات دارند. همه متقاضیان ضرورت دارد پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنما و مندرجات اطلاعیه منتشرشده در ۱۴ بهمن ماه ۹۶ نسبت به مشاهده و کنترل اطلاعات ثبت نامی خود اقدام کرده و در صورت تمایل، نسبت به ویرایش اطلاعات اقدام کنند. به منظور مساعدت با داوطلبانی که در مهلت مقرر به هر دلیل موفق به ثبت نام در آزمون سال ۹۷ نشده‌اند، ترتیبی اتخاذ شده که از امروز (یکشنبه) تا چهارشنبه ۱۶ اسفند ۹۶ بتوانند در آزمون ثبت نام کنند. داوطلبان برای ثبت نام باید با مطالعه دفترچه راهنمای ثبت نام و مراجعه به سایت سازمان سنجش، کارت اعتباری ثبت نام خریداری کنند.آزمون سراسری سال ۹۷ در روزهای پنجشنبه و جمعه ۷ و ۸ تیرماه ۹۷ برگزار می‌شود.

حضور اساتید نیمه وقت در دانشگاه‌ها غیرقانونی است

دکتر مجتبی شریعتی‌نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در واکنش به اقدام دانشگاه آزاد اسلامی برای لغو قرارداد تعدادی از اساتید نیمه وقت این دانشگاه، اظهار کرد: با این سیاست که وضعیت اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد سر و سامان بگیرد، کاملاً موافق هستیم و اقدام این دانشگاه در لغو قرارداد تعدادی از اعضای هیات علمی پاره وقت را در راستای سیاست‌های آموزش عالی دانسته و از آن حمایت می‌کنیم. یکی از اشکالاتی که همواره به دانشگاه آزاد وارد می‌کردیم و هنوز هم به این دانشگاه وارد است، مربوط به بحث اساتید نیمه وقت و ضرورت به کارگیری اعضای هیات علمی تمام وقت در مجموعه است.حرکت مدیریت دانشگاه آزاد در لغو قرارداد تعدادی از اساتید نیمه وقت در واقع در راستای رفع نقص این دانشگاه صورت گرفته و اگر ضعفی هم در این تصمیم وجود داشته باشد، این دانشگاه می‌تواند همانند دانشگاه‌های بزرگ کشور از اساتید حق‌التدریس استفاده کند.

دکتر شریعتی با تاکید بر اینکه یک استاد تمام وقت یک دانشگاه نمی‌تواند همزمان در دانشگاه دیگر نیز به صورت پاره وقت حضور داشته باشد، افزود: این اقدام از لحاظ قانونی کاملاً تخلف محسوب می‌شود، ‌ضمن آنکه این دسته از اعضای هیات علمی نمی‌توانند نیاز دانشگاه‌ها را آن طور که باید برآورده سازند،‌ چرا که دانشگاه در مفهوم کلی جایی است که باید اعضای هیات علمی خود را در اختیار گیرد و بتواند پاسخ لازم را به نیازهای دانشجویان بدهد.

برگزاری مراسم یادبود عروج آسمانی ها در دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر فرهاد رهبر

