ثبت نوروزخوانی اقوام در تهران/ حاجی فیروز قابل مقایسه با بابانوئل نیست

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران از ثبت نوروزخوانی اقوام در تهران به نام منطقه ۱۳ خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز ، محمدجواد حق‌شناس در مراسم افتتاحیه رسمی نخستین جشنواره نوروزخوانی اقوام منطقه ۱۳ با طرح این مسئله که برخی می‌پرسند چرا حاجی فیروز گدایی می‌کند در حالی که بابانوئل آن‌ها برایشان در شب کریسمس هدیه می‌آورد، اظهار کرد: این نتیجه عدم شناخت شخصیت و فرهنگ حاجی فیروز است. حاجی فیروز گدا نیست؛ بلکه پیام آور نوروز، بهار و شادی است. حاجی فیروز از این بابت قابل مقایسه با بابانوئل نیست.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: حاجی فیروز با لباس قرمز و شادی آفرین پیام نوروز است. صورت خود را سیاه می‌کند که شما را خوشحال کند در واقع رنگ زرد و رنج خود را با ذغال سیاه می‌کند که شما متوجه رنگ زردش نشوید، ولی شادی را با تغییر صدایش به جامعه و شهروندان هدیه می‌کند.

حق شناس نوروز را مظهر بهار، اعتدال و تمام شدن زمستان و آغاز رویش دانست و گفت: اگر از این منظر نگاه کنیم بزرگترین فلسفه را پشت سر نوروز و حاجی فیروزمان داریم و آیا باید او را با بابانوئل که می‌خواهد از سوراخ دودکش وارد خانه شود و به شما هدیه دهد مقایسه کرد.

وی از ثبت نوروز خوانی اقوام در تهران خبرداد و گفت: نوروزخوانی اقوام در تهران به نام منطقه ۱۳ ثبت شده است.

همچنین هوشنگ جاوید، دبیر نخستین جشنواره نوروزخوانی اقوام منطقه ۱۳ از ایجاد دبیرخانه دائمی نوروزخوانی اقوام در منطقه ۱۳ خبر داد و گفت: قدمت این موضوع به چند هزار سال در ایران برمی‌گردد.

وی تصریح کرد: گروه‌های نوروزخوانی از اقوام ترک، لر، کرد، خراسان، گیلان و مازندران در سطح محلات به اجرای برنامه خواهند پرداخت و با اهدای گل به شهروندان منطقه ۱۳ آمدن فصل بهار را بشارت می‌دهند.

701

کد خبر: 914083

وب گردی

وب گردی