35 درصد حادثه دیدگان چهارشنبه سوری سال گذشته دانش آموز بودند/آماده باش نیروهای اورژانس برای چهارشنبه سوری 

سرپرست اورژانس کشور گفت : متاسفانه 35 درصد حادثه دیدگان در چهارشنبه سوری سال گذشته دانش آموز بودند. 42 درصد به اندام های فوقانی و 29 درصد از ناحیه چشم مصدوم شدند.5 نفر فوت کرد و 30 نفر دجار معلولیت شدند.29 درصد مصدومان بستری و مابقی به صورت سرپایی درمان شدند و حدود 77 درصد مصدومان بهبود پیدا کرده اما برخی از آنها هنوز تحت درمان هستند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، نشست خبری برنامه های نوروزی اورژانس کشور و تهران با حضور دکتر کولیوند سرپرست سازمان اورژانس کشور و دکتر صابریان سرپرست اورژانس تهران ظهر امروز در سالن اجتماعات اورژانس تهران برگزار شد.


دکتر پیر حسین کولیوند سرپرست اورژانس کشور در ابتدای این نشست گفت: سال گذشته به همت وزیر بهداشت و کمک نمایندگان مجلس، سازمان اورژانس در برنامه ششم توسعه مصوب شد و فعالیت خود را از فروردین ماه آغاز کرد.
وی ادامه داد: از زمانی که مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی به سازمان تبدیل شد توانست در بحران ها موفق تر عمل کند نمونه اش زلزله اخیر سرپل ذهاب ،حضور در مراسم اربعین و برف اخیر در کشوربود که موجب مسدود شدن محور ها شد و اورژانس توانست در عملیات ها به خوبی عمل کند.
وی با اشاره به اینکه در سال جاری تعداد بالگرد ها به 34 فروند رسید به زودی این تعداد افزایش پیدا خواهد کرد گفت: دکتر زرندی دو دستگاه بالگرد را به طور امانت در اختیار اورژانس کشور قرار دادند تا به مردم خدمات رسانی بهتری صورت گیرد و بزودی دو شهر دیگر به اورژانس هوایی مجهز می شوند و اورژانس هوایی توانسته 19 هزار مصدوم را جا به جا کند.
کولیوند ادامه داد : تجهیز ناوگان زمینی نیز در دستور کار است و ما در حال نو سازی و اضافه کردن آمبولانس ها هستیم و از طرفی موتورآمبولانس ها زمان رسیدن ما را به مددجو کاهش داده و هزینه های مصرف سوخت به طور جدی کاهش پیدا کرده است و قرار است 500 تا 600 دستگاه موتور آمبولانس برای شهرداری بزرگ خریداری شود تا آن ها نیز از خدمات استفاده کنند .
سرپرست اورژانس کشور گفت:استفاده از دستگاه های سونوگرافی پورتال در آمبولانس ها در نظر گرفته شده و خدمات رسانی به مصدومان بهتر شد همچنین کد 247 برای بیمارانی که دچار سکته قلبی و 742 مغزی می شوند فعال شده و در شهر ها در حال گسترش است و به طور کلی می توان گفت شعار مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی تولید ملی اشتغال محقق شده است.
وی افزود :برای ناشنوایان سیستم خاصی راه اندازی کردیم که می تواند به صورت پیامک از اورژانس کمک بخواهند. نقشه مخاطرات جامع سلامت کشور به صورت نرم افزار برای شهرها آماده شده و توریست ها می توانند از آن ها استفاده و بر اساس آن برنامه ریزی می کنند.
کولیوند با اشاره به اینکه در حال حاضر در بحث در مدارس و مساجد حضور داریم گفت: با شهرداری هماهنگ شده تا بتوانیم آموزش های عمومی را برای عموم مردم ارائه دهیم همچنین در بحث اورژانس ریلی ورود پیدا کرده ایم و اقدامات خوبی در راستای آن انجام شده و اورژانس دریایی در بندر عباس نیز راه اندازی شده است.
وی گفت : بیشترین مصدوم از نظر جنسیتی در چهارشنبه سوری گذشته آقایان بودند و زخم بریدگی شایع ترین علل بستری بود. 91 درصد مصدومان در شهرها مصدوم شده بودند، بیشترین محل حادثه خیابان و کوچه ها بودند. متاسفانه 35 درصد حادثه دیدگان در چهارشنبه سوری دانش آموزان بودند. 42 درصد به اندام های فوقانی و 29 درصد از ناحیه چشم مصدوم شدند.5 نفر فوت کرده و 30 نفر دجار معلولیت شدند.29 درصد مصدومان بستری و مابقی به صورت سرپایی درمان شدند. حدود 77 درصد مصدومان بهبود پیدا کرده اما برخی از آنها هنوز تحت درمان هستند.

