صالحی: جایگزینی کتاب به جای پیک نوروزی باید ارزیابی شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین کتابخانه گردی، گفت: جایگزین کردن کتاب به جای پیک های نوروزی ایده خوبی است که باید در مقام اجرا مورد ارزیابی قرار گیرد و نباید با اصل ایده مقابله شود.

به‌گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، صبح امروز پنجشنبه 17 اسفندماه همزمان با روز کتابخانه‌گردی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی، با حضور در کتابخانه عمومی «ارغوان» در آئین گرامیداشت سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شرکت کرد.

سید عباس صالحی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز درباره طرح حذف پیک نوروزی در تعطیلات نوروزی و جایگزینی مطالعه کتاب گفت: هر چیزی که جامعه دانش آموزی ما را از تکالیف اجباری به حوزه های اشتیاقی و انتخابی وارد کند به تعلیم و تربیت واقعی کمک می کند و هر مقداری که از مشق های اجباری به طرف انتخاب های خود فرزندان کمک کنیم قطعا تاثیراتش بیشتر است.

فضاهای مطالعه را بازتر کنیم

وی با بیان اینکه باید از کتاب های دستوری به کتابهای انتخاب حرکت کنیم افزود: فضاهای مطالعه را هر قدر بازتر کنیم برای انتخاب کتاب توسط فرزندان موثر است و بحث کتابخوانی به حوزه تعلیم و تربیت و هم آینده سازی فرزندان کمک می کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: این طرح با توجه به اینکه تجربه نخستینش است و می تواند مورد ازیابی قرار بگیرد و به نظر می آید همه ما باید تلاش کنیم این تجربه ها با نقص هایی که دارد خفه نشود زیرا هر تجربه ای در نقطه نخستین مشکلاتی دارد در این رابطه نیازمند کمک اهالی تعلیم و تربیت و رسانه است.

صالحی با بیان اینکه ایده های زیادی در فضای تعلیم و تربیت ما اخیرا فضای بیشتری را به خود اختصاص داد خاطرنشان کرد: ایده های مختلفی مثل زنگ های کتابخوانی و درگیر کردن حوزه های کتاب های دستوری مانند تبدیل کردن پیک های نوروزی به کتابهای انتخابی ، ایده های خوبی هستند که باید در مقام اجرا مورد ارزابی قرار بگیرند و اگر مشکلی دارند مشکلاتشان حل شود و با اصل ایده مقابله نشود

وی درباره سوال خبرنگاری در مورد وضعیت نمایشگاه بین المللی کتاب سی و یکم و انتقادات برخی از ناشران بر نبود فضای کافی مسقف مبنی بر اینکه پشیمان نیستید که به مصلی بازگشتید گفت: نه ما از چیزی پشیمان نیستیم و تقدیرها و اتفاقاتی که رخ د اده انشاءالله با تلاش همه دست اندرکاران مسیر رو به رشدی را خواهد داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در رابطه با این تغییر قبلا هم گفته ام البته طبعا تصمیم مناسبی برای این دوره بوده است و آخرین گزارشات را از دوستان داشتم و اما اینکه تصمیم نهایی الان در چه مقطعی است ،مسئولان دست اندرکار با مسئولان مصلی در حال رایزنی هستند و به نظر می آید ما حداقل سهم چادرهایمان خیلی کمتر از گذشته خواهد بود ولی سهم آن چه که دوستان در مصلی دیده اند از نظر آن مقدار چادری که به عنوان غرفه در نظر گرفته شده است در مقایسه با زمان قبل مصلی قابل مقایسه نیست.

صالحی اضافه کرد: اعتبار اینکه رواق های شرقی و غربی نیز به مجموعه نمایشگاه اضافه می شوند و تا حد زیادی به این مسئله کمک می کنند و برآورد ما این است که انشاءالله با تلاش های مسئولان مصلی و وزارت مسکن تا قبل از عید و 15 فروردین آماده سازی های محیطی انجام شود و که فضای مسقف هم داشته باشیم که قابل مقایسه با قبل از این نخواهد بود.

وی درباره نارضایتی ناشران عرب گفت: انشاءالله رضایت آنان را هم جلب می کنیم.

سید عباس صالحی درباره طرح های خلاقانه نهاد کتابخانه ها در ترغیب مطالعه کودکان و نوجوانان گفت: به نظر می آ ید کسانی که دغدغه کتاب را دارند چه نهادهای رسمی مانند نهاد کتابخانه های عمومی کشور، خانه کتاب و مجموعه هایی که عهده دار رسمی این گونه فعالیت ها هستند هم مجموعه کسانی که ممکن است مسئولیت رسمی نداشته باشند اما دغدغه حوزه مکتوب ما را دارند حتما این مسئله بسیار مهم را که ما احتیاج به طرح های جدید و ایده های خلاقانه داریم.

