سیستم جامع ثبت اطلاعات بیماران سوخته از سال آینده راه اندازی می شود

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی از راه‌اندازی سیستم جامع ثبت اطلاعات بیماران سوخته از سال آینده خبر داد و گفت: سطح‌بندی مراکز سوختگی در کشور توسط وزارت بهداشت امری ضروری است.

به گزارش ایسکانیوز، دکترمحمدجواد فاطمی در آستانه نزدیک شدن به مراسم چهارشنبه آخر سال در مورد تخت‌های سوختگی در کشور اظهار داشت: در حال حاضر تعداد تخت‌های سوختگی در بیمارستان‌های ایران اندک است و مراکز درمانی نیز استاندارد نیست؛ بودجه کافی ندارند و مراکز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.
وی افزود: متأسفانه سطح‌بندی مراکز سوختگی در کشور انجام نشده و مشخص نیست که هر بیمارستان بر اساس امکانات و نیرو چه خدماتی باید ارائه دهد وا گر مرکزی شرایط لازم جهت ارائه خدمات به بیماران سوخته را ندارد نباید آن را پذیرش کند.
رئیس مرکز تحقیقات سوختگی ادامه داد: مراکز سوختگی باید بررسی ارزشیابی از نظر نیروی تخصص و تجهیزات شوند و در صورت نبود شرایط بیمار را پذیرش نکرده یا به مراکز مجهزتر ارجاع دهند.
فاطمی ضمن انتقاد از وزارت بهداشت به دلیل عدم این سطح‌بندی گفت: دستورالعمل یکسان درمان و مدیریت بیماران دچار سوختگی نداریم و این مسئله بسیار حائز اهمیت است و این موضوع باعث می‌شود عوارض ناشی از سوختگی و مشکلات آن چندین برابر باشد.
وی با بیان اینکه آمار کشوری در مورد سوختگی نداریم، تصریح کرد: آمارهای ارائه شده تا کنون تقریبی بوده و نیاز به سیستم جامع ثبت اطلاعات بیماران سوخته داریم.
رئیس مرکز تحقیقات سوختگی کشور از راه‌اندازی این سیستم جامع به همت مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران و معاونت پژوهشی وزارت بهداشت خبر داد و گفت: قرارداد راه‌اندازی این سیستم جامع منعقد شده و سال آینده فعالیت آن آغاز می‌شود.
فاطمی در مورد سازمان‌های بیمه‌گر و بیماران سوخته اظهار داشت: حمایت سازمان‌های بیمه‌گر از بیماران سوخته خوب نیست و اغلب پانسمان‌های نوین نه دستورالعمل استفاده دارند و نه تحت پوشش بیمه است. این در حالی بوده که این پانسمان برای همه بیماران نیاز نیست و تنها کسانی که شرایط خاص دارند برای آنها استفاده می‌شود.
وی بیان داشت: برخی شرکت‌ها به دنبال درآمد در این زمینه بوده و برخی پزشکان بی‌محابا از این پانسمان‌ها استفاده می‌کنند. بنابر این باید دستورالعمل آن مشخص شود.
رئیس مرکز تحقیقات سوختگی کشور گفت: کاردرمانی، لباس سوختگی نیز تحت پوشش بیمه نیست و منظور از لباس سوختگی لباسی بوده که از الیاف مشخص تهیه شده و با فشار از روی زخم از ایجاد گوشت اضافه جلوگیری می‌کند.
فاطمی گفت: استفاده از این لباس سبب می‌شود که نیاز به جراحی‌های بیشتر برای رفع چسبندگی‌های سوختگی نداشته باشیم و متأسفانه بیمه‌ها متوجه نیستند که اگر لباس سوختگی را تحت پوشش بیمه قرار دهند از جراحی پلاستیک کاسته و هزینه‌ها را کمتر می‌کند.

701

کد خبر: 914339

وب گردی

وب گردی