آبادانی ایران با یک دست صورت نمی گیرد/ احداث ۴ هزار کیلومتر آزادراه تا پایان برنامه ششم

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۴ باید ۱۰ هزار کیلومتر آزادراه ساخته شود گفت: سهم برنامه ششم ۴ هزار کیلومتر است که این مهم تا ۴ سال آینده محقق خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ عباس آخوندی در مراسم امضای قرارداد احداث ۴۳۹ کیلومتر آزادراه با مشارکت بخش خصوصی با بیان اینکه اصل کار ما این است که کار را پی شبببیم تا گوشه ای از کار ایران را حل کنیم، گفت: معتقدم آبادانی ایران با یک دست صورت نمی گیرد و همه باید به هم اعتماد کنند. هم مجلس به دولت اعتماد داشته باشد و هم بخش خصوصی به دولت اعتماد کند.

او با بیان اینکه وقتی صحبت از احداث سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر آزادراه یعنی معال ۱.۵ برابر آزادراه های موجود می شود، به این معناست که امید ملی و اعتماد صورت گرفته است، افزود: سال ۹۲ که به وزارت راه و شهرسازی آمدم ۷۰ درصد آزادراه ها را دولت و ۳۰ درصد را بخش خصوصی می ساخت. یعنی عملاً بخش عمده ای از ساخت و ساز در دست دولت بود ولی در حال حاضر این نسبت برعکس شده و ۳۰ درصد از قرارداد ساخت آزادراه در دست دولت است که به این معنی است که دولت توانسته اعتماد بخش خصوصی را جلب کند.

آخوندی با بیان اینکه در تلاشیم هزینه سرمایه بخش خصوصی در آزادراه ها از محل دریافت عوارض مستهلک شود، گفت: عوارض تهران – پردیس در سالی که افتتاح شد، ۲۷۰۰ تومان برآورد شد ولی هزار و پانصد تومان از مردم اخذ می کردند که به معنای حاتم بخشی از جیب بخش خصوصی است و من این موضوع را نمی پذیرم و بخش خصوصی باید سرمایه خود را مستهلک کند تا مطمئن شود که می تواند به سرمایه گذاری خود در کشور ادامه دهد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تا سال ۱۴۰۴ باید طول آزادراه ها به ۱۰ هزار کیلومتر برسد که ۴ هزار کیلومتر آن تا پایان برنامه ششم و ۶ هزار کیلومتر در طول برنامه هفتم توسعه اجرایی خواهد شد تا بدین لحظه توانسته ایم کل سقف مورد نظر در برنامه ششم را پر کنیم و در پایان برنامه ششم تعهد مورد نظر را استیفاء خواهیم کرد.

او درخصوص نحوه تأمین مالی بخش خصوصی برای این آزادراه ها گفت: در حال تلاش هستم تا نحوه تأمین مالی از بانک را برای سرمایه گذاران در آزادراه تأمین کنم. چرا که هیچ کس ۷۰۰ میلیون پول نقد در جیب خود ندارد و همچنین تضمین این ارقام از محل دارایی های شخصی سرمایه گذاران امکانپذیر نیست. به همین دلیل باید به سمت تضمین تسهیلات بانکی از محل خرید خدمت در آینده باشیم.

آخوندی تصریح کرد: در شورای پول و اعتبار تضمین بیش از ۱۵ درصد را برطرف کرده و امکان انجام آن را به تصویب رساندیم چون ماهیت سرمایه گذاری در این پروژه ها با ماهیت سایر فعالیت های اقتصادی متفاوت است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تصویب امکان استفاده از صندوق توسعه ملی برای سرمایه گذاری در پروژه های زیرساختی در قانون بودجه ۹۷، گفت: مطمئن نیستم سازو کار بودجه ۹۷ درباره صندوق توسعه ملی کارآمد باشد اما مهم این است که مجلس اصل امکانپذیری این کار را به تصویب رسانده است ولی باید به مکانیزمی برسیم تا از صندوق توسعه ملی در توسعه زیرساخت ها بهره ببریم.

آخوندی بااشاره به تصویب امکان اجرای سیستم یکپارچه اخذ عوارض در همه آزادراه ها در کشور در هیئت دولت اظهار داشت: در حال حاضر هر آزادراه برای خود یک دروازه دریافت عوارض الکترونیکی دارد که اگر بتوانیم سیستم طراحی کنیم تا از همه آزادراه ها به صورت یکپارچه و از یک سیستم الکترونیکی، عوارض اخذ شود، هزینه شرکت هایآزادراهی کاهش چشمگیری خواهد داشت. هفته گذشته با یک کنسرسیوم برای اجرای این پروژه به توافق رسیده ایم.

او در پایان یکی دیگر از اقدامات وزارت راه را تلاش برای ارتقای سطح خدمات دهی آزادراه های موجود دانست و خاطرنشان کرد: تمام قراردادهایی که امضاء می شود، احداث آزادراه جدید است اما به دنبال آن هستیم که از هیئت وزیران مجوز ارتقاء سطح سرویس آزادراه ها را به صورت بازسازی اساسی اخذ کنیم.

401

کد خبر: 914509

وب گردی

وب گردی