روباه پیر انبار باروت بن سلمان را پر کرد

دو کشور عربستان و انگلیس قراردادی برای خرید تسلیحاتی جنگنده‌های تایفون به امضا رساندند. چیزی که در جنگ نابرابر علیه مردم یمن استفاده خواهد شد .

به گزارش ایسکانیوز به نقل از الجزیره، قرارداد تسلیحاتی که بین دولت انگلیس و عربستان بسته شد، نارضایتی بسیاری از نهادها از جمله حزب کارگر و نهادهای مخالف فروش اسلحه را دنبال داشته است.

وزیر دفاع انگلیس ضمن اظهار خوشنودی از سفر ولیعهد عربستان به این کشور، این سفر را مقدمه ای برای افزایش همکاری های دو جانبه دانست.

عفو بین‌الملل در واکنش به قرارداد تسلیحاتی اخیر عربستان و انگلیس اعلام کرد: فروش جنگنده‌های انگلیس به رژیمی که رهبری ائتلافی نظامی را برعهده دارد که خانه‌ها، بیمارستان‌ها و مدارس را در یمن هدف قرار می‌دهد، به منزله ریختن دوباره بنزین به آتش بحران انسانی یمن است.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان عصر روز جمعه در سفرش به انگلیس یادداشت تفاهمی را برای خرید جنگنده‌های تایفون از انگلیس به ارزش ۱۰ میلیارد پوند (حدود ۱۴ میلیارد دلار) به امضا رساند.

براساس این یادداشت تفاهم که از طرف انگلیس توسط گوین ویلیامسون، وزیر دفاع این کشور در مقر وزارت دفاع در شهر لندن به امضا رسید، انگلستان متعهد شد ۴۸ فروند جنگنده تایفون چند منظوره تولید شرکت "بی‌.‌آی‌.ای سیستم" را به عربستان تحویل دهد، دو طرف سال‌ها در حال مذاکره درباره این قرارداد بودند.

ائتلاف منع فروش سلاح نیز این قرارداد را محکوم کرده و آن را به منزله بی‌توجهی دولت ترزا می به درخواست‌ها و فراخوان‌ها برای تعلیق فروش اسلحه به عربستان تا زمان توقف جنگ در یمن دانست.

حزب اپوزیسیون کارگران انگلیس و برخی نهادهای غیردولتی از ترزا می خواستند صادرات اسلحه به ریاض را تا زمانی که جنگ علیه یمن را متوقف نکرده به حالت تعلیق درآورند.

این حزب و نهادهای یاد شده در عین حال از استقبال می از بن سلمان انتقاد کردند.

اما نخست وزیر انگلیس در دیدارش با این شاهزاده عربستانی در چهارشنبه گذشته از روابط موجود میان لندن و ریاض و همکاری‌های نظامی دو کشور دفاع کرده و گفت که تمام قراردادهای فروش‌ اسلحه در چارچوب اصول دقیقی است.

بن سلمان و ویلیامسون در پایگاه هوایی نورشاهولت دیدار کردند.

کد خبر: 914397

وب گردی

وب گردی