مرمت سنگ‌های برج آزادی با ماده تولیدی دانشجویان شیمی تهران

مدیریت مجموعه برج آزادی تهران با تاکید بر اینکه برابر قانون هیچ فرد و دستگاهی نمی تواند مسیر عبور و مرور مردم را محدود کند گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران باید با افزایش ساعت فعالیت زیرگذرهای برج آزادی تا هنگام فعالیت برج دسترسی مردم به پارکینگ را تسهیل کند.

به گزارش ایسکانیوز، نعمت اله پایان در تشریح مشکل دسترسی‌های برج آزادی به ویژه در زمان برگزاری تئاترها و همایش هایی که تا نیمه شب به طول می انجامد، گفت: از یک سال پیش که به عنوان رییس مجموعه برج آزادی کار را آغاز کردم، پارکینگی از سوی شهرداری تهران در اختیار مجموعه قرار گرفت که در رینگ داخلی میدان آزادی در مسیر محور جناح به سمت جاده مخصوص قرار داشت.
وی افزود: به واسطه اینکه زیرگذر ما از سمت آیت الله سعیدی به سمت خیابان انقلاب است با هماهنگی شهرداری تهران پارکینگ به سمت خیابان انقلاب انتقال دادیم تا دسترسی شهروندان به پارکینگ از طریق زیرگذر تسهیل شود به ویژه برای مراسم هایی که تا نیمه شب ادامه دارد.
وی ادامه داد: دو ورودی برای برج از سمت خیابان انقلاب برای برج آزادی به وسیله زیرگذر طراحی شده است که مدیریت این زیرگذرها در اختیار سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران است. لذا ساعت کار این زیرگذرها از 8 صبح تا 8 شب است و بعد از این زمان زیرگذرها بسته می شوند در حقیقت بهترین زمانی که برای برج مراجعه کننده داریم این زیرگذرها بسته می شوند.
رییس مجموعه برج آزادی با اشاره به اینکه برابر قانون اجازه نداریم دسترسی شهروندان به معابر را محدود کنیم گفت: شهرداری منطقه 9 با مجموعه برج آزادی تعامل بسیار خوبی دارد اما سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با وجود مکاتبات زیاد در طول پنج ماه گذشته درخصوص زمان فعالیت این زیرگذرها متناسب با فعالیت برج، هیچ اقدامی را انجام نداده است.
وی افزود: عمده برنامه های هنری که درسالن آمفی تئاتر برج آزادی برگزار می شود بعد از ساعت 8 شب آغاز و تا ساعت 12 شب ادامه دارد در حالی که این زیرگذرها در این ساعت تعطیل هستند و شهروندان برای دسترسی به پارکینگ ها باید از سطح میدان و خیابان و از لابه لای ماشین ها عبور کنند که مطلوب نیست و اگر برای این شهروندان اتفاقی بیافتد مسئولیت آن با دستگاه و شخصی است که مسیر عبور مردم را مسدود کرده است.


پایان در بخش دیگری از صحبت های خود به آب ریزش در سطح برج به عنوان یکی دیگر از مشکلات این مجموعه اشاره کرد و افزود: در گذشته آب ریزشی در سطح برج وجود داشت که با همکاری شهرداری تهران در سه فاز این مشکل قرار بود به طور کامل مرتفع شود اما یک فاز آن با توجه به تغییر و تحولات در مدیریت شهری متوقف شد با این حال مشکل خاصی در این بخش نداریم.
وی ادامه داد: متاسفانه به خود المان برج مشکلاتی مترتب است لذا نیاز به مرمت دارد؛ کاشی های فیروزه ای در سطح برج به واسطه اینکه در سال های گذشته با فشار زیاد آب شستشو شده اند آسیب دیده اند. سنگ های استفاده شده در برج سنگ های جوشقان اصفهان هستند و رگه های آهکی دارند لذا اجازه نداریم به این سنگ ها فشار زیاد وارد کنیم کار اشتباهی که در سال های گذشته به وسیله واترجت ها انجام شده و موجب بروز آسیب های جدی به سنگ های المان شده است.
وی تاکید کرد: در حال حاضر مطالعات جامع ای توسط دانشجویان شیمی دانشگاه تهران برای این مشکل انجام شده و ماده ای تولید کردیم که تست شد و طبقه چهارم برج نیز با همین ماده از داخل مرمت شد و سنگ ها به کیفیت روز اول برگشت لذا قصد داریم با همین ماده خود المان را شستشو و مرمت کنیم.
رییس مجموعه برج آزادی مشکل اصلی را در درزبندهای سنگهای سطح برج دانست و افزود: قبلا از ماده ای با کیفیت پایین در درزهای میان سنگ ها استفاده شده و در حال حاضر به سیمان بسیار سفتی تبدیل شده است در حالی که این ماده وظیفه دارد وقتی در سنگ انقباض و انبساط رخ می دهد اجازه حرکت به سنگ دهد تا در آن ترک ایجاد نشود. در اولویت برنامه سال آینده ما قرار گرفته که به همت مسئولین این ماده میان درز سنگ ها را خارج کنیم و "ماستیک" با کیفیت مناسب را جایگزین کنیم تا این مشکل مرتفع شود.
وی تاکید کرد: حل این مشکل بی تردید همت مسئولین را می طلبد لذا لزوم حمایت شهرداری تهران و شورای شهر تهران را نیاز داریم و از مجموعه مدیریت شهری درخواست می کنیم در مرمت برج ما را یاری کنند.

کد خبر: 914217

وب گردی

وب گردی