رئیس، اعضای هیأت رئیسه و کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی امروزیکشنبه 13 اسفندماه با حضوری پرشور، یاد همکاران و دانشجویان جان‌باخته در سانحه هوایی را گرامی داشتند. مراسم یادبود عروج آسمانی ها ویژه بزرگداشت همکاران و دانشجویان فقید دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر فرهاد رهبر، هیات رئیسه دانشگاه، مدیران، کارکنان و خانواده های جانباختگان در سالن شهید مطهری سازمان مرکزی برگزار شد.حجت الاسلام والمسلمین دکتر رستمی سرپرست مدیریت قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم ضمن تسلیت به خانواده جانباختگان این سانحه هوایی، گفت: سه تن از همکاران دانشگاه آزاد اسلامی که در آن پرواز حضور داشتند، در ماموریت اداری بودند و مجاهدگونه به شهادت رسیدند. دانشجویان این دانشگاه نیز که در حال تحصیل علم از دنیا رفتند اجری مانند اجر شهدا در انتظار آنهاست.گفتنی است در سانحه سقوط هواپیمای مسافربری تهران – یاسوج، دکتر سیدرضا فاطمی‌طلب عضو هیات علمی، دکتر احمد چرمیان عضو هیات علمی، خلیل آهنگران کارمند سازمان مرکزی، محمدهادی فهیمی و حامد امیری از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی جان باختند.در این مراسم دکتر حسین علایی مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان، دکتر پورعباس معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه،دکتر رهایی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی، دکتر رنجبر معاون پژوهشی و فناوری، دکتر نفر معاون علوم پزشکی، دکتر منظری توکلی رئیس سازمان سما، دکتر شاهانی سرپرست مرکز سنجش و پذیرش، دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، دکتر فاضل سنقری مشاور و رئیس دفتر هیات موسس و امنا، دکتر محمدصادق ضیائی مشاور و رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی، دکتر علیزاده مدیر کل منابع انسانی و سیاست های رفاهی دانشگاه و مدیران کل سازمان مرکزی و هیات رئیسه واحد علوم و تحقیقات حضور داشتند.

تمدید تفاهم نامه همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان تأمین اجتماعی

تفاهم نامه بین دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان تامین اجتماعی در خصوص اجرای برنامه های آموزشی، کارآموزی و کارورزی دانشجویان علوم پزشکی در رشته های پزشکی، پرستاری، مامایی، علوم آزمایشگاهی، تغذیه و بهداشت دانشگاه آزاد اسلامی در بخش های مختلف بیمارستان های تامین اجتماعی تا تاریخ 31/4/97 (پایان نیمسال دوم سال تحصیلی 97ـ1396) تمدید شد.مهلت تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان تامین اجتماعی که پیش از این منعقد شده بود، در تاریخ 27/ 11/ 96 به پایان رسیده بود که مجدداً تمدید شد.نامه تمدید تفاهم نامه از سوی دکتر محسن نفر، معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی به واحدهای دانشگاهی مجری رشته های مجری علوم پزشکی در تاریخ 12/12/96 جهت اجرا ابلاغ شد.

اتمام بررسی بودجه هیات های امنای استانی تا اوایل هفته آینده

جلسه کمیسیون دائمی هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی به ریاست دکتر فرهاد رهبر و با حضور اعضا به منظور بررسی بودجه ستادی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.دکتر محمدمهدی طهرانچی دبیر کمیسیون دائمی هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تشریح جلسه امروز این کمیسیون، اظهار داشت: با توجه به روزهای پایانی سال جلسات بررسی بودجه به صورت فشرده در حال برگزاری است و هفته آینده نیز جلسه کمیسیون دائمی هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی به منظور ادامه بررسی بودجه ستاد و واحدهای ذیل سازمان مرکزی شامل واحدهای بین المللی و واحد الکترونیک برگزار می شود. در هفته های اخیر دکتر فرهاد رهبر و همچنین معاونان ایشان به نمایندگی از رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برای بررسی بودجه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در جلسات هیات امنای استانی حضور یافته و تلاش بر این است که بررسی بودجه هیات های امنای استانی تا اوایل هفته آینده انجام و بودجه دانشگاه آزاد اسلامی استان ها تصویب شود تا چهارشنبه آینده تقدیم هیات امنای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی شود.

دفاع تمام قد دکتر غلامی از اقدامات دانشگاه آزاد /در دانشگاه آزاد اسلامی اخراج اساتید در کار نبوده است

دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه همایش علم متعهد که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، درباره خاتمه کار برخی اساتید دانشگاه آزاد، گفت: براساس آیین نامه استخدامی اعضای هیات علمی، اساتید ساعت مشخصی را باید در دانشگاه حضور داشته باشند و اگر استادی خارج از ساعات اداری دانشگاه در جایی مشغول شده و حق الزحمه ای دریافت کند، اشکالی ندارد، ولی اگر در ساعات اداری به جای اینکه در دانشگاه حضور داشته باشد در جای دیگری مشغول فعالیت شوند، براساس همان آیین نامه استخدامی اعضای هیات علمی اشکال دارد. اخراجی در کار نبوده، بلکه خاتمه همکاری بوده و اینکه برخی از این اساتید اگر استاد تمام وقت بودند، من اطلاعی ندارم، اما در مورد اساتید دانشگاه دولتی اگر در ساعات اداری با جای دیگر همکاری داشته و یا قرارداد طولانی مدت داشته باشند درست نبوده و دارای اشکال است.