فضای مجازی را صرفا تهدید نمی دانم

وی افزود: در حوزه فرهنگ مکتوب و فضاهای رقیب در حوزه کتابخوانی می تواند فرصت ساز و تهدید آفرین باشد. تا قبل از این فضاهای تصویری بود و الان فضاهای مجازی نیز اضافه شده است و فضای مجازی را صرفا تهدید نمی دانم و می تواند فرصتی برای کتابخوانی نیز باشد و اما مهم این است که از این فضاها چطور می توان برای گسترش کتابخوانی استفاده کرد. آن چیزی که می تواند ما را از این رقبای فزاینده که مسیر را برای کتابخوانی سنگین می کنند رقابت را به نفع کتابخوانی پیش ببرد این است که به سمت طرح ها و ایده های تازه تری حرکت کنیم.

این مقام مسئول اظهار کرد: هر یک از ایده های تازه می تواند جامعه کتابخوانی ما را به فضاهای تازه نزدیک کند و ممکن است این ها ایده ها در نگاه نخست به نظر کوچک بیایند اما با یکدیگر حجم گسترده ای از این ایده ها می توانند فضای حوزه کتاب را فضای بهتهری کنند و در این نشست 100 نفر شرکت می کنند اما این 100 نفر را در صدها شهر ضرب کنیم و بعد می تواند به کتابی که مطرح می شود جلب توجه کند برای چند صد نفر که این کتاب چیست و خود این ایده ها ولو به تنهایی به نظر بیایند که در یک نشست 100 نفره دیده می شود اما در گستره ای تاثیرات خود را دارد و همه آنهایی که به حوزه فرهنگ مکتوب تعلق دارند چه نهادهای رسمی مبلغ کتاب و چه نهادهای غیر رسمی روی گسترش ایده های خلاقانه که تجربه شود و توسعه یابد فعالیت های بیشتری انجام دهد و فعالیت هایی نهاد تاکنون در یان زمینه انجام داده است که قابل تقدیر است.

همچنین وزیر ارشاد درباره آئین کتابخانه‌گردی گفت: بی‌تردید در بحث تمدن‌سازی مقوله کتاب از اهمیت فراوانی برخوردار است. آئین کتابخانه‌گردی که به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برنامه‌ریزی شده تاکید بر توجه به حلقه‌های مختلف حوزه نشر شامل کتابفروشان، مولفان و ناشران است.

وی ادامه داد: کتابخانه‌ها باشگاه فرهنگی هستند، تمدن اسلامی با ساخت کتابخانه‌ها آغاز شد به‌عبارت دیگر در تمدن اسلامی حرکت علمی‌ای که منجر به شکوفایی تمدن به قرن سوم و چهارم منتهی می‌شود نخست کتابخانه‌ها شکل گرفتند و بعد مدارس و دانشگاه‌ها تاسیس شدند. کتابخانه‌ها از ظرفیت بالایی برخوردارند تا تمدن‌سازی کنند. کتابخانه‌ها با توجه به ویژگی‌ای که دارند به قشر خاصی محدود نمی‌شوند به‌عبارت دیگر کتابخانه‌های می‌توانند میزبان کودکان خردسال تا افراد مسن باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره میزان مطالعه ایرانیان بیان کرد: ابتدا باید درباره تعریف مطالعه به توافق برسیم. چراکه بخشی از مطالعه در فضای مجازی اتفاق می‌افتد. به‌عبارت دیگر فضای مجازی از سویی تهدیدکننده و از سوی دیگر فرصت است.

صالحی ادامه داد: باتوجه به حرکت سریع جامعه ایرانی از فضای شفاهی به فضای تصویری و مانند جامعه غربی فرآیند تدریجی را طی نکرد، موجب شد عبور از فضای شفاهی به مکتوب به درستی طی نشود بنابراین موجب شد جریان مطالعه در ایران و جوامع شبیه ما ضعیف باشد.

براساس این گزارش، در جریان این بازدید علیرضا مختارپور؛ دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نیکنام حسینی‌پور؛ سرپرست موسسه خانه‌کتاب، علی نیکنام؛ مدیرکل کتابخانه‌‌های عمومی استان تهران، محمود آموزگار؛ رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، نادر قدیانی؛ مدیرمسئول انتشارات قدیانی و صبا صدرایی؛ مسئول کتابخانه عمومی «ارغوان» حضور داشتند.

همچنین کتابخانه عمومی «ارغوان» در 350 مترمربع بنا شده که دارای دو بخش مخزن و سالن مطالعه است. حدود 30 هزار عنوان کتاب در این کتابخانه وجود دارد و ماهیانه بیش از 2هزار و 200 عنوان کتاب به 2هزار عضو امانت داده می‌شود.

کتابخانه عمومی «ارغوان» سال 1385 در پارک ارغوان واقع در خیابان دولت، خیابان دیباجی جنوبی تاسیس شده است.

502

کد خبر: 914062

وب گردی

وب گردی