اولین روزنامه مسلمانان در اوگاندا منتشر شد

مسلمانان در اوگاندا، 70 سال پس از اینکه مسیحیان توانستند اولین روزنامه اسلامی را به رشته تحریر درآورند.

به گزارش ایسکانیوز از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در دهه 1970 شورای عالی مسلمانان کشور اوگاندا (UMSC) موفق شدند در ابتدا روزنامه (Mukeeze) سپس روزنامه (Ekitangaala) و کمی بعدتر (AlNoor) را به چاپ برسانند.

همچینین در این زمینه تلاش هایی از سوی شعبه اوگاندایی اتحادیه جهانی مسلمانان (Rabitwa) تحت ریاست دکتر محمد احمد کیسوله صورت گرفت به این ترتیب که آنها نشریه (Lipoota) که شامل یه هفته نامه لوگاندایی و یک هفته نامه به زبان انگلیسی بود تاسیس کردند هر چند نسخه انگلیسی آن با شکست مواجه شد.

جامعه جهانی اسلامی الدعوه (WICS) که متعلق به کشور لیبی بود روزنامه (Weekly Message) را به چاپ رساند که یکی از موفق ترین نشریات در اوگاندا محسوب می شد که متأسفانه با کشته شدن رئیس جمهور لیبی، معمر قزافی، تعطیل شد.

از نشریات اسلامی دیگر می توان به الشریعه (Shariah) اشاره کرد که توسط جامعه تبلیغ در اوگاندا به چاپ رسید. همچنین الدعوه (Da’awa)، هفته نامه ای با دو نسخه انگلیسی و لوگاندا که به وسیله جامعه تبلیغ اسلام و محکومیت بدعت، الحاد و قادیانیسم (SPIDIQA) و به سردبیری حسین انجوکی و سپس هارونا کنآبی نشر می یافت.

هفته نامه یقین (Yaqeen) در اواخر دهه 1990، روزنامه (The Torch) که در سال 2007 آغاز به کار کرد و در سال 2013 متوقف شد. همچنین (Muslim eye) که عمر کوتاهی در سال 2014 داشت، از مهمترین نشریات و مطبوعات اسلامی اوگاندا به شمار می آیند.

در حال حاضر هیچ نشریه مستقل اسلامی در اوگاندا به چاپ نمی رسد ولی رسانه ها و مطبوعات مطرحی همچون دیلی مانیتور (Daily Monitor)، نیوویژن (Newvision) و بوکده (Bukedde)، دارای یک صفحه اختصاصی مربوط به اخبار مسلمانان در روزهای جمعه هستند. همچنین رادیو و تلویزیون یو بی سی (UBC، و ان بی اس (NBS) و برخی دیگر از رادیو تلویزیون های سکولار، زمانی را برای فعالیت ها و رویدادهای اسلامی به ویژه در روزهای جمعه و ماه رمضان اختصاص می دهند.

در این میان، شبکه تلویزیونی سلام تی (Salam TV) که در سال 2015 به عنوان عضوی از خانواده شبکه تلویزیونی ان بی اس آغاز به کار کرد و در حال حاضر به عنوان اولین و تنها شبکه تلویزیونی کاملا اسلامی اوگاندا مشغول به فعالیت است؛ اگر چه با مشکلاتی که مهمترین آن مالی است، مواجه است.

502

کد خبر: 914511

وب گردی

وب گردی