فضای مجازی، جوانان را از سنت های کهن غافل کرده است

گیلان استانی که تلفیق از تاریخ، طبیعت و فرهنگ را در خود جای داده است آداب و رسوم گیلان نمونه ی جالبی از پیوند پیچیده ی رسوم قبل از اسلام و رسوم اسلامی‌ را به تصویر می کشد

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ گیلان استانی که تلفیق از تاریخ، طبیعت و فرهنگ را در خود جای داده است. منطقه ای که همچون رنگین کمان، دیدنی های هفت رنگی را به نمایش می گذارد. دلت که بگیرد می توانی راهی جنگل هایش شوی و یا در ارتفاعاتش دست به آسمان برسانی. شاید هم هوس شنیدن موسیقی امواج دریا تو را به ساحل دریای خزر بکشاند.
اگر هوس قدم زدن در کوچه های روستا یا در قلب تاریخ را داری باز هم می توانی راهی گیلان شوی و از تکه تکه ی این سرزمین لذت ببری...


آداب و رسوم گیلان نمونه ی جالبی از پیوند پیچیده ی رسوم قبل از اسلام و رسوم اسلامی‌ را به تصویر می کشد.
جشنواره آیین های سرزمین من بهانه ی شد تا دانش آموزان مدارس سما استان گیلان دور هم جمع شوند و فرهنگ و آداب و رسوم شهر خود را زنده کنند.


دانش آموزان مدارس سما استان گیلان با برگزاری جشنواره «آیین‌های سرزمین من» برای دومین سال در قالب برپایی نمایشگاهی از صنایع دستی، غذاهای محلی، لباس، بازی‌ها، مفاخر و مشاهیر، ادبیات بومی، پوشاک اقوام، و هنرهای سنتی، سنت‌های کهن شهر خود را در معرض دید مخاطبان قرار دادند.
این جشنواره به مدت دو روز برگزار شد و اقشار مختلف مردم، دانش آموزان مدارس و مسئولان شهری از این جشنواره دیدن کردند.


مراسم اختتامیه دومین جشنواره آیین های سرزمین من مدارس سما استان در روز پنجشنبه مورخه 17/12/1396 برگزار شد .
معاون دانشگاه و رئیس مرکز آموزشی و فرهنگی سما واحد رشت در این مراسم اظهار کرد:‌ «بسیاری از فعالیت‌هایی که در سطح آموزشگاه‌‌های سما انجام شده مایه افتخار و مباهات است و امیدواریم با همین سرعت به سمت تعالی بیشتر گام برداریم.»
محمد نیک پسند با تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ‌‌ها و آیین‌های سنتی عنوان کرد:‌ «در این جشنواره تعداد 13 مدرسه سما از شهرستان‌های مختلف استان گیلان به مدت دو روز به معرفی و ارائه آیین‌های سنتی و ‌آداب و رسوم متنوع دیار گیلان پرداختند.»
وی با تاکید بر نقش خطیر رسانه‌ها در انتقال ارزش‌ها ابراز داشت: «اعتقاد داریم تنها با تعامل و انسجام مراکز علمی و فرهنگی و رسانه‌ها است که می‌توانیم نسبت به تحقق اهداف و تعالی هرچه بیشتر علمی،‌ اجتماعی و فرهنگی دست یابیم.»
رئیس دبیرخانه هیئت‌های امنای دانشگاه آزاد اسلامی گیلان نیز در این مراسم اظهار کرد:‌ «مجموعه سما با شخصیت‌های برجسته علمی و مدیریتی خود دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بی‌شماری است و می‌تواند موفق‌تر از اینها در عرصه‌های مختلف ظاهر شود.»


محمد نقی صفرزاده با اشاره به فضای مجازی و دوری خانواده‌ها از سنت‌های کهن عنوان کرد:‌ «نسل جوان به علت شرکت و همراهی بیش از اندازه در دنیای مجازی از آداب و رسوم قدیمی پدران خود غافل شده و درک درست و مشخصی از آن ندارند.»
وی برپایی چنین نمایشگاه‌هایی را فرصتی مغتنم جهت انتقال این آیین‌ها و باورها دانست و افزود:‌ «امیدواریم این حرکت فرهنگی که در راستای ترویج آداب و رسوم قدیمی سرزمین گیلان در پیش گرفته شده همچنان در سال‌های آینده نیز ادامه یابد.»
مراسم با اهدای لوح تقدیر و تندیس جشنواره به واحد های شرکت کننده به پایان رسید
در مراسم اختتامیه این جشنواره از سالها تلاش، کوشش و همراهی دکتر رحمت علی صابری حقایق به نحو شایسته ی قدر دانی شد.
جشنواره استانی «آیین‌های سرزمین من» با حضور واحد های سما رشت،انزلی،آستارا لنگرود،لاهیجان به مدت دو روز به میزبانی سما رشت برگزار شد که با استقبال گسترده شهروندان، دانش‌آموزان و اولیا مدارس همراه بود.

202

کد خبر: 914378

وب گردی

وب گردی