مهمترین تحولات کشور های منطقه در سال گذشته

در سال گذشته تحولات زیاد و راهبردی در جهان به ویژه در کشور های منطقه اتفاق افتاده است که از مهترین آن ها می توان به آزاد سازی موصل توسط ارتش عراق و حشد الشعبی اشاره کرد، همچنین کشته شدن علی عبدالله صالح در یمن و حمله ترکیه به عفرین سوریه از مهمترین حوادث ساله گذشته به شمار می رود.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، در سالی که گذشت در گوشه و کنار این جهان اتفاقات مختلفی رخ داد که در ادامه با معرفی برخی از این کشورها به بررسی اتفاقات و چشم انداز آینده این کشورها می پردازیم.

عراق:

1) درگذشت "جلال طالبانی"، رئیس‌جمهور سابق این کشور.

2) برگزاری همه‌پرسی جدایی در سایه مخالفت‌ها و هشدارهای داخلی و خارجی در منطقه کردستان و پیامدهای آتی آن که بحرانی شدن روابط میان اربیل و بغداد از جمله آنهاست. کردهای عراق پای صندوق‌های همه‌پرسی جدایی حاضر شدند و طبق گفته دولت کردستان به آن، بله گفتند.

3) اعلام پیروزی نهایی بر داعش: "حیدر العبادی"، در اظهاراتی که از تلویزیون کشور عراق پخش شد، خبر پیروزی نهایی نیروهای کشور در جنگ سه ساله علیه داعش و به دست گرفتن کنترل سراسر خاک کشور از این گروه را اعلام کرد.

4) "عادل الجبیر" وزیر خارجه عربستان برای نخستین بار پس از 14 سال به عراق سفر کرد.

5) جایزه بهترین ارتش جهان به ارتش عراق: مجله نظامی جینز بریتانیا جایزه بهترین ارتش جهان در سال 2017 را به دلیل دستاورد های عالی و آزاد سازی زمین های پهناور، به ارتش عراق اختصاص داد.

عربستان:

1) کودتای خانوادگی برای احتکار قدرت: "محمد بن نایف"، ولیعهد اسبق عربستان سعودی، از سوی مقامات دادگاه سلطنتی این کشور وادار شد جایگاه خود را به "محمد بن سلمان" پسر جوان پادشاه عربستان واگذار کند.

2) بازداشت شاهزادگان سعودی: عربستان چهارم نوامبر سال گذشته ده‌ها تن از جمله 11 شاهزاده و چهار وزیر و چندین مسئول سابق و کنونی را به اتهام فساد مالی بازداشت کرد.

3) سفر ترامپ به ریاض: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در اولین سفر خارجی خود در مقام رئیس جمهور آمریکا به عربستان رفت.

4) موج اصلاحات: عربستان سعودی که اخیرا موجی از اصلاحات اجتماعی را در پیش گرفته است، در جدیدترین گام به زنان این کشور اجازه داد از سال جدید در ورزشگاه‌ها حاضر شوند. علاوه براین اولین ماراتون برای زنان با عنوان "حسا می دود" و همچنین برگزاری کنسرت های موسیقی جاز در عربستان آزاد شد.

5) بحران قطر: سه کشور عربستان، امارات و بحرین به علاوه مصر، روابط خود را با قطر قطع کردند و مرزهای زمینی،دریایی و حریم هوایی خود را با این کشور بستند.

سوریه:

1) آزد سازی رقه: شهر رقه سوریه، پایتخت خلافت خود خوانده داعش پس از چهار سال اشغال به دست تروریست‌ها، در 25 مهر 1396 به طور کامل آزاد شد.

2) حمله ترکیه به عفرین: ترکیه عملیات هوایی و زمینی خود بر علیه نیروهای کرد "یگان‌های مدافع خلق" را از ماه ژانویه با عنوان عملیات شاخه زیتون در منطقه عفرین آغاز کرد.

3) سرنگونی جنگنده اسراییلی: ارتش اسرائیل از سرنگونی یک فروند جنگنده اف16 اسرائیلی در سوریه توسط پدافند هوایی این کشور خبر داد.

یمن:

1) کشته شدن علی عبدالله صالح: جنبش انصارالله با انتشار بیانیه‌ای از طریق وزارت کشور یمن، رسما اعدام صالح را بر عهده گرفت و اعلام کرد که بر تمام منطقه سیاسی در جنوب صنعا مسلط شده است.

2) درگیر جنوب یمن: درگیری هایی که در جنوب یمن و بین نیروهای تحت حمایت سعودی ها و اماراتی ها روی داده، نگرانی هایی را درباره ایجاد شکاف در ائتلاف عربی حمله کننده به یمن ایجاد کرده است.

3) هدف گیری فرودگاه ملک خالد در عربستان توسط انصار الله: یگان موشکی ارتش یمن وابسته به انصارالله 10بهمن 1396 موشک بالستیکی از نوع برکان را به فرودگاه ملک خالد ریاض شلیک کرد.

نویسنده:حسین حمودی

کد خبر: 914500

وب گردی

وب گردی