رمپ چیست؟

رمپ یک سطح شیب دار است که برای دسترسی اتومبیل ها یا افراد، به تراز های مختلف در یک ساختمان، احداث می شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادى ایسکانیوز؛ رمپ یک سطح شیب دار است که برای دسترسی اتومبیل ها یا افراد، به تراز های مختلف در یک ساختمان، احداث می شود.

فرض کنید طبقه همکف (پیلوت ) ساختمان، از کف خیابان ۹۰ سانتی متر بالاتر است برای اینکه اتومبیل بتواند وارد همکف بشود، باید یک رمپ احداث شود.

رمپ ها چرا انقدر مهم هستند؟

اگر رمپ یک ساختمان که دسترسی اتومبیل ها به پارکینگ را فراهم مى کند درست اجرا نشود به طوری که مورد قبول شهرداری نباشد، از نظر شهرداری تمام پارکینگ ها حذف می شوند و مالک ساختمان باید جریمه بپردازد، فرض کنید یک ساختمان ۱۰ واحدی دو طبقه پارکینگ دارد و هر طبقه ۵ واحد پارکینگ دارد، اگر رمپ ورودی به ساختمان را شهرداری قبول نکند و رمپ ساختمان قابل اصلاح نباشد، مالِک ساختمان باید به تعداد واحدهای پارکینگ جریمه پرداخت کند.

انواع رمپ از نظر اجرا:

رمپ ها می توانند به صورت خاکی و نیز به صورت سازه ای اجرا شوند، اگر نیاز باشد که فضای زیر رمپ خالی باشد باید از رمپ سازه ای استفاده شود، رمپ سازه ای معمولا به صورت دال بتنی اجرا می شود.

رمپ ها از نظر شکل :

رمپ در ساختمان به صورت مستقیم یا به صورت قوسی اجرا می شود. این بستگی به ابعاد ساختمان و نظر طراح دارد.

اجرای رمپ قوسی، سخت تر از رمپ مستقیم است. اما اصولی که باید در اجراى آنها رعایت شود تقریباً یکسان است.

یکی از موارد مناسب کاربرد رمپ های قوسی در پارکینگ های طبقاتی است. رمپ های قوسی به دلیل شکل گردشی که دارند فضای کمتری را نسبت به رمپ های مستقیم اشغال می کنند.

401

کد خبر: 914624

وب گردی

وب گردی