مشکلات اقتصادی گریبانگیر بیش از 5 هزار آزمایشگاه در کشور

عضو انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی گریبانگیر بیش از 5 هزار آزمایشگاه در کشور است، گفت : سازمان‌های بیمه‌گر حدود یک سال است که پرداخت مطالبات آزمایشگاهیان را به تأخیر انداخته‌اند و این مسئله ادامه فعالیت آزمایشگاه ها بالاخص در بخش خصوصی را به مخاطره انداخته است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر رضا محمدی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران در آستانه برگزاری شانزدهمین کنگره کشوری و یازدهمین کنگره بین‌المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی اظهار داشت: وضعیت آزمایشگاه‌های کشور و پیشرفت‌های آن در مقایسه با کشورهای خاورمیانه خوب است و اکثر آزمایشگاه‌های ما از تکنولوژی‌ روز دنیا استفاده می‌کنند و می‌توان گفت که عملکرد آنها قابل قبول محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکل عمده ما در حال حاضر مربوط به مواد و کیت‌های آزمایشگاهی است که به دلیل مشکلات بین‌المللی در دریافت آن با محدودیت مواجه هستیم، افزود: نوسانات ارز سبب افزایش سرسام‌آور قیمت کیت‌های آزمایشگاهی شده و همکاران ما در این زمینه با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند.

این عضو انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 5 هزار آزمایشگاه در کشور فعال بوده و بیش از 80 هزار نفر نیز مستقیماً در آزمایشگاهها مشغول به کارند و خدمات لازم را به مردم ارائه می‌دهند.

محمدی بیان داشت: بزرگترین چالشی که در حال حاضر آزمایشگاه‌های کشور با آن مواجه هستند مسأله هزینه و تعرفه‌ها است به طوری که در چند سال اخیر علیرغم گران شدن بسیاری از مواد تعرفه‌ها نه تنها افزایش نیافته بلکه در مواردی نیز کاهش یافته است.

وی به تأخیر در پرداخت بدهی بیمه‌ها اشاره کرد و گفت: سازمان‌های بیمه‌گر حدود یک سال است که پرداخت مطالبات آزمایشگاهیان را به تأخیر انداخته‌اند و این در حالی است که ما مجبوریم تجهیزات و مواد لازم را نقدی و به قیمت روز خریداری کنیم.

وی با بیان اینکه واقعی شدن تعرفه‌ها و افزایش حقوق پرسنل انگیزه کاری آنها را افزایش می‌دهد، گفت: متأسفانه در حال حاضر بخش مهمی از آزمایشگاه‌های کشور در آستانه ورشکستگی بوده و فعالیت آنها از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست و آزمایشگاه‌های کشور برای فعالیت تحت فشار هستند.

دبیر علمی شانزدهمین کنگره کشوری و یازدهمین کنگره بین‌المللی ارتقای خدمات آزمایشگاهی عنوان کرد: هزینه‌های آ‌زمایشگاه‌ها نسبت به سال قبل 20 درصد افزایش یافته و این در حالی است که تعرفه‌ها نه تنها بیشتر نشده بلکه در برخی از موارد حتی شاهد کاهش تعرفه بوده‌ایم که همه این مشکلات حمایت‌های دولت را می‌طلبد و امیدواریم دستگاه‌های مربوطه اقدامات لازم را انجام دهند.

701

کد خبر: 914353

وب گردی

وب گردی