14 سال کشاورزان شرق اصفهان از حق قانونی خود وامانده اند

نماینده مردم اصفهان گفت: 14 سال است که تونل سوم کوهرنگ و بهشت آباد برای تامین آب آشامیدنی اصفهان، یزد و کشاورزری چهارمحال و بختیاری احداث شده که هنوز راه اندازی نشده و آبی هم به آن اضافه نشده اما آب ها هر روز از زاینده رود بیشتر برداشت شده که در نتیجه 14 سال کشاورزان شرق اصفهان از حق قانونی و شرعی خود وامانده اند.

حیدر علی عابدی در رابطه با حواشی اخیر کشاورزان شرق اصفهان بر سر انتقال و قطعی آب در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: مشکل اصلی کشاورزان اصفهان از دوران قدیم آن بوده که آنها از رودخانه زاینده رود برای کشاورزی استفاده کرده و این موضوع حقآبه کشاورزان شرق اصفهان بوده که حتی در قانون مدنی به رسمیت شناخته و حفظ حقآبه ها وظیفه دولت است.

وی ادامه داد: وزارت نیرو از 14 سال پیش به بعد یک طرحی ارائه داد که علاوه بر آبی که از زاینده رود و به تونل 1 می آمده ما چند تونل دیگر اضافه کنیم به این منابع آبی و این آب های اضافی را به بخش صنعت کشاورزی چهارمحال بختیاری، آب شرب یزد و به شرب اصفهان برسد که این موضوع هم در مصوبه شورای عالی آب عینا آمده است منتها قبل از آن که این تونل ها راه اندازی شود وزارت نیرو آب ها را به استان های چهارمحال و بختیاری و یزد انتقال داد.

14 سال کشاورزان از حق قانونی و شرعی خود وامانده اند/ وزارت نیرو فقط تماشا می کند

نماینده مردم اصفهان ادامه داد: 14 سال است که تونل سوم کوهرنگ و بهشت آباد برای تامین آب آشامیدنی اصفهان، یزد و کشاورزری چهارمحال و بختیاری احداث شده که هنوز راه اندازی نشده و آبی هم به آن اضافه نشده اما آب ها هر روز از زاینده رود بیشتر برداشت شده که در نتیجه 14 سال کشاورزان شرق اصفهان از حق قانونی و شرعی خود وامانده اند.

وی با بیان این که جلوی چشم کشاورزان حقآبه هایشان را بردند، افزود: قسمتی از آب زاینده رود را به چهارمحال و قسمتی را به یزد می برند و وزارت نیرو فقط نشسته و تماشا می کند.

عابدی تصریح کرد: حرف مردم این است که به ما بگویید چه زمانی به این مشکل پایان خواهید داد؟ وزارت نیرو تا به امروز هیچ تاریخی را اعلام نکرده که ما تا چه تاریخی این کسری ها را جبران خواهیم کرد و آب کشاورزی و حقآبه شما را تامین کنیم.

نماینده مردم اصفهان با بیان اینکه مردم در انتظار جواب وزارت نیرو هستند، ادامه داد: 5 سال پیش مردم تظاهرات کردند و مسوولین قول هایی را داده و هر سال این قول ها تمدید شد و مردم دوباره شاهد این موضوع هستند که پس از 6 سال هنوز مسوولین به قول خودشان عمل نکرده اند.

کوتاهی وزارت نیرو در رابطه با حقآبه کشاورزان شرق اصفهان

وی با بیان این که وزارت نیرو در این زمینه کوتاهی کرده و احساس مسوولیت نداشته، اظهار داشت: وزیر نیرو عوض شده و وزیر نیروی جدید آمده، معاونان عوض شده و در نتیجه یکسری معاون دیگر آمده اند اما آنچه که در این میان اتفاق افتاده ضرر و زیانی است که به کشاورزان شرق اصفهان وارد شده است.

نماینده مردم اصفهان تصریح کرد: نزدیک به 2 سال است که من و سایر نمایندگان استان شاید بیش از 30 مکاتبه با وزارت نیرو داشتیم، دو مرتبه رئیس جمهور به وزیر نیرو برای حل این مشکل نامه نوشته و یک بار هم اسحاق جهانگیری معاون اول به وزیر نیرو نامه ای نوشته اما هیچ اراده ای در وزارت نیرو برای حل این مشکل دیده نمی شود.

عابدی افزود: تیر ماه سال جاری به وزیر نیرو نامه نوشتم که آب در سد پیش بینی کشت پاییزه اصفهان را داشته باشید و آنها به من جواب دادند که ما حتما پیش بینی این موضوع را در نظر داریم اما هنگامی که پاییز رسید اعلام کردند آب نیست!

وی افزود: این موضوع سوءمدیریتی است که در زاینده رود اتفاق افتاده و من پیشنهاداتم را طی نامه 8 بندی با 8 ماده نوشته و به دفتر ریاست جمهوری ارائه و دفتر ریاست جمهوری به وزیر نیرو تحویل داده است.

نماینده مردم اصفهان افزود: پیشنهاد من به وزارت نیرو این بوده که برای این هشت بند یک جدول زمانبندی به کشاورزان اعلام کنند تا هر کدام از آن بندها تا چه زمانی به پایان خواهد رسید که بتوانیم انشالله کشاورزان را قانع کنیم تا به زندگی خود بازگردند.

901

کد خبر: 914585

وب گردی

وب گردی