چهارمین همایش ملی فضای مجازی پاک به کار خود پایان داد

آیین اختتامیه چهارمین همایش ملی فضای مجازی پاک، به همت دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) در حوزه فضای مجازی و روانشناسان مطرح کشوری در مشهد برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، اختتامیه چهارمین همایش ملی فضای مجازی پاک با حضور، رضا سعیدی؛ رییس دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)، غلامعلی افروز، سلمان کونانی؛ پژوهشگر فضای مجازی رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی و ... برگزار شد.

* تأکید بر ضرورت شناخت مخاطب
عضو انجمن روان شناسی آمریکا در این همایش، گفت: یکی از مشکلات اساسی در حوزه فضای مجازی، تولید محتوا بدون توجه به مخاطب است.

پروفسور سید محسن فاطمی با اشاره به لزوم توجه به ایجاد جذابیت در محتوا خاطرنشان کرد: به هر میزان درگیری‌های شناختی و هیجانات عاطفی مخاطب را بهتر بشناسیم، می‌توانیم در تولید محتوا بهتر عمل کنیم.

عضو انجمن روان شناسی آمریکا ادامه داد: به هر میزان درگیری‌های شناختی و هیجانات عاطفی مخاطب را بهتر بشناسیم می‌توانیم در تولید محتوا بهتر عمل کنیم. یکی از اشکالات ما در تولید محتوا، این است که ما پیام‌هایی را تولید می‌کنیم بدون آن که با مخاطب ارتباط برقرار کنیم.

وی معتقد است این عجز فرهنگی و ضعف فکری ماست که تولیدات موثری خلق نمی‌شود. ما باید مولفه‌های بومی، محلی، فرهنگی، عاطفی، شناختی و... را درک کنیم.

فاطمی بیان کرد: ما به هر میزان که جاذبه‌های بیشتری در این فضا ایجاد کنیم می‌توانیم تهدیدها را در ارتباط با مخاطب به فرصت تبدیل کنیم.

* نذر فرهنگی داشته باشیم
عضو شورای عالی فضای مجازی و استاد دانشگاه صنعتی شریف نیز با تأکید بر ضرورت جریان سازی در تولید محتوای فضای مجازی گفت: متاسفانه آن چه امروز در فضای مجازی عرضه می‌شود، تولید خودمان نیست.

رسول جلیلی مسئولیت تولید محتوای پاک و مطمئن را متوجه تک تک افرادی دانست که در این حوزه دغدغه دارند و افزود: اگر قرار است کاری در این عرصه انجام دهیم، باید همین امروز به فکر آن باشیم و پیشنهاد می‌کنم برای تولید محتوا در فضای مجازی، نذر فرهنگی داشته باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف افزود: اهمیت تولید محتوا برای فضای مجازی به اندازه‌ای است که رهبر معظم انقلاب در سخنان خود بارها به آن توجه و تاکید داشته اند. ایشان در بخشی از سخنان خود فرمودند: «مستحبات نمازتان آن قدر مهم نیست که تولید در فضای مجازی مهم است».

وی اظهار کرد: رویکردی که امروز در تولید محتوا وجود دارد، رویکرد جمع سپاری است. در این رویکرد زیرساخت را می‌گذارند و می‌گویند خود مردم برای مردم تولید کنند، این امر برای جامعه ارزش محور و دینی و خانواده محور سم مهلک است.

وی تصریح کرد: تک تک ما مسئول تولید محتوا هستیم تا بتوانیم این نیاز بزرگ برای جذب محتوا را پاسخ دهیم، من نذر فرهنگی را برای تولید محتوا در عرصه فضای مجازی آینده کشور پیشنهاد می‌کنم.

* ضعف قانونی در فضای مجازی
سلمان کونانی پژوهشگر فضای رسانه ای و شبکه‌های اجتماعی نیز در این همایش گفت: در کشور، مدیریت قانونی در حوزه فضای مجازی نداریم و در بسیاری از مواقع، این ضعف بسیار مشهود است.

وی افزود: اینترنتی که امروز از آن استفاده می‌کنیم، اینترنتی آمریکایی است که هیچ تسلطی بر آن نداریم و اگر به دنبال گسترش فضای مجازی پاک هستیم، باید تسلط خود را بر این فضا افزایش دهیم.

در ادامه این همایش نیز میزگردی با حضور استادان و فعالان در زمینه فضای مجازی برگزار شد.


* برگزیدگان چهارمین همایش ملی فضای مجازی پاک
در پایان این همایش نیز از مقالات برتر و تعدادی از فعالان عرصه تولید محتوای فضای مجازی تقدیر شد.
در بخش مقاله، مقاله خانم «زکیه افروزه» با عنوان شناسایی معیارهای پاکی فضای مجازی از نگاه سالم، پاکی و مفید، عنوان مقاله برتر را به خود اختصاص داد.

در بخش غرفه برتر، غرفه نقاشی متحرک اسلامی- ایرانی به مسئولیت «حجت الاسلام و المسلمین سید علی پورحسینی» عنوان غرفه برتر را کسب کرد. همچنین مرتضی منطقی عنوان پژوهشگر برتر مجازی را به خود اختصاص داد.

شرکت فناوری اطلاعات سازمان (پیام رسان گپ)، شرکت توسعه فناوری رسانه سروش (پیام رسان سروش)، شرکت روی خط مدیا( پیام رسان آی گپ)، شرکت تراشه سبز تهران (پیام رسان بیسفون)، شتاب دهنده علوم و معارف اسلامی افق،مجموعه زیست بوم مجازی درسا و شرکت موج همراه (مجموعه بادصبا) به عنوان فعالان برتر فضای مجازی معرفی شدند.

همچنین بر اساس توافقات به عمل آمده، پنجمین همایش ملی فضای مجازی پاک، سال آینده به میزانی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

جهانی‌سازی محتوا در فضای مجازی، مبانی روانشناختی پیامدها خوشایند و ناخوشایند فضای مجاز، تناسب عرضه و تقاضای محتوا در فضای مجازی کشور، تجارب بین المللی در عرصه اینترنت پاک و .... برخی از موضوعات مطرح شده در این همایش بود.

مستند تحلیلی بررسی آسیب شناسانه و آینده نگارانه فضای مجازی، ارائه شفاهی مقالات منتخب، ارائه سه فعال منتخب فضای مجازی، (درسا، گپ، شتابنده علوم و معارف اسلامی افق)، میزگرد نقش زیرساخت و محتوا در تحقق فضای مجازی پاک نیز از برنامه‌های اجرایی اختتامیه این همایش بود.

502

کد خبر: 914444

وب گردی

وب گردی