انتقاد رییس سازمان بازرسی کشور از سیاست های دوگانه حقوق بشری غرب

رییس سازمان بازرسی کل کشور با نقد سیاست های غرب در برخورد با حقوق بشر گفت: سیاست این کشورها در زمینه حقوق بشری دوگانه و فریبکارانه است.

به گزارش ایسکانیوز 'قاضی سراج' روز پنجشنبه در دیدار با خانم 'یوکو کامیکاوا' وزیر دادگستری ژاپن به تشریح حوادث خاورمیانه از جمله در کشورهای سوریه، عراق، یمن و افغانستان پرداخت و بی توجهی مجامع، نهادهای بین المللی و اروپایی به نقض حقوق بشر در کشور میانمار و برخی مناطق دیگر را نمونه این تضاد دانست.

وی در ادامه با بیان شرح وظایف و اقدامات سازمان بازرسی کل کشور در حوزه های نظارت، بازرسی، صیانت از حقوق مدنی و رسیدگی به شکایات مردمی، تقویت همکاری میان دو کشور در این حوزه ها را حائز اهمیت دانست.

او بر اجرای مفاد یادداشت تفاهم همکاری دو جانبه با دیوان ارزیابی اداری (آمبودزمان) ژاپن و تبادل تجربیات و برگزاری دوره های آموزشی تاکید کرد.

واژه «آمبودزمان» (Ombudsman) ریشه‌ای سوئدی (اسکاندیناوی) دارد و حدود یکصد سال است که در اروپا، آمریکا، آسیا و آفریقا برای بیان مفهوم «مبارزه با فساد» استفاده می‌شود.

معنی کلاسیک و اصلی این واژه، مراجع و نهادهایی که به شکایات مردم از دستگاه‌های اداری رسیدگی غیرقضایی می‌کنند، ‌است.

ویژگی این نوع رسیدگی غیرقضایی و آمبودزمانی، عدم تشریفات و افزایش سرعت‌العمل در به نتیجه رسیدن شکایات است به همین خاطر، آمبودزمان مورد استقبال کشورهای مختلف دنیا قرار گرفته است.

سازمان بازرسی کل کشور به عنوان عضو موسس انجمن به نمایندگی از کشورمان از بدو تاسیس در انجمن حضور داشته و در تمامی مذاکرات و جلسات هیات مدیره و مجمع عمومی نقش فعالی داشته است.

این سازمان تجربه برگزاری چهارمین اجلاس دو سالانه و مجمع عمومی و جلسه‌های هیئت مدیره انجمن را در کارنامه خود دارد.

وزیر دادگستری ژاپن نیز در این دیدار با اظهار خشنودی از توسعه مناسبات دو کشور گفت: ژاپن توجه ویژه ای به روابط دوجانبه با ایران داشته و از همکاری های سازمان بازرسی کل ایران با دیوان ارزیابی اداری (آمبودزمان) کشورش در گسترش این مناسبات حمایت می نماید.

کامیکاوا با اشاره به برگزاری چهاردهمین کنگره سازمان ملل متحد برای پیشگیری از وقوع جرم و عدالت کیفری در سال ٢٠٢٠ در کیوتو، ضمن تمجید از حضور کیفی کشورمان در کنگره سیزدهم، خواستار حضور مسئولین ذیربط در این رویداد مهم بین المللی شد.

301

کد خبر: 914099

وب گردی

وب گردی