دانشگاه کارآمد باید رفتارش هم کارآمد باشد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی دکتر محمدمهدی طهرانچی در کارگاه آموزشی یکسان سازی کمیسیون معاملات استان تهران با بیان اینکه بیش از نیمی از جمعیت دانشجویی کشور در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به تحصیل هستند، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی یک سبقه دارد و آینده ای که اتصال این گذشته با آینده با توجه به شرایط محیطی تنها با یک برنامه ریزی دقیق، مدون و انضباط رفتاری حاصل می شود.حدود 30 سال پیش دانشگاه آزاد اسلامی به منظور کمک به آموزش در سطح پایه تاسیس شد و دانشگاه آزاد اسلامی متعلق به مردم ایران و امانت مردم ایران است.

گزینش برای صیانت از دانشگاه گام بردارد

دکترمحمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران عضو هیات امناء دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی در جمع مدیران گزینش دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با اشاره به آیه 108 سوره توبه اظهار کرد: تقوا جنبه برون دادی فرد را تقویت می کند و محیط گزینش محیطی است که باید بنیانش بر تقوا باشد و اگر بر تقوا نباشد بر لبه پرتگاه قرار می گیرد.مسئولان گزینش باید با هوشمندی عمل نمایند تا بهداشت محیطی درنظام اداری و نظام هیات علمی دانشگاه حاکم باشد و باید به منظور حفظ، صیانت و پیشگیری از بروز مسائل مختلف که به ضرر کیان دانشگاه است نقش پیشگیرانه داشته باشند و گزینش به عنوان یک عنصر فعال و بازوی کلان دانشگاه باید برای صیانت از محیط دانشگاه با سعه صدر و تدبیر گام بردارد.

لزوم ثبت نام تمامی واحدهای دانشگاهی در سامانه کمیته اخلاق

دکتر هنگامه بختیار، مدیر کل دفتر توسعه پژوهش، فناوری و نوآوری و دبیرکمیته اخلاق دانشگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی در هشتمین جلسه کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی از راه اندازی سامانه جدید کمیته اخلاق توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نشانی ethics.research.ac.ir خبر داد و بر لزوم ثبت نام کلیه واحدهای دانشگاهی به عنوان کمیته اخلاق سازمانی در این سامانه تاکید کرد.در هشتمین جلسه کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی که به منظور بررسی پرونده های کمیته اخلاق واحدهای مجری و پرونده­های ارجاع داده شده از سوی کمیته ملی اخلاق ملی با حضور اکثریت اعضای کمیته دانشگاهی این دانشگاه برگزار شد، بر لزوم ثبت نام 29 واحد دانشگاهی مجری علوم پزشکی که تا کنون موفق به دریافت کد اخلاق شده اند و نیز تمامی واحدهایی که از این پس دارای کد اخلاق می شوند، تاکید شد.در این جلسه پرونده های تشکیل کمیته اخلاق واحدهای همدان، دهاقان، تنکابن، ارسنجان و فلاورجان مورد بررسی قرار گرفت و پس از اصلاح برخی موارد از سوی واحدهای مذکور، دریافت کد اخلاق از سوی کمیته اخلاق دانشگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی مورد موافقت و تایید قرار گرفت.

دستور ویژه دکتر فرهاد رهبر برای اهتمام در انجام درختکاری به واحدها و مراکز دانشگاهی

دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با دستور ویژه ای به دبیران هیات‌های امنای استانی، روسای واحدها، مراکز آموزشی و سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی بر لزوم اهتمام به فرهنگ درختکاری در جهت مبارزه با آلودگی های زیست محیطی تاکید کرد و خطاب به همه روسای واحدها ، مراکز آموزشی و سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی دستور ویژه ای برای اهتمام در فرهنگ درختکاری در جهت مبارزه با آلودگی های زیست محیطی صادر کرد که این نامه از سوی دکتر محمدصادق ضیائی مشاور رئیس و رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد.

