جهانگیری: ایران امنیت و رفاه عراق را امنیت و رفاه خود می داند/فواد معصوم: نقش ایران در مقابله با داعش را فراموش نمی‌کنیم

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اهمیت انسجام داخلی و سیاسی عراق و ضرورت پیشگیری از آسیب رسیدن به انسجام داخلی این کشور گفت: مهمترین پیشنیاز یکپارچگی عراق انسجام داخلی است چرا که بدون انسجام و همگرایی شاهد دخالت بیگانگان در امور این کشور خواهیم بود.

به گزارش ایسکانیوز، اسحاق جهانگیری صبح امروز (پنجشنبه) در دیدار نوری المالکی معاون اول رییس جمهور عراق که در محل اقامت معاون اول رییس جمهور کشورمان انجام شد اظهار داشت: مسائل عراق پس از داعش پیچیدگی هایی دارد و انتظارات و مطالبات مردم نیز افزایش یافته و مردم توقع دارند که هرچه سریعتر مشکلات مرتفع شود و بازسازی عراق سرعت بیشتری پیدا کند و عراق به جایگاه اصلی خود که یکی از کشورهای قدرتمند جهان اسلام بوده بازگردد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه عراق ظرفیت های مهمی دارد و از مولفه های قدرت زیادی برخوردار است، خاطر نشان کرد: مردم عراق مردمی با فرهنگ و ریشه دار هستند و مرجعیت دینی این کشور نفوذ کلام و تاثیرگذاری بالایی دارد.

وی افزود: عراق همچنین از شخصیت های سیاسی و دینی با تجربه و مدبر برخوردار است که نشان دادند در سخت ترین روزها می توانند بهترین تصمیمات را برای کشور اتخاذ کنند.

جهانگیری اضافه کرد: با توانمندی های فراوانی که در عراق وجود دارد علی رغم میل برخی کشورها که می خواهند عراق به جایگاه واقعی خود بازنگردد، عراق مسیر توسعه و پیشرفت را طی خواهد کرد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به برخی اختلاف ها که درمیان گروه های مختلف کشور عراق وجود دارد افزود: نقش مرجعیت در حل اختلافات بسیار مهم و کارآمد است و درمواقع اختلاف می تواند کارساز و تعیین کننده باشد.

وی با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار مردم و دولت عراق بوده و روابط دو کشور جداشدنی نیست تصریح کرد: همراهی ایران با عراق در مبارزه با داعش نشان داد که ایران در روزهای سخت و در روزهای پیروزی در کنار ملت عراق است و امنیت و رفاه عراق را امنیت و رفاه خود می داند.

جهانگیری روابط دو جانبه و مناسبات سیاسی و اقتصادی دو کشور را مثبت و رو به رشد ارزیابی کرد و اظهار داشت: روابط دو کشور از پیشرفت های خوبی برخوردار بوده البته برخی موانع و مشکلات نیز وجود دارد که حل آنها نیازمند تصمیمات جدی و از بین بردن بروکراسی در دو کشور است.

معاون اول رییس جمهور اظهار امیدواری کرد روابط دو جانبه تهران ـ بغداد همواره رو به توسعه باشد و ایران بتواند در بازسازی عراق در کنار دولت و ملت این کشور نقش پر رنگ تری را بر عهده بگیرد.

معاون اول رییس جمهور عراق نیز در این دیدار با اشاره به انتخابات پیش رو در این کشور، بر اهمیت و حساسیت این انتخابات تاکید کرد و گفت: باید تلاش کنیم اوضاع را به خوبی کنترل کنیم چرا که بروز اختلافات می تواند به ساختار سیاسی کشور آسیب وارد کند.

*عراق خواهان ایفای نقش پر رنگ تر بخش خصوصی ایران است

رییس جمهور عراق نیز در این دیدار با تاکید بر روابط تاریخی، فرهنگی و دینی دو کشور ایران و عراق گفت: عراق حمایت ایران از عراق در مقابله با گروه های تروریستی و داعش را فراموش نکرده و امروز نیز در دوره بازسازی نیازمند این همکاری هستیم.

فواد معصوم با اشاره به زمینه های بسیار برای همکاری اقتصادی دو کشور گفت: عراق از سرمایه گذاری جمهوری اسلامی ایران در طرح ها و پروژه های اقتصادی استقبال می کند و خواهان ایفای نقش پر رنگ تر بخش خصوصی ایران در این زمینه است.

وی همکاری با کشورهای دوست و همسایه را اولویت بغداد توصیف و تاکید کرد: روابط دو کشور براساس منافع مشترک بنا شده است و اطمینان می دهیم که عراق در هیچ اقدامی علیه همسایگانش مشارکت نخواهد کرد.

رییس جمهور عراق با اشاره به مذاکرات انجام شده در حوزه مسائل اقتصادی،‌بانکی و آب و هوا گفت: ما خواهان استفاده از تجربیات ایران برای حل مشکلات هستیم.

فواد معصوم بر حفظ وحدت ملت عراق در برهه کنونی تاکید کرد و آن را عاملی مهم برای عبور از مشکلات و حفظ یکپارچگی عراق دانست.

*رابطه عراق با جمهوری اسلامی ایران را رابطه ای راهبردی است

نوری المالکی با تاکید بر اهمیت اتحاد و همدلی میان گروه های شیعه، سنی و کردهای عراق خاطر نشان کرد: اگر همدلی در میان گروه های عراقی نباشد شاهد طایفه گری و توطئه های خارجی در عراق خواهیم بود چرا که برخی کشورهای منطقه بدنبال توطئه در عراق هستند.

وی با قدردانی از حمایت های جمهوری اسلامی ایران از عراق تصریح کرد: اگر موضع گیری و حمایت های تهران نبود، رویا و آمال برخی از کشورهای منطقه در عراق محقق می شد اما ایران همواره و در همه حال در کنار دولت و ملت عراق بوده و امیدوارم این حمایت ها در رشد اقتصادی و سرمایه گذاری در عراق نیز نمود پیدا کند.

نوری المالکی رابطه عراق با جمهوری اسلامی ایران را رابطه ای راهبردی توصیف کرد و خواستار تقویت هر چه بیشتر مناسبات تهران ـ بغداد شد و افزود: بغداد علاقمند است روابط خود را با همه کشورها گسترش دهد اما روابط تهران ـ بغداد از ویژگی متمایزی برخوردار است.

وی با اشاره به اعمال برخی معافیت های گمرکی در عراق گفت: معتقد هستم که معافیت های گمرکی باید در وهله نخست نسبت به کالاهای ایرانی اعمال شود و باید برای ایران و کالاهای این کشور با سایر کشورها فرق قائل شویم.

نوری المالکی افزود: آمریکا برخورداری عراق از هرگونه سلاح و تجهیزات نظامی را منع می کند و گروه های تروریستی نظیر داعش را در این کشور تقویت می نماید اما جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه ها عراق را مورد حمایت خود قرار داده است.

وی مشکل اصلی عراق را عدم وجود وفاق سیاسی در میان قشرهای مختلف این کشور دانست و گفت: اختلافات میان شیعه، سنی و کردهای عراق می تواند منجر به بروز مشکلات، مسائل منفی و سربرآوردن تروریسم در این کشور شود.

نوری المالکی با تاکید بر اینکه ما باید به دنبال اکثریت و یکپارچگی در عراق باشیم گفت: شعار کنونی برای انتخابات پیش رو نیز اکثریت سیاسی و تشکیل فهرست های دموکراتیک است که همگان در آن مشارکت داشته باشند.

301

کد خبر: 914071

وب گردی

وب گردی