زاهدی: پایان تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان/نظام آموزش عالی کشور بیمار است

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در نشست خبری از پایان تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان خبر داد و گفت: نظام آموزش عالی ما متناسب با نیازها، مساله محور و بازار کار نیست و همچنین در آن نوآوری و خلاقیت مخصوصا در دوره لیسانس وجود ندارد،

به گزارش ایسکانیوز محمدمهدی زاهدی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه از مخالفت برخی نمایندگان مجلس با تعطیلی واحدهای علمی کاربردی دولتی سخن به میان آورد و اظهار کرد: دولت مصوب کرده که هیچ دستگاه دولتی حق تاسیس واحد دانشگاهی و علمی کاربردی نداشته باشد و این مهم در مجلس مطرح شد و به دولت اعلام کردیم که این تصمیم عجولانه بوده زیرا برخی از این واحدهای آموزشی حرفه ای است و در این راستا منتظر تصمیم دولت هستیم.

وی از تشکیل جنبش نخبگان در استان با محوریت کرمان در راستای تاثیرگذاری موثر در برنامه‌های استان خبر داد و بیان کرد: امیدواریم با این جنبش نخبگانی بتوانیم یک جهش برنامه ریزی در استان داشته باشیم تا هر چه بهتر بتوانیم توسعه پایدار استان را رقم زنیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که توسعه با دعواهای سیاسی امکان‌پذیر نخواهد بود، بیان کرد: از همه افرادی که دغدغه آنها پیشرفت و توسعه استان است استقبال می کنیم.

وی پویایی را یکی از شاخصه های مدیر کارآمد برشمرد و ادامه داد: از مدیران کارآمد، خلاق، نوآوری که جهادی کار می‌کنند، حمایت می کنیم. همچنین با مدیران کاهل که همراه جنبش نخبگانی استان نباشند و پای کار نیایند از طریق مجاری قانونی برخورد خواهیم کرد.

زاهدی بر لزوم فعال سازی پارک علم و فناوری استان تاکید کرد و افزود: حدود ۲ میلیارد تومان در بودجه سال آینده به بودجه پارک علم و فناوری استان اضافه کرده‌ایم که امیدواریم این اعتبار به تصویب رسد تا شاهد جهش فکری، عملی، خلاقانه و نوآورانه از این شرکت ها و استارت آپ ها باشیم.

وی در ادامه با اشاره به لایحه بودجه ۹۷ عنوان کرد: اشکالاتی به لایحه بودجه ۹۷ وارد بود که مقداری آن را تغییر و عدالت محوری را اساس بودجه ۹۷ قرار داده ایم، به‌گونه‌ای‌که افزایش ضریب حقوقی به صورت پلکانی و اخذ مالیات به صورت پلکانی از مهمترین محورهای عدالت محوری بودجه سال آینده هستند و همچنین پاداش پایان خدمت، مسایل معلولین، مشکلات بازنشستگان و ... از دیگر این موارد می‌باشد.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: منابع درآمدی جدیدی خارج از لایحه بودجه برای بخش آموزش در نظر گرفته‌ایم به‌گونه‌ای که بیش از ۶۰۰۰ میلیارد تومان به آموزش و پرورش و حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان به وزارت علوم اختصاص داده شده که حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان آن برای بازنشستگان این دو دستگاه اختصاص داده‌ایم.

وی از پایان تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان خبر داد و بیان کرد: اتباع بیگانه در استان یک معضل و تهدید جدی شده است و باید مردم استان یک کمپین در این خصوص تشکیل دهند و باید مردم، محور مطالبه گری باشند و ما هم حمایت می‌کنیم لذا باید مردم مطالبه گری کنند تا دولت متوجه شود که این مهم یک مطالبه مردمی است.

زاهدی در خصوص طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان مطرح کرد: کسی که در قبل از انقلاب خانه اجاره‌ای دارد چگونه باید اکنون درآمد او چند میلیارد تومانی باشد؟ باید شفاف‌سازی شود که این مهم باعث افزایش اعتماد مردم می‌شود و مردم باور می‌کنند که ۹۵ درصد مدیران جامعه سالم بوده‌اند و این اعتماد عمومی بسیار مهم است باید مردم بدانند که برخی از مدیران چند درصد خورده‌اند.

وی از بیمار بودن نظام آموزش عالی کشور سخن گفت و عنوان کرد: نظام آموزش عالی ما متناسب با نیازها، مساله محور و بازار کار نیست و همچنین در آن نوآوری و خلاقیت مخصوصا در دوره لیسانس وجود ندارد، ضمن آنکه مهارت محوری در آن کمرنگ است لذا به دنبال تدوین آمایش سرزمین در دانشگاه‌ها سوق پیدا کرده‌ایم و اکنون وزارت علوم نقشه راه آمایش سرزمین در دانشگاه‌ها را در حال تدوین دارد همچنین وزارت بهداشت و درمان نیز در حال تهیه این نقشه است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: استان کرمان در پذیرش دانشجوی خارجی ضعیف عمل کرده است و ضرورت دارد که مدیران دانشگاهی استان در این خصوص اقدامی داشته باشند.

وی عنوان کرد: همه کارمندان دولت باید خود را نوکر مردم بدانند و نباید نگاه به صورت اربابی به مردم داشته باشند.

زاهدی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه حوزه بانوان و خانواده استانداری کرمان به پایگاه شعار تبدیل شده است، گفت: افراد سالمند که توانمندی شغل ندارند و زنانی بی‌سرپرست و بدسرپرست و همچنین سرپرست خانوار باید مورد حمایت قرار گیرند.

وی به افزایش طلاق در استان کرمان اشاره کرد و ادامه داد: توان بهزیستی برای حمایت زنان بی سرپرست و بدسرپرست کم است و نظام تصمیم گرفته که به آنها کمک کند، اما ما باید با فرهنگ‌سازی آسیب های اجتماعی جامعه را کاهش دهیم تا شاهد تحولی در این مورد باشیم.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کاهش تورم در کشور به دلیل رکود حاکم بر کشور است که از رییس جمهور خواسته ایم در این خصوص و موضوع بیکاری در مجلس حضور یافته و پاسخ دهند.

301

کد خبر: 914106

وب گردی

وب گردی