شایان ذکر است پس از ارسال گزارشات از این اقدام خداپسندانه توسط حوزه ریاست آن استان به اداره کل روابط عمومی این مرکز تا پایان وقت اداری 21 اسفند 96، واحدهای نمونه از سوی رئیس دانشگاه معرفی و مورد تقدیر قرار می گیرند.

معاونین فرهنگی و دانشجویی در نخستین گردهمایی خود چه نکاتی مطرح کردند؟

معاونین فرهنگی و دانشجویی واحدهای دانشگاه‌ آزاد اسلامی در اولین گردهمایی این معاونت به بیان دغدغه‌ها، انتظارات و مشکلات خود در این حوزه پرداختند و در روز ابتدایی این نشست دکتر ولایتی رئیس هیات موسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و حجت‌الاسلام محمد محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به هم‌اندیشی و معضلات فرهنگی موجود در دانشگاه‌ها پرداختند.در روز دوم این نشست دکتر ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی طی سخنانی، مولفه‌های مدیر فرهنگی و دانشجویی را تبیین کرد.در ادامه گردهمایی معاونین فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، تعدادی از معاونین واحدهای دانشگاهی به نمایندگی از سایرین، به بیان مطالبات و دغدغه‌های فرهنگی و انتظاراتی که در این حوزه دارند پرداختند.

خلاصه ای از نظراتشان بدین شرح است: دکتر کمال جوانمرد معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان که مهمترین هدف غرب را تزلزل بنیان دین و خانواده در جوامع اسلامی دانست.دکتر اخگر معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس گفت:بودجه فرهنگی در اختیار معاونت فرهنگی و دانشجویی قرار گیرد و علیرضا شکوه‌فر معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان به تقویت تاثیرگذاری شورای فرهنگی اشاره کرد.همچنین زاهدشیخی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان بر تاثیرگذاری فرهنگ دفاع مقدس تاکید کردو خواستارعزم جدی جهت تولید محتوا برای فضای مجازی شد و دکتر عباس گوهری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی گفت:معاونت فرهنگی و دانشجویی در راس معاونت‌ها قرار گیردو در پایان هم حجت الاسلام عبد الرضا فرهادیان معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام گفت:خدمات‌دهی بد به دانشجو و فارغ‌التحصیل بزرگترین کار ضد فرهنگی است در این گونه جلسات باید نیم نگاهی هم به مسائل دانشجویی اعم از سلف سرویس نقل و انتقالات پرداخته شود تا به حل مشکلات رسیدگی شود.

با صدور حکمی از سوی دکتر فرهاد رهبر سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد زابل منصوب شد

دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی طی حکمی دکتر محمد عمرانی را به سمت سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد زابل منصوب کرد.

ساختار سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی باید پویا، سبک و چابک باشد

دکتر علیرضا رهایی در هجدهمین جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران در واحد ساری با تاکید بر بازنگری رشته‌ محل های دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: هدف از این بازنگری جلوگیری از موازی‌کاری واحدها در استان هاست که یکی از نتایج آن تمرکز در فرایند جذب دانشجو خواهد بود.و در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، رشته‌ محل ها در جهت رفع نیازهای استان و بر اساس طرح آمایش جهت‌دهی می شوند.که باید ساختار سازمانی و تشکیلاتی در این دانشگاه پویا، سبک و چابک باشد.و باید از ظرفیت اعضای هیات علمی در زمینه‌های مختلف پژوهشی، برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت، نوآوری، خلاقیت و فناوری‌های نوین استفاده شود.

