بیات: تقلب دو شطرنج‌باز جام خزر هنوز اثبات نشده/ اجباری نیست حتما هزینه مربیان شخصی ورزشکاران را بپردازیم

دبیر فدراسیون شطرنج گفت: دو ورزشکار جام خزر مظنون به تقلب هستند اما هنوز اثبات نشده است و در آینده نزدیک، وضعیت این دو ورزشکار مشخص می‌شود.

شهره بیات در گفت و گو با خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، در مورد وضعیت شطرنج ایران در سال 1396 اظهار داشت: خدا را شکر وضعیت شطرنج ایران در سال جاری بسیار خوب و رو به رشد بود و دو ورزشکار ما به نام های پرهام مقصودلو و سید محمد امین طباطبایی در حال رسیدن به درجات بالاتری هستند که یک افتخار بزرگ برای کشورمان محسوب می شود. در بخش بانوان نیز خانم علی‌نسب موفق به کسب عنوان قهرمانی در آسیا شد. امیدواریم این افتخارات و قهرمانی ها در سال 1397 نیز تکرار شود.

وی در خصوص مشکوک شدن داوران مسابقات جام خزر به دو ورزشکار و امتناع این شطرنج‌بازان از بازرسی بدنی گفت: فدراسیون جهانی به داوران اجازه می دهد که اگر در حین مسابقه به ورزشکاری مشکوک شدند، آنها را متناسب با قوانین تفتیش کنند. داوران مسابقات جام خزر نیز این کار را بسیار محترمانه انجام دادند. شطرنج‌بازان ابتدا همکاری کردند اما زمانی که از آنها خواسته شد کفش‌های‌شان را خارج کنند، امتناع کردند و این اتفاق منجر به بازنده اعلام شدن هر دو آنها شد و از جدول مسابقات نیز کنار گذاشته شدند.

دبیر فدراسیون شطرنج تصریح کرد: این دو ورزشکار مظنون به تقلب هستند اما هنوز اثبات نشده است و در آینده نزدیک، وضعیت این دو ورزشکار مشخص می شود.

بیات درباره صحبت‌های سارا خادم‌الشریعه مبنی بر عدم حمایت فدراسیون و استخدام مربی با هزینه شخصی خاطرنشان کرد: طبق یک رویه عادی، شطرنج‌بازان برای خودشان مربی استخدام می‌کنند و فدراسیون در حد توان به آنها کمک مالی می‌کند. اجباری نیست که فدراسیون حتما هزینه مربیان به کار گرفته شده توسط شطرنج‌بازان را پرداخت کند. فدراسیون هر چه در توان داشته باشد برای استخدام مربیان شخصی ورزشکاران کمک می‌کند.

وی در پایان تأکید کرد: سال 1396 سالی بسیار پر بار و پر افتخار برای شطرنج ایران بود و امیدوارم این افتخارات در سال 1397 به‌خصوص در المپیاد جهانی شطرنج با کسب رتبه عالی توسط شطرنج‌بازان ما تکرار شود.

604

کد خبر: 914732

وب گردی

وب گردی