عرصه‌های جدیدی به کانون‌های ریزگرد خوزستان افزوده شده است

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به اقداماتی که در ستاد مدیریت بحران انجام شده است، تصریح کرد: هماهنگ‌کننده همه کارها در خصوص بحران‌ها استانداری و ستاد مدیریت بحران است.

به گزارش ایسکانیوز، کیامرث حاجی‌زاده در نشست خبری که امروز (19 اسفندماه) برگزار شد، اظهار کرد: گردهمایی دو روزه مسئولان سازمان مدیریت بحران کشور و مدیران کل مدیریت بحران برای اولین بار به میزبانی اهواز در روزهای 20 و 21 اسفندماه برگزار می‌شود. با توجه به وجود بحران‌های متعدد خوزستان، قطعا این گردهمایی در بحث برنامه‌ریزی و اعتبارات و تغییر نگرش مسئولین سازمان مدیریت بحران کشور نسبت استان خوزستان تاثیر خواهد داشت.

حاجی زاده بیان کرد: ستاد مدیریت بحران به عنوان یک ستاد حاکمیتی و نظارتی به عنوان بخشی از استانداری وظایف نظارتی و حاکمیتی را اعمال می‌کند و دستگاهی خدماتی نیست. ستاد مدیریت بحران، مدیرکل مدیریت بحران نیست بلکه استاندار رئیس ستاد است و من سخنگوی و دبیر ستاد هستم بنابراین در بحث تعطیلی در زمان بحران‌ها من به تنهایی تصمیم‌گیرنده نیستم.

وی با گله‌مندی از عملکرد برخی رسانه‌ها هنگام وقوع گرد و غبار عنوان کرد: گاهی اوقات هیچ تصمیمی درخصوص تعطیلی گرفته نشده است اما برخی سایت‌ها به نقل از ما خبری مبنی بر تعطیلی منتشر می‌کنند که این کار خلاف اخلاق است. انتظار داریم اخبار مدیریت بحران به دلیل اینکه اخبار ویژه‌ای هستند، دقیق اطلاع‌رسانی شوند. با این وجود اصحاب رسانه مخصوصا سایت‌های رسمی در پوشش اخبار و آگاه‌بخشی به ویژه در زمان وقوع پدیده ریزگردها پای کار بوده‌اند و اخبار را دقیق اطلاع‌رسانی کرده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان بیان کرد: ابزار تصمیم‌های ستاد مدیریت بحران در خصوص تعطیلی در زمان وقوع ریزگردها یا بحران‌ها، مجموعه هواشناسی و پس از آن سازمان محیط زیست است که میزان غلظت‌های ریزگرد را گزارش می‌دهند. همه می‌دانیم که دستگاه‌های هواشناسی مشکل دارد و این مساله جدید نیست. محیط زیست نیز میزان غلظت‌ها را پس از رخ دادن اطلاع می‌دهد که گاهی دستگاه‌های این مجموعه نیز به خوبی عمل نمی‌کنند و با تأخیر میزان غلظت‌ها را اعلام کنند. بنابراین زمانی که ابزار پیش‌بینی ما از نظر تجهیزات مشکل دارد و باید تا دقیقه 90 جهت تصمیم‌گیری صبر کنیم.

حاجی‌زاده ادامه داد: در ستاد مدیریت بحران خوزستان مصوب کرده‌ایم که باید اتفاقات قبل از 72 ساعت پیش‌بینی و به ما اطلاع داده شود اما عملا این اتفاق نیفتاده است.

وی با بیان اینکه برخی مطبوعات بدون اینکه از اقدامات ستاد مدیریت بحران اطلاع داشته باشند اقدام به تحلیل خبر می‌کنند، گفت: برخی رسانه‌ها به دلیل اینکه علاقه‌ای به یک فرد نوعی ندارند اذهان عمومی را مشوش می‌کنند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به اقداماتی که در ستاد مدیریت بحران انجام شده است، تصریح کرد: هماهنگ‌کننده همه کارها در خصوص بحران‌ها استانداری و ستاد مدیریت بحران است مثلا پروژه احداث کانال 47 کیلومتری با خون دل‌های استانداری و ستاد بحران انجام شد اما بسیاری از افراد که حتی در یک جلسه هماهنگی احداث این پروژه حضور نداشتند هنگام بهره‌برداری پروژه عکس یادگاری گرفتند.

حاجی‌زاده تصریح کرد: بیش از 12 سال است که ریزگردها در خوزستان آغاز شده است اما چه کار کارشناسی و زیربنایی برای مقابله با ریزگردها انجام شروع شده بود؟ پس از بحران بهمن‌ماه سال گذشته دولت پای کار آمد و استاندار خوزستان و اعضای ستاد مدیریت بحران وارد کار شدند و در حال حاضر در دو تا سه مورد کار اساسی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه عرصه‌های جدیدی به کانون‌های ریزگرد خوزستان افزوده شده است ، گفت: ما باید بپذیریم که بیش از 400 هزار هکتار کانون ریزگرد در خوزستان داریم و کانون‌های شرق اهواز به علت عدم اجرای پیوست‌های زیست محیطی و عدم انجام وظایف برخی شرکت‌های بزرگ اطراف اهواز ایجاد شده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه وظیفه اصحاب رسانه واکاوی است و باید علت‌ها را بیابند، تصریح کرد: چه کسی در خشک شدن تالاب هورالعظیم به بهانه استخراج نفت مقصر است؟ همچنین هیچ کس پیگیر این نشد که چگونه این تالاب آبگیری شد.

حاجی زاده عنوان کرد: قطعا این گونه نیست که مشکل 400 هزار هکتار کانون ریزگرد یک ساله رفع شود بلکه باید حداقل یک پروسه پنج ساله جهت حل این معضل طی شود البته باید مسئولان پای کار بیایند که ما به موضوع پای کار بودن برخی مدیران نقد داریم.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی برای اعضای ستاد مدیریت بحران خوزستان گفت: در این خصوص خوزستان را به پنج قطب تقسیم شده که تاکنون اعضای سه قطب آموزش دیده‌اند. دو قطب دیگر نیز در فروردین ماه سال آینده آموزش می‌‌بینند.

حاجی‌زاده با اشاره به مشکلات موجود در حوزه مدیریت بحران خوزستان گفت: در شادگان در دو روستای ام‌الحجار و ام‌غزلان بیش از 20 سال رودخانه پیش روی می‌کرد که با پیگیری‌های انجام شده توسط ستاد مدیریت بحران یک میلیارد و 300 میلیون تومان برای بحث استحکام‌بخشی این روستاها به سازمان آب و برق تخصیص یافت. همچنین به روستای سیدنبی در اطراف اهواز 800 میلیون تومان اعتبار داده شد.

وی تصریح کرد: در سال گذشته، 30 میلیارد تومان اعتبار سیل ابلاغ شده بود که تا اواخر همان سال تخصیص نیافت و از دایره خارج شد اما با پیگیری‌هایی که انجام دادیم اعتبارات را به 96 تنفیذ کردیم و حدود 12 میلیارد تومان اعتبار گرفتیم.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان بیان کرد: امسال نیز سه تا چهار مورد مشکل همانند بحران سال گذشته داشتیم اما برق خوزستان قطع نشد و این مساله نشان از پیگیری‌های مکرر در این زمینه دارد.

900

کد خبر: 914549

وب گردی

وب گردی