سیاست دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه تحصیلات تکمیلی، توسعه رشته‌های بین رشته‌ای است

دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در چهاردهمین نشست هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، گفت: سیاست دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه تحصیلات تکمیلی، توسعه رشته‌های بین رشته‌ای متناسب با نیازهای مناطق مختلف جغرافیایی کشور است.و در مقاطع کاردانی و کارشناسی نیز سیاست دانشگاه آزاد اسلامی گسترش دوره‌های آموزش‌های مهارتی متناسب با نیازهای کشور است که این موضوع در قطب‌بندی‌های واحدهای دانشگاهی هر استان متناسب با نیازهای صنایع و خدمات مرتبط با ناحیه مربوطه گسترش داده خواهد شد. آمایش رشته‌های تحصیلی در واحدهای دانشگاهی سراسر کشور براساس نیازهای جامعه، امری ضروری و جدی بوده، اما در این فرآیند مهم، وضعیت دانشجویان شاغل به تحصیل، اعضای هیأت علمی، امکانات و تجهیزات هر یک از واحدهای دانشگاهی باید مورد توجه قرار گیرد.

پیام تبریک رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به حجج الاسلام حاج صادقی و سعیدی

دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پیام های جداگانه ای انتصاب نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا را تبریک گفت.

مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را براساس قرآن ساماندهی کنیم

حجت الاسلام دکتر ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در دومین دوره جشنواره ملی قرآنی شیخ طبرسی که در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، با بیان اینکه جشنواره قرآنی شیخ طبرسی به عنوان یک جشنواره ملی بزرگ برگزار می شود، ابراز امیدواری کرد: این جشنواره در آینده با ابعاد و فراگیری بیشتری در دو سطح ملی و بین المللی برگزار شود تا دانشگاه های کل جهان از برکت قرآنی بهره مند شوند و به دلیل وجود پربرکت قرآن و گنجینه ارزشمند روایات اسلامی است که ما در حوزه علوم انسانی صاحب مکتب و اثر هستیم.

جشنواره ملی قرآنی شیخ طبرسی با حضور دکتر ولایتی

جایزه ویژه علامه طباطبایی در دومین جشنواره ملی قرآنی شیخ طبرسی با حضور رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی برای دو اثر «تفسیر تسنیم» و «تفسیر موضوعی قرآن کریم» به آیت‌الله جوادی آملی اهدا شد که فرزند ایشان حجت الاسلام والمسلمین مرتضی واعظ جوادی به نمایندگی از ابوی گرامی خود، جایزه را دریافت کرد.

جلسه هم اندیشی مدیران حراست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران برگزار شد

جلسه هم اندیشی مدیران حراست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با حضور مشاور و رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران به میزبانی واحد تهران مرکزی برگزار شد. دکتر محمد مهدی طهرانچی عضو هیات امنا دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحدتهران مرکزی در این مراسم گفت: باید با اتکا به بدنه اکثریت سالم دانشگاه، منویات مقام معظم رهبری ( مدظله) را محقق سازیم تا آنچه شایسته نظام است، اتفاق بیفتد.دکتر عزت ا... میرزایی مدیر کل حراست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی نیز در این جلسه هدف از برگزاری این نشست را هم افزایی و بصیرت افزایی مدیران حراست عنوان کرد و گفت: همکاران حراست با رعایت تقوا، دینداری، حفظ کرامت و حرمت افراد و بهره گیری شایسته از توانمندی های سرمایه های انسانی، تمامی توان و کوشش خود را به کار گیرند و حافظ مصالح، شئونات و اموال دانشگاه باشند.

تقدیر از آثار برگزیده جشنواره ملی قرآنی شیخ طبرسی با حضور حجت الاسلام ابوترابی‌فرد و دکتر کلانتری در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد

مراسم تقدیر از آثار برگزیده دومین جشنواره ملی قرآنی شیخ طبرسی با حضور حجت الاسلام ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران و دکتر ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