کولیوند افزود : ما در چهارشنبه سوری آماده باش کامل هستیم و در معابر و محل های پر اجتماع حضور پیدا خواهیم کرد و حضور در مدارس و مساجد و اماکن عمومی پیشتر آغاز شده است و این هفته آموزش ها افزایش می یابد.


به گفته کولیوند از 25 اسفند عملیات نوروزی آغاز و تا 16 فروردین 97 پیگیری خواهد شد مرخصی ها تقریبا لغو شده و نظارت ها در جاده ها و تمامی مسیر ها افزایش می یابد، نیروها در حال آماده باش هستند و علاه بر پایگاه های دائمی ،پایگاه های سیار هم در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه میانگین رسیدن به محل حادثه در جاده ها 14 تا 15 دقیقه، در شهرهای کوچه 8 دقیقه است وموتور آمبولانس ها زیر 10 دقیقه به محل حادثه رسیده اند گفت: ما در حال حاضر 34 بالگرد داریم،2 فروند بالگرد بسیار مدرن نیز امروز توسط مدیرعامل فرودگاه پیام البرز که وابسته به وزارت ارتباطات است به ما تحویل داده شد هر چند بودجه ای در راستای بالگرد دید در شب در اختیار ما قرار داده نشده که یکی از مشکلات امداد رسانی است.

سرپرست اورژانس کشور گفت: متاسفانه در برخی از ماموریت ها شاهد بودیم تکنسین های اورژانس دچار مصدومیت می شدند. در این زمینه لازم است که قوانین از نیروهای امدادی حمایت کنند و در این راستا یک طرح کلی در حال آماده شدن است.
وی افزود: اگر پرسنل درهنگام ماموریت دچار حادثه شده و فوت کنند شهید محسوب خواهند شد و قرار شد آیین نامه‌ای در این راستا تدوین و به دولت ارائه شود که به عنوان شهید خدمت یا جانباز خدمت محسوب شود. امیدواریم این کار در سال ۹۷ به نتیجه برسد.

آماده باش نیروهای اورژانس برای چهارشنبه سوری

دکتر پیمان صابریان، سرپرست اورژانس تهران نیز با اشاره به آمادگی اورژانس تهران برای مراسم چهارشنبه سوری گفت: حدود ۱۷۲ پایگاه در سطح شهر تهران آماده شده است،همچنین ۱۱۰ تا ۱۴۰ پایگاه به طور استقرار داخل شهری در نقاط حادثه خیز سال گذشته حضور خواهند داشت و ۷ دستگاه اتوبوس آمبولانس و کلیه پایگاه‌ها و نیروهای ستادی و عملیاتی و موتورلاس ها نیز در حال آماده باش هستند.

در زمین لرزه کرمانشاه 7 رکورد را در دنیا ثبت کردیم

کولیونددر خصوص زلزله کرمانشاه گفت: در زمین لرزه کرمانشاه 7 رکورد را در دنیا ثبت کردیم.در جایی که امکانات فرودگاهی نداشت توانستیم در کمتر از 20 ساعت به 7هزار و 320 مصدوم امدادرسانی کنیم .همچنین توانستیم 2160 مصدوم را از طریق بالگرد منتقل کنیم. 6 بیمارستان صحرایی کمتر از 12 ساعت در منطقه مستقر شد و عمل جراحی دست و جراحی اعصاب در آن انجام شد و حتی یک قلم دارو هم کم نیامد که به برکت سید الشهدا بود زیرا ما برای ایام اربعین دارو دپو کرده بودیم.

وی ادامه داد : 1980 عمل جراحی ظرف کمتر از سه روز انجام شدو تا امروز یک گونه بیماری واگیر دار در منطقه گزارش نشده است در حال حاضر در حال برنامه ریزی فرایندی مانند اسنپ هستیم تا گروه های داوطلب ما در پزشکی با یک آموزش اولیه بتوانیم فرد را به بیماری که نیازمند ارائه خدمات است برسانیم. دوره های دوست داران اورژانس و اورژانس یار نیز در نظر گرفته شده است که به طور مستمر در حال پیگیری است.

701

کد خبر: 914468

وب گردی

وب گردی