آنچه از سر جهان گذشت و افق های پیش رو

جهان در این یکسالی که گذشت دست خوش تغییرات و اتفاقات زیادی بود همانطور که در طول سالیان، ما شاهد اتفاقات و اصطلاحا بالا وپایینی های زیادی در جهان هستیم. از درگیری های بین دولت ها و دولت مردان گرفته تا اتفاقاتی که شاید مردمان این جهان ناگزیر تن دادن، به آن ها هستند. در ادامه طی گزارشی به بررسی اهم آن چه در جهان گذشت و آینده پیش رو می پردازیم.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز، در این گیر و دار و اثناء چیزی که برای هر انسانی می تواند زندگی را خوش آیند تر کند و حس امیدواری به آینده را بیش از پیش نمایان سازد مساله احساس صلح و آرامش و امنیت در جهان است.

صلح واژه ای که تمام انسان های دنیا حداقل یکبار هم که شده آن را از گوشه ذهن خود عبور داده اند و آیا به واقع، جهان به سمت صلح پیش رفته و می رود یا خیر؟!

برای برخی کشورها صلح به گونه ای و مطابق با سیاست ها و منافع خودشان تفسیر می گردد. شاید برای کشوری چون آمریکا، صلح در سالی که گذشت لشکر کشی به خاورمیانه و ریختن تمامی عقده های روانی فردی چون ترامپ، بر سر مردم بی گناه سوریه وعراق باشد و درست در نقطه مقابل این جنایات، کشوری چون ایران عزیزمان، برای مقابله با پستی و پلشتی، جوانان رعنایی چون شهید محسن حججی ها را فدای مسیر و راه صلح، آرامش و دفاع از مقدسات کرده است.

در سالی که گذشت در گوشه و کنار این جهان اتفاقات مختلفی رخ داد که در ادامه با معرفی برخی از این کشورها به بررسی اتفاقات و چشم انداز آینده این کشورها می پردازیم.

عراق

کشوری همسایه که سال هاست دست خوش ناملایمات زیادی است از دخالت بیش از حد بیگانگانی چون آمریکا تا ظهور شجره خبیثه داعش. در سالی که گذشت به این کشور چه ها که نگذشت! اما خبر خوشایند و مسرت بخشی که کام مردم عراق را شیرین نمود خبر پایان داعش در این کشور بود که با تلاش های بی حساب نیرو های بسیج مردمی این کشور(حشدالشعبی) و ارتش و البته کمک های کشور ما رقم خورد. حال این کشور در سال جدید با امیدواری انتخابات را پیش رو دارد تا با مشارکت سیاسی خود دستان بیگانه را از خود کوتاه کند.

بعد از اینکه خلافت داعش، حداقل به شکل سرزمینی آن در عراق از بین رفت سوالات متعددی در اذهان مردم شکل گرفت که آینده عراق پسا داعش به چه شکل خواهد بود؟

مسائل مختلفی در یکی دو سال آینده در عراق وجود خواهد داشت که یکی از آن مسائل، آمریکا خواهد بود. این کشور قطعا برای تثبیت دستاوردهای خود و مقابله با تهدیدات ایران، به فکر افزایش حضور نظامی خود در عراق خواهد افتاد، اما همانطور که از قبل نیز مشخص بود مسئولیت بازسازی و دولت سازی در عراق را به دولت های عربی و بخش خصوصی آمریکا واگذار خواهد کرد.

افغانستان

چیزی که از این کشور همسایه بر می آید این است که افغانستان روز به روز نا آرام تر می گردد، از تحرکات بیگانگان گرفته تا ضعیف تر شدن دولت این کشور، در حال حاضر تقریبا شهرهای بزرگ تحت کنترل دولت این کشور است و فضاهای خالی بین شهرها و روستاها (45 درصد از خاک و 62 درصد از جمعیت افغانستان) در کنترل طالبان می باشد. وضعیت افغانستان را می توان به یک آش شله قلمکار تشبیه کرد که احتمالا نه تنها رو به بهبود نخواهد رفت بلکه شرایط در آن وخیم تر هم خواهد شد. چیزی که فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان نیز به آن اعتراف کرده است.

آمریکا نیز به این بهانه که می خواهد تا سال 2020، هشتاد درصد از کنترل این کشور را به دست دولت افغانستان برساند، نیروهای خود را به این کشور گسیل داشته است.

مساله قابل توجهی که در مورد افغانستان قابل ذکر است فراهم آوردن بستر مناسب برای کوچ داعش به این منطقه، توسط هم پیمانان و حامیان وهابی صهیونیستی داعش است.

نیت آمریکا در افغانستان کاملا شک بر انگیز است و به ادامه دار شدن روند بی ثباتی افغانستان دامن می زند. به طوری که گزارش ها نشان می دهد؛ آمریکایی ها با ادعای افزایش ثبات در افغانستان، برخی منابع غنی این کشور مانند اورانیوم یا سنگ های قیمیتی را استخراج می کند و با افزایش فقر و از بین رفتن اقتصاد، مردم به راحتی جذب شبکه های مواد مخدر و گروه های تروریستی می شوند.

برای آینده افغانستان می توان گفت که تا آمریکا هست صلح در این کشور به سختی حاصل خواهد شد.

فلسطین

کشوری که سال هاست فریاد مظلومیت سر داده است اما سایه شوم دشمن غاصب هنوز بر این سرزمین سنگینی می کند. مساله ای که در سال گذشته پیش روی فلسطینیان قرار داشت اعلام آمادگی ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از تلاویو به قدس می باشد. تصمیمی که یک تاجر در بین تمام روسای جمهور آمریکا تصمیم به عملی کردن آن گرفته است و باتوجه به وحدت عملی که بین برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی بوجود آمد شاید اکنون بهترین موقعیت برای اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی بود.

ترامپ می خواهد تا با دادن کادویی در جشن هفتادمین سال تاسیس کشور جعلی اسرائیل، با انتقال سفارتش به قدس جایگاه این شهر را به عنوان پایتخت رژیم غاصب مستحکم تر کند. چیزی که باتوجه به دیوانگی هایی که از این رئیس جمهور آمریکا دیده شد، به احتمال زیاد کلید خواهد خورد و تنها به وسیله وحدت کشور های مسلمان می توان از رژیم صهیونیستی عبور کرد.

روسیه

یکی از مسائل حائز اهمیت در سال گذشته روسیه سخنرانی ولادیمیر پوتین رییس جمهور این کشور و اشاره به تسلیحات پیشرفته ای که حتی سامانه دفاع هوایی آمریکا قادر به مقابله آن نیست، می باشد. چیزی که واکنش سریع غرب و به خصوص آمریکا ««مبنی بر این که روسیه باعث ایجاد تنش در جامعه بین المللی شده است»» را در برداشت.

روسیه، سال آینده انتخابات ریاست جمهوری را در پیش دارد و همین مقاومت پوتین در مقابل غرب و احیای قدرت روسیه در سطح بین الملل، از منظر مردم این کشور بسیار مهم و خوش آیند است، پوتین به گونه ای با ایراد چنین سخنانی علاوه بر این که می خواسته از سرکشی های غرب کم کند، گوشه چشمی نیز به انتخابات پیش رو و جلب افکارعمومی نیز داشته است.

به نظر می رسد که روس ها در آینده برای جلوگیری از کسترش تسلیحات هسته ای و بحران کره شمالی گفت وگوهایی را انجام دهند در مورد روابط بین غرب و مسکو هم می توان گفت این روابط همچنان در درجه ای از تنش و همکاری در نوسان خواهد بود.

شبه جزیره کره

در سالی که گذشت کیم جونگ اون رهبر کره شمالی با آزمایش های هسته ای گاه به گاه، توجه رسانه و مردم جهان به خصوص دو کشور درگیر این ماجرا، یعنی آمریکا و کره جنوبی را به خود منعطف می نمود. بازی های المپیک زمستانی که در کره جنوبی برگزار شد، به نحوی زمینه را برای دو کره به وجود آورد تا پای میز مذاکره بنشینند و این مساله توسط هیات فرستاده کره شمالی که خواهر رهبر این کشور نیز در آن حضور داشت کلید خورد. گفت و گویی که ماحصل آن رفتن هیاتی از طرف جنوب به کره شمالی بود. کره جنوبی مهم ترین هدف خود را از این گفت و گو گشودن راه برای گفت و گو بین شمال و آمریکا اعلام کرد درحالیکه "کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی به دنبال نوشتن تاریخی نوین در روابط بین دوکره بود.

"مون جائه این" توانست زمینه ها را برای رسیدن به اهداف خود فراهم کند و ترامپ اعلام کرد با توجه به اینکه هدف کره شمالی کاهش برنامه هسته ای خود است در ماه می با پیونگ یانگ گفت و گو خواهد کرد.

بحث این گفت و گو ها و آن چه از این گفت وگوها بیرون خواهد آمد بر روی تنش دیرینه ای که بین کره شمالی و آمریکا وجود داشته است تاثیر به سزایی خواهد داشت.

در سال پیش رو نیز قطعا با مسائل مختلفی در جهان روبه رو خواهیم شد پستی بلندی هایی که برای برخی خوش آیند و برای برخی نا خوش آیند خواهد بود. تنها چیزی که می توان آرزو کرد افزایش آرامش و صلح برای تمام مردم جهان به خصوص امت اسلامی است.

در ادامه برخی از چهره ها و گروه های سال گذشته را از منظر فعالیت ها و دستاوردهای آن ها معرفی می کنیم و این گزارش را به پایان می بریم.

مرد سال: حاج قاسم سلیمانی

نیروهای مبارز برای صلح: حشدالشعبی

شهید تاثیر گذار: محسن حججی

زن مبارز سال: عهدالتمیمی

شکست بزرگ سال: داعش

پیروزی بزرگ سال: نابودی داعش

خبرساز ترین رئیس جمهور: کیم جونگ اون رهبر کره شمالی

دروغگوی سال: دونالد ترامپ

و لقب غاصب ترین، هم چنان به رژیم صهیونیستی تعلق می گیرد.

نویسنده: مژگان الیکائی

کد خبر: 914269

وب گردی

وب گردی