رونمایی از ثمره دیپلماسی مقاومت درقلب تهران

همایش «روز شهید عراقی» شب گذشته به میزبانی جریان حکمت ملی عراق برگزار شد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، همایش «روز شهید عراقی» شب گذشته به میزبانی جریان حکمت ملی عراق برگزار شد؛ همایشی که برای گرامیداشت پانزدهمین سالگرد عروج شهید محراب آیت‌ا... سیدمحمدباقر حکیم و نهمین سالگرد رحلت جت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعبدالعزیز حکیم و همچنین ادای احترام به مقام شامخ شهدای حشدالشعبی در قلب تهران تدارک دیده شده بود.

آن‌طور که در خبر‌ها آمده این مراسم یک میهمان ویژه هم داشت؛ دکتر علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر انقلاب اسلامی در امور بین‌الملل در این مراسم حضور یافت تا از مجاهدت‌ها و رشادت‌ها سخن بگوید.

مجاهدت‌هایی که روزگاری چراغش تنها در کنجی از حوزه علمیه نجف روشن بود و جماعتی محدود را دربر می‌گرفت اما امروز به‌واسطه غائله داعش پهنای کشور عراق را فرا گرفته و آحاد مردم مظلوم این کشور را در آن سهیم کرده است.

ایران مامن همه گروه های عراقی

چندی‌پیش که مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل در بغداد حضور یافت تا در چارچوب دیپلماسی مقاومت آخرین تحولات این جبهه را جویا شود، رسانه‌های انگلیسی و در صدر آنها خبرگزاری «رویترز» به حکم قاعده تفرقه بینداز و حکومت کن، تلاش کردند جو سنگینی را علیه این سفر و آن میهمان سامان دهند. تلاش‌هایی که از قضا عده‌ای هم در داخل بدشان نمی‌آمد تا بازتاب‌دهنده آنها باشند.

محور اصلی این بود؛ اظهارات ولایتی درخصوص مسائل مربوط به امور داخلی عراق منجر به بروز برخی اختلافات در صحنه سیاسی عراق شد. رجوع به سابقه مناسبات ایران با دولت، ملت و گروه‌های مختلف عراقی پرده از برخی واقعیات برمی‌دارد؛ واقعیاتی که البته خیلی‌ها در آن‌سو و این‌سوی آب‌ها از روشن‌شدن‌شان واهمه دارند.

تاریخ گواه آن است که جمهوری اسلامی ایران همواره مأمن طیف‌های مختلف سیاسی در همسایه غربی بوده و این رویه تنها به شیعیان محدود نیست. امروز کردها و گروه‌های اهل سنت نیز برای حل پاره‌ای از چالش‌های خود سراغ ایران را می‌گیرند و از تهران استمداد می‌طلبند.

دست دوستی ایران و عراق فشرده‌تر است

فروکش کردن غائله همه‌پرسی اقلیم کردستان شاید مصداق مناسبی برای اثبات این موضوع باشد. بحرانی که صرفا با دیپلماسی مقاومت قابل تدبیر بود و نشان از نفوذ معنوی جمهوری اسلامی ایران در آن‌سوی مرز‌ها داشت. این نفوذ را باید ثمره سال‌ها مجاهدت رزمندگان اسلام در گوشه و کنار منطقه دانست. ثمره درخت تنومندی که حالا شاخ و برگ‌هایش به این‌سو و آن‌سو رفته و از عراق تا سوریه، از لبنان تا یمن و بحرین و... کشیده شده است.

حالا شرایط طوری رقم خورده که سه دهه پس از پایان جنگ تحمیلی، دست دوستی دو کشور فشرده‌تر از همیشه به‌سوی یکدیگر دراز است و در این میان دیپلماسی مقاومت با درنوردیدن مرز‌ها کار را به‌جایی رسانده که صلاح و مصلحت با دوست و همراه دیرینه، حتی در امور داخلی عراق، برای نخبگان و سیاسیون این کشور به امری متعارف مبدل شده و بر همین اساس است که طیف‌های مختلف عراقی، شب انتخابات، سراغ مشاوران امین‌شان را در تهران می‌گیرند. هرچه باشد نقش سازنده و تاثیر‌گذار ایران در انسجام‌بخشی به نیروهای عراقی جایی خود را نشان می‌دهد. حضور عشایر اهل سنت این کشور در تهران طی روزهای اخیر و نشست و برخاست با نماینده رهبر انقلاب در امور بین‌الملل از سویی و دعوت از وی جهت سخن گفتن از خاندان شهید حکیم توسط وی از دیگرسو را تنها در همین چارچوب می‌توان ارزیابی کرد و باید این جنس تحولات را خط بطلانی بر سناریوهای تولید اختلاف قلمداد کرد.

304

کد خبر: 914463

وب گردی

وب گردی