خاطرات آیت الله  هاشمی رفسنجانی  کتاب شد

کتاب «خاطرات مستند استاد سید هادی خسروشاهی درباره آیت ­الله هاشمی رفسنجانی»، از سوی انتشارات کلبه شروق قم منتشر شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، کتاب «خاطرات مستند استاد سید هادی خسروشاهی درباره آیت ­الله هاشمی رفسنجانی» از مقدمه و چهار بخش بدرود سردار تشکیل شده است.

استاد خسروشاهی در مقدمه کتاب می ­نویسد: «آیت ­الله هاشمی رفسنجانی یکی از مظلوم ­ترین شخصیت های مبارز تاریخ معاصر است. شصت سال مبارزه و تلاش و خدمت و با انبوهی از تخریب های ناجوانمردانه مدعیان ولایت­مداری ـ به اضافه عناصر مشکوک لیبرال و سکولار مدعی آزادی­خواهی ـ پاداشی نبود که سزاوار او باشد و بی شک این امر، نه از لحاظ شرعی و نه از لحاظ انسانی - اخلاقی قابل قبول نبود.»

بررسی ابعاد علمی ـ حوزوی آیت الله هاشمی رفسنجانی

استاد خسروشاهی درباره بُعد علمی – حوزوی آیت ­الله هاشمی رفسنجانی می­ نویسد: یکی از ابعاد شخصیتی آیت ­الله هاشمی که در طی حوادث دوران به عمد و یا به سهو، از آن غفلت شده است، بُعد علمی ایشان است که حتی در محافل حوزوی هم توجه لازم به آن نشده است... برای شناخت موقعیت فقهی آیت­ الله هاشمی، با بررسی خطبه­ های ایراد شده در جمعه­ها و محتوای دیگر سخنرانی­ها و با مراجعه به «تفسیر راهنما» و «فرهنگ قرآن»، به ویژه بخش­های مربوط به «آیات احکام» از برداشت­ها و دیدگاه­های فقهی ایشان می ­توان آگاه شد.

استاد خسروشاهی پیشنهاد می­ کند که برای دریافت نظرات فقهی ایشان، تحقیق در مشروح مذاکرات مجلس تدوین قانون اساسی، مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، یک ضرورت خواهد بود که امید داریم پژوهشگران موفق حوزه ­های علمی، در این راستا پیشگام شوند و با استخراج برداشت­های فقهی آیت ­الله هاشمی در این منابع، بُعد فقاهتی ایشان را نیز روشن سازند.

بررسی ابعاد فعالیت های سیاسی و مبارزاتی آیت الله هاشمی رفسنجانی

استاد خسروشاهی درباره سوابق مبارزاتی آیت الله هاشمی رفسنجانی می گوید: با توجه به شرایط خاص زندگی خصوصی و عمومی آیت الله هاشمی، ایشان در مبارزات پیش از انقلاب از لحاظ فکری و مالی، یک پشتیبان قوی و کم نظیر بود. ایشان با اغلب گروه ها و یا نهادهای دینی و سیاسی و مبارزاتی، ارتباط داشت و در پشتیبانی از آنها در همه زمینه ها از هیچ کوششی دریغ نداشت. بنابراین باید گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی، پشتوانه کامل، همه جانبه و اصیل نهضت، پیش از پیروزی انقلاب بود.

این کارشناس تاریخ معاصر می گوید: بی­تردید مرحوم آیت ­الله هاشمی رفسنجانی، یکی از قلیل افرادی بود که از آغاز نهضت امام خمینی، با آن همراه و همگام بود و در طول مدت مبارزه، در کوره عمل، آبدیده ­تر شد و توانست در استمرار مبارزه پس از تبعید امام خمینی، نقش سازنده و تأثیرگذاری داشته باشد و این امر تداوم داشت تا انقلاب پیروز شد و ایشان همچنان و با توانی بیشتر و اراده مضاعف با تجربه ­هایی که کسب کرده بود، به راه ادامه داد و در عمل نشان داد که طرح­های ارزشمند و سازنده­ای برای تثبیت انقلاب دارد و در همه زمینه­ های مربوط به مسائل و مشکلات بعد از پیروزی انقلاب، به طور خستگی ­ناپذیری به طراحی پرداخت و با جمع ­بندی عملکرد ایشان، تردیدی نمی ­توان داشت که ایشان یک انقلابی اصیل و پایدار و یکی از استوانه­های انقلاب اسلامی بود.

چاپ اول این کتاب در 172 صفحه، تیراژ 1000 نسخه با قیمت 10000 تومان در زمستان 1396 عرضه شده است.

علاقمندان برای تهیه این کتاب و سایر مجموعه خاطرات مستند استاد خسروشاهی می‌توانند به نشانی قم به کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه و در تهران به فروشگاه کتاب موسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران مراجعه کنند.

502

کد خبر: 914596

وب گردی

وب گردی