دکتر پورعباس: هیچ تصمیمی برای تعطیلی واحدهای دانشگاهی نداریم

دکتر عبدالرسول پورعباس معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی در بیست و سومین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با بیان اینکه مشکلات استان ها را با مدیریت استان رفع می کنیم، اظهار داشت: بخش عمده‌ای از وظایف سازمان مرکزی به استان‌ها تفویض اختیار خواهد شد تا بتوانند با حفظ منابع به رفع نیازهای جاری خود بپردازند. این امر سبب خواهد شد تا زمینه رفع مشکلات و ارتقای واحدها به خوبی و با سرعت عمل بیشتری انجام شود. به دنبال خلق منابع و راهکارهای جدید هستیم تا تمرکز مالی دانشگاه بر پایه شهریه دانشجویی برداشته شود، یکی از مهمترین مباحثی که در دانشگاه آزاد اسلامی به آن توجه ویژه شده، تعامل بین‌بخشی و فرابخشی است تا بتوانیم با این عملکرد افزون بر استفاده از فرصت های بیرون دانشگاهی، از ظرفیت ها و امکانات موجود در دانشگاه نیز برای تعامل سازنده با سایر نهادها بهره لازم را ببریم.و هیچ واحدی در کشور تعطیل نخواهد شد،در صورتی که در رشته‌ای با کاهش شدید دانشجو مواجه شویم، این رشته‌ها را به سمت و سویی که متناسب با نیازهای دانشگاه و جامعه باشد، تغییر خواهیم داد. نگاه مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی بر برندسازی در عرصه‌های تجاری علم و محصولات دانش‌بنیان است.

دکتر ولایتی:قرآن کریم دُر یگانه عالم خلقت است/ تنها کتابی که هیچ شکی در اصالت آن نیست، قرآن کریم است

دکتر علی اکبر ولایتی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در دومین جشنواره ملی قرآنی شیخ طبرسی که در تالار دکتر حبیبی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، گفت: توفیقی است که امروز در خدمت این جمع قرآنی باشم. از پیام محبت‌آمیز آیت‌الله جوادی آملی به این مراسم و اصحاب فرهنگ و قرآن دانشگاه آزاد اسلامی تشکر و قدردانی می کنم.

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: به لحاظ سبقه فکری، مقدمه ای تاریخی عرض کنم و آن این که در بین همه کتب آسمانی، تنها کتابی که هیچ شکی در اصالت آن نیست، قرآن کریم است ، در صورتی که اصل تورات و انجیل از بین رفته و حواریون و نزدیکان حضرت موسی (ع) هرچه در یاد داشته‌اند، جمع‌آوری کردند و این کتاب ها را نوشتند و کسانی که علم دین نمی دانند، برای آگاهی از تفسیر قرآن کریم، از عالمان دینی سوال کنند.

دکتر ولایتی یک اصله نهال غرس کرد

دکتر علی اکبر ولایتی رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم روز درختکاری و در جمع خبرنگاران با اشاره به سنت حسنه درختکاری در فرهنگ مسلمانان و ایرانیان، گفت: درختکاری بنا به یک سنت حسنه ای که ریشه در اعتقادات مسلمانان و ایرانیان دارد، همواره کار مقدسی است و در حاشیه جشنواره ملی قرآنی شیخ طبرسی، یک اصله نهال سرو در جوار مزار شهدای گمنام واحد علوم و تحقیقات غرس کرد.

دکتر فرهاد رهبر یک اصله نهال در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز غرس کرد

دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی که برای شرکت در دوازدهمین جلسه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی امروز به تبریز سفر کرده، در بدو ورود به دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در پاسداشت روز درختکاری اقدام به کاشت نهالی در محوطه این دانشگاه کرد.

پیش از این دکتر فرهاد رهبر با دستور ویژه ای به دبیران هیات‌های امنای استانی، روسای واحدها، مراکز آموزشی و سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی بر لزوم اهتمام به فرهنگ درختکاری در جهت مبارزه با آلودگی های زیست محیطی تاکید کرده بود.

دکتر منادی: دانشگاه آزاد اسلامی دیگر متعلق به گروه یا اشخاص خاصی نیست

دکتر علیرضا منادی که به عنوان نماینده تام الاختیار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پانزدهمین جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی حضور داشت، گفت: با توجه به شرایط خاص دانشگاه آزاد اسلامی قبول مدیریت این دانشگاه امر بسیار سختی است که با توجه به سبقه علمی و عملی دکتر پوریوسف حضور ایشان به عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی نقطه عطف موفقیت های این دانشگاه خواهد بود.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه مردمی است و دیگر متعلق به گروه یا اشخاص خاصی نیست، اظهار داشت: امام خمینی (ره) فرمودند که همه جای ایران را باید مدرسه درست کنیم و با کمک خدای متعال در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی دارای واحد دانشگاهی در سرتاسر ایران است.این دانشگاه دارای 6 میلیون دانش آموخته است و در حال حاضر این دانشگاه دارای یک میلیون و هفتصد و 30 هزار دانشجو با مساحتی بالغ بر 20 میلیون متر مربع است.

