مقام ارشد پیشین سیا: خروج ایران از برجام به ضرر اسرائیل است

مقام ارشد پیشین سیا و وزارت دفاع آمریکا با اشاره به ناتوانی آمریکا در سوریه گفت که خارج شدن آمریکا از برجام به ضرر اسرائیل است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه «جروزالم پست»، «میشل فلورنوی» معاون پیشین وزارت دفاع آمریکا و عضو ارشد سازمان اطلاعات مرکزی این کشور (سیا) به ناتوانی دولت دونالد ترامپ برای مقابله با ایران در سوریه اذعان کرد.

وی در این باره گفت: «هر چند دولت دونالد ترامپ علیه ایران تحریم‌هایی را اعمال کرده، اما ناتوانی‌اش در عرصه سوریه در مذاکرات به عنوان یک بازیگر اصلی کاملا مشهود است و نمی‌تواند فعالیت‌های ایران و نفوذ نیرو‌های شیعه در سوریه را کاهش دهد».

معاون پیشین وزارت دفاع آمریکا افزود: «آمریکا باید به ایران و روسیه برای شکل دادن به نحوه حل اوضاع (سوریه) فشار آورد، هرچند این احتمال می رود که آمریکا دربحث اجبار به ویژه در شرایط فعلی کاملا عاجز باشد، اما به هرحال می‌تواند به آن‌ها شکل دهد».

وی همچنین به برجام اشاره کرد و مدعی شد: با وجود انتقادات زیادی که وجود دارد برجام توانسته برنامه هسته‌ای ایران را برای رسیدن این کشور به سلاح اتمی به تاخیر بیاندازد.

وی در ادامه ادعاهایش درباره حفره‌های توافق هسته‌ای افزود: «چطور باید از محدودیت‌های توافق فراتر برویم به گونه‌ای که این محدودیت‌ها پس از ۱۵ سال منقضی نشوند و آن‌ها را به دیگر حوزه‌ها از جمله موشک‌های بالستیک گسترش دهیم؟ خارج شدن آمریکا از توافق و شکستن آن، می‌تواند مضر باشد.

عضو ارشد سازمان اطلاعات مرکزی این کشور به عدم همراهی اروپا با آمریکا در برجام اشاره کرد و گفت: اروپا (از آمریکا) پیروی نخواهد کرد. چین و روسیه هم در این باره شیوه یکسانی دارند.

وی با اشاره به عواقب خروج ایران از برجام مدعی شد: ایران می‌تواند از توافق هسته‌ای خارج شود و به سمت سلاح اتمی حرکت کند و این مسئله به اسرائیل یا هیچکس دیگری در منطقه کمکی نمی‌کند».

وی در ادامه درباره فشار‌های ترامپ به اتحادیه اروپا برای اصلاح برجام نیز گفت: «گمان نمی‌کنم که این یک تاکتیک باشد. ترامپ می‌خواهد بدون وابسته بودن به توافق هسته‌ای، پیشرفت به دست آورد».

فلورنوی همچنین درباره قصد ترامپ برای خروج از برجام تصریح کرد: «ترامپ قصد خروج از برجام را دارد اما اطرافیانش تلاش می‌کنند او را به اصلاح برجام و دربرگرفتن برنامه موشکی بالستیک ترغیب کنند، هرچند ترامپ رئیس جمهوری است که زمان و مکان در تصمیم‌گیری‌اش تاثیر می‌گذارد».

عضو سابق سیا به گزارش بازرسی کل رژیم صهیونیستی درباره تهدیدات ادعایی پهپادی ایران نیز اشاره کرد و گفت: «تهدیدات ایران را باید جدی گرفت چرا که یک حمله پهپادی می‌تواند تاثیرات روانی زیادی را به همراه داشته باشد.»

کد خبر: 914299

وب گردی

وب گردی