وی با اشاره به فرصت ها و جایگاه مناسب دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی، گفت: کردستان عراق یک فرصت مناسب برای این استان جهت جذب دانشجو است؛ ضروری است برای جذب دانشجو از خارج، برنامه ریزی های اساسی صورت پذیرد، چرا که این امر موجب گسترش فرهنگ و صدور انقلاب عزیزمان نیز می‌شود.

دکتر فرهاد رهبر: اساتید موضوع پایان نامه ها را به سمت گرنت سازی سوق دهند

دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در دوازدهمین جلسه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی خطاب به اعضای هیأت امنای این دانشگاه، گفت: نتیجه و سرانجام کارها بسیار مهم است، از این رو از اعضای هیأت امنا مصوباتی می خواهم تا بتوانند در زمان بحران با اجرای آن، دانشگاه را نجات دهند.اعضای هیأت امنا باید با برنامه ریزی مدون، افزایش بهره وری و حذف هزینه های غیرضروری هزینه ها را کاهش دهند. در تنظیم بودجه باید مدیریت هزینه ها در جهت کاهش هزینه ها باشد و ارقام واقعی را ارائه و راهکارهایی برای درآمدزایی تدوین شود. کیفیت بخشیدن به آموزش و پژوهش براساس کیفیت بخشی به هرم اعضای هیات علمی آغاز می‌شود. اعضای هیأت علمی باید در طول سه یا چهار سال موفق به اخذ گرنت برای دانشگاه محل تدریس خود شوند، این سبب می شود تا استادان موضوعات فعالیتهای پژوهشی و پایان نامه ها را به سمت گرنت سازی سوق دهند و با برنامه ریزی می توان کاری کرد که دانشجویان و اساتید برای دانشگاه درآمدزایی کنند. باید با گسترش شرکت های دانش بنیان و استفاده از ظرفیتهای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و ورزشی به سمت تولید ثروت پیش برویم.

تأکید رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بر بازنگری جدی در رشته‌های تحصیلی

دکتر فرهاد رهبر در جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی در واحد تبریز، گفت: بررسی آمار دانشجویان کشور نشان می‌دهد، کاهش دانشجو فقط مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی نیست، بلکه شامل کل دانشگاههای کشور می‌شود. باید تدابیری اندیشیده شود تا دانشگاه هرچه زودتر از بحران کاهش دانشجو خارج شود تا بتوانیم تمامی توان خود را برای ارتقای سطح فرهنگی، آموزشی و پژوهشی به کار گیریم.تاکنون در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی کار مؤثری برای جذب درآمد غیرشهریه ای انجام نشده، لذا رویکرد گذشته پاسخگو نیست و باید برای برون‌رفت از مشکلات و وضعیت فعلی به سمت درآمدهای غیرشهریه‌ای حرکت کرده و وابستگی خود را به شهریه کاهش دهیم. گسترش مهارت‌آفرینی و مهارت‌آموزی و ارتباط مهارت‌آفرینان با بازار کار موجب حل مسئله اشتغال و رفع بیکاری خواهد شد. امروز شرایط به گونه‌ای است که جامعه به تکنسین نیاز دارد.

دکتر فرهاد رهبر با تأکید بر بازنگری جدی در رشته‌ها، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی باید در مقاطع کاردانی و کارشناسی با توجه به مزیت‌ها و نیازهای منطقه به سوی آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای پیش رود. پژوهش باید در راستای نیاز جامعه انجام پذیرد و با تشکیل کمیته‌های تخصصی و کارشناسی در سطح استان برای همه مشکلات راه‌حل کارشناسانه ارائه شود.

گزارش:ندافراهانی

کد خبر: 913993

وب گردی